TZR 125 trim, 38mm. flatslide hjälp!

XJR Danne

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2003
Hoj
XJR 1300 -05
Hej! Brorsan min har en Yamaha TZR 125 med 170cc 13:1 cylinder, och en Dellorto 38mm flatslide förgasare (från Aprilia RS 125 trimsats). Nu undrar jag lite över inställningarna, vet att den är liite överdimensionerad för insuget men jag har iaf. fått den att passa m.hj.a. ett GSX-R insugsgummi och det är en enorm effekt ökning på mellanregistret, men inte så mycket på topp. Nu undrar jag över inställningar, flottörhöjd, nålläge, luftskruv, huvudmunstycke. Skall jag gå ner i huvudmunstycke från det som satt i original p.g.a. de 45 extra kubiken?

Tacksam för alla svar!

ps. har nån annan erfarenhet av trimmning av TZR 125or, hur länge veven håller ihop etc, andra trimtips?`Pulat i cylindern och det gav rätt mycket. Membran från nån cross? .ds

38mm låter lite i största laget. Kan det vara så att den ger lite för mycket den sista 1/4 av trottellyftet?

Om du ska få ordentligt flöde med större förgasare och cylinder bör du byta membran och avgassystem också. Försök fåtag i membran från nån 250 cross eller liknande.

att köra 38mm förgasare på 170 cc är aldeles för stort. En 38mm förgasare lönar sig först långt efter din hoj har slutat varva så ett tips är att beställa en mikuni 36 el 34 då kommer du att få en förgasare som är betydligt mer användarvänlig och dessutom ger mer effekt.

Vill du snika till det testa att göra ett trottelstopp vilket hindrar dig från att lyfta trotteln den sista biten.

Nyheter

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...