TZR 170cc

*TZR91*

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Falun
Hoj
nope.. Såld
Jag funderar på att köpa 170cc cylinder och kolv till min TZR, men är lite orolig för om motorn kommer att palla detta. Det ska iaf bli en stor effektökning och jag är därför väldigt sugen på att byta... Men klarar t ex: vevstaken och lagren påfrestningen? Är det nån som har några erfarenheter av detta?
 
*TZR91* skrev:
Jag funderar på att köpa 170cc cylinder och kolv till min TZR, men är lite orolig för om motorn kommer att palla detta. Det ska iaf bli en stor effektökning och jag är därför väldigt sugen på att byta... Men klarar t ex: vevstaken och lagren påfrestningen? Är det nån som har några erfarenheter av detta?

jaa då de gör det, så länge det inte går i sönder


har då i alla fall hört folk som kört med det... ger det så himla mycket mer hk då?
 
RS "Alex" skrev:
jaa då de gör det, så länge det inte går i sönder


har då i alla fall hört folk som kört med det... ger det så himla mycket mer hk då?

3-4 hk?

Tror starkt på ett mycket bättre effektregister.
 
Undrar om det passar den nya modellen....isåfall är de intressant om det inte kosstar föör mycket....
 
*TZR91* skrev:
Jag funderar på att köpa 170cc cylinder och kolv till min TZR, men är lite orolig för om motorn kommer att palla detta. Det ska iaf bli en stor effektökning och jag är därför väldigt sugen på att byta... Men klarar t ex: vevstaken och lagren påfrestningen? Är det nån som har några erfarenheter av detta?
Var kan man köpa det och vad kostar det?
 
Jag hade ju ett 180cc hemma i våras, tänkte montera det. Men för säkerhetsskull åkte jag till en mekaniker jag känner och frågade vad han tyckte.
-Nej, sa han direkt! Inte utan att byta vev. m.m.

Det sliter tydligen onaturligt mycket på kolvbult, kolvbultslager vilket gör att hojen till slut kan skära om lagret går.

Vevstakslagren kan också ta stryk av detta. :4skrika
Ibland kan man också få för dålig kylning med org. kylsystem.
 
SolitudE skrev:
Jag hade ju ett 180cc hemma i våras, tänkte montera det. Men för säkerhetsskull åkte jag till en mekaniker jag känner och frågade vad han tyckte.
-Nej, sa han direkt! Inte utan att byta vev. m.m.

Det sliter tydligen onaturligt mycket på kolvbult, kolvbultslager vilket gör att hojen till slut kan skära om lagret går.

Vevstakslagren kan också ta stryk av detta. :4skrika
Ibland kan man också få för dålig kylning med org. kylsystem.
Jag har pratat med en hojmekaniker nu och han sa samma sak, så det är nog ingen idé att prova. Man blir ju lite sugen, men det är väl inte värt att riskera motorhaveri...
 
SolitudE skrev:
Jag hade ju ett 180cc hemma i våras, tänkte montera det. Men för säkerhetsskull åkte jag till en mekaniker jag känner och frågade vad han tyckte.
-Nej, sa han direkt! Inte utan att byta vev. m.m.

Det sliter tydligen onaturligt mycket på kolvbult, kolvbultslager vilket gör att hojen till slut kan skära om lagret går.

Vevstakslagren kan också ta stryk av detta. :4skrika
Ibland kan man också få för dålig kylning med org. kylsystem.

kunde inte lista ut det själv lr :hihi

självklart tar allt mycket mer stryk.... det bästa vore ju att köra strypt!

allt frästas ju mer men man får ju mer kul också :)

Det sliter tydligen onaturligt mycket på kolvbult, kolvbultslager vilket gör att hojen till slut kan skära om lagret går. edit drivpaket bromsar mer soppa växellåda m.m.

allt som berörs av kraften i från motorn.... man får fråga sig själv vad man vill.... tips är nog att köra strypt.... jag kör ju med lite mer hk vet inte hur mycket mer men det är nog en del.... koppling är det enda som krånglat å det är konstruktions fel från aprilia.... stake vev å allt håller då för mig "hitils"

edit: å andra sidan kan man köra med lägre varv då man får bättre vrid genom hela registret.... förut körde jag alltid runt 9-10 k rpm nu kan jag ligga runt 6-7 med andra ord behöver inte kolven arbeta lika mycket men sen å andra sidan när jag drar på så slits det ju mer än om det varit org
 
Last edited:
oavsätt vad du kör på för varv så sliter det mer på lagrerna då du helt plötsligt har en större cylindervolym även mer påfrestning. MEN! se upp här. Originalgrejorna är ju gjorda lite överdimensionerade.. de finns ju marginal men de viktigaste är nog att sätta dit rejälare lager.. spec kolvbults och vevlager.
 
philsson skrev:
oavsätt vad du kör på för varv så sliter det mer på lagrerna då du helt plötsligt har en större cylindervolym även mer påfrestning. MEN! se upp här. Originalgrejorna är ju gjorda lite överdimensionerade.. de finns ju marginal men de viktigaste är nog att sätta dit rejälare lager.. spec kolvbults och vevlager.

hehe, märker det på mina vevlager nu, knackar jäääärnet! :huvet
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top