TZR problem!

Awweboy

High Pressure Intercooled Turbo Perfo...
Gick med
12 Aug 2004
Ort
Utanför Växjö (Småland)
Hoj
Yamaha TZR125 2RH -90
Hejsan!

Jag har nu ett antal olika problem med min TZR -90...

Jag har legat och renoverat den lite och lakerat lite olika saker. Men jag har dock inte ändrat någe vidare på motorn.

När jag sedan skulle ut och köra för andra gången så får jag erfara att den plötsligt bara dör. Detta har nu hänt flera gånger, någon gång vid 6K varv och nån vid 10K... den bara dör, varvet går ner och det knakar, eller gnisslar till från motorn... :död

Jag har kollat lite på YPVS:en, tagit ut rengjort osv och kollat så att den är inställd rätt men det ser OK ut.. och den snurrar runt fint och så

Dessutom så bytte jag munstycke från 200 till 180 under renoveringen.. men när jag skulle provköra första gången så gick den prima så jag tror inte att det kan bero så mkt på de.. (det var andra gången den dog första gången efter jag hade kört ca 1 mil)


Nu när jag kört mera så har den också blivit mer svårstartad, något som jag alldrig haft problem med innan, dessutom blir den ganska varm och något som jag inte gillar är att när man har kört med den och stannar så ser man att den läcker lite olja (växellådsolja troligtvis för den ser ut att komma från nere vid växeln ungefär) :huvet ... jag bytte faktiskt olja under renoveringen, hällde ut all gammal, i med helsyntetisk SAE 10W/30 ca 7 dl... som jag hört..


Som sagt, det låter konstigt att munstycket skulle kunna ändra på allt detta.. Själv tror jag nästan att det måste vara något med kolv/cylinder/topplock.. :3freak


Någon som har några funderingar? Jag blir fan galen på allt förbannat jävla krabb.. har renoverat den i ca 2 mån och nu ska den fan börja cpa också... har knappt kört något... :4skrika
 
Av med cylindern och inspektera, jag tror den har nypt. :tomten

ELLER! Kolla ditt drivpaket, om det kärvar så kan det ju göra så det gnisslar, men så möe gnissel ska det inte komma, men om det kärvar så kan det dra ner motorn i varv.
 
Munstycket kan nog ha ett finger med i spelet här. Och det med växellådsoljan, 7dl? I min går det i kanske 3,5-4, sen är nivån mitt på glaset. DU har nog hällt i för mycket olja, och det kan vara det som gör att det droppar olja med. Hoppas bara du inte har sprängt nån packning eller packbox.
 
du kan ha för mager blandning så att det börjat spika. Brukar spraka då. Låter som ett blästrande ljud mot kröken innifrån om det är mycket. Märks mestadels vid motorbromsning. Jag skulle tagit isär och kollat.
Ang läckage så töm oljan och byt packboxarna vid växelstaget och drevet det är lika bra du byter båda när du ändå är igång + att du antagligen inte vet vilken av dom som läcker. kostar inte mer än max 200kr för båda.
 
TheDiversion skrev:
Munstycket kan nog ha ett finger med i spelet här. Och det med växellådsoljan, 7dl? I min går det i kanske 3,5-4, sen är nivån mitt på glaset. DU har nog hällt i för mycket olja, och det kan vara det som gör att det droppar olja med. Hoppas bara du inte har sprängt nån packning eller packbox.
7dl ska det vara vad jag vet i en TZR. Finns det ingen drenering då om man skulle hällt i för mycket?. :3freak
 
TheDiversion skrev:
Munstycket kan nog ha ett finger med i spelet här. Och det med växellådsoljan, 7dl? I min går det i kanske 3,5-4, sen är nivån mitt på glaset. DU har nog hällt i för mycket olja, och det kan vara det som gör att det droppar olja med. Hoppas bara du inte har sprängt nån packning eller packbox.


hmm, konstigt.. för jag startade en tråd för ett tag sedan där jag frågade om just detta och alla var överens om att det går i ca 7dl..

men ännu dummare är att jag kan inte se på mitt glas hur mycke olja det är i!
(antingen så är det väll ingen, eller alldeles för mycket)
 
Solid snake skrev:
Av med cylindern och inspektera, jag tror den har nypt. :tomten

ELLER! Kolla ditt drivpaket, om det kärvar så kan det ju göra så det gnisslar, men så möe gnissel ska det inte komma, men om det kärvar så kan det dra ner motorn i varv.

det gnisslar inte från drivpaketet..

jag märkte ännu en sak idag.. om jag trampar ner kicken sakta och lyssnar vid cylindern så kan man höra gnissel!! :huvet
 
philsson skrev:
du kan ha för mager blandning så att det börjat spika. Brukar spraka då. Låter som ett blästrande ljud mot kröken innifrån om det är mycket. Märks mestadels vid motorbromsning. Jag skulle tagit isär och kollat.
Ang läckage så töm oljan och byt packboxarna vid växelstaget och drevet det är lika bra du byter båda när du ändå är igång + att du antagligen inte vet vilken av dom som läcker. kostar inte mer än max 200kr för båda.

okej.. bara att jag inte har gjort någe sådant innan..

måste man inte hiva av hela motorn för att komma åt? :död
 
Awweboy skrev:
det gnisslar inte från drivpaketet..

jag märkte ännu en sak idag.. om jag trampar ner kicken sakta och lyssnar vid cylindern så kan man höra gnissel!! :huvet
Ajdå.. låter inte bra.. Det kan vara så att det ligger nåt och skaver nere i vevpartiet. Då kanske du behöver spräcka motorn men det behöver du inte för att ta loss cylindern och toppen.
Gör så att du tar bort kåporna och tanken så du kommer åt bättre sen tömmer du kylarsystemet och tar bort förgasaren och avgassystemet. sen är de bara att ta loss alla muttrar på topplocket och lyfta det. Likaså med cylindern. Inte svårt alls egentligen. Sen när du monterar ihop det om de nu såg bra ut vilket vi inte tror så sätter du dit nya packningar och drar toppen i kryss med moment.
 
philsson skrev:
Ajdå.. låter inte bra.. Det kan vara så att det ligger nåt och skaver nere i vevpartiet. Då kanske du behöver spräcka motorn men det behöver du inte för att ta loss cylindern och toppen.
Gör så att du tar bort kåporna och tanken så du kommer åt bättre sen tömmer du kylarsystemet och tar bort förgasaren och avgassystemet. sen är de bara att ta loss alla muttrar på topplocket och lyfta det. Likaså med cylindern. Inte svårt alls egentligen. Sen när du monterar ihop det om de nu såg bra ut vilket vi inte tror så sätter du dit nya packningar och drar toppen i kryss med moment.

Jag gissar på att den har nypt fortfarande. :tomten

Min lät sådär fint när den hade nypt.
 
Solid snake skrev:
Jag gissar på att den har nypt fortfarande. :tomten

Min lät sådär fint när den hade nypt.
låter alltid lika fint med ofräsha grejor.. har den nypt så ligger nog ringarna inte redigt som de ska..
Grabben.. kolla kompet.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top