Tyvärr...

Har man som mål o mörda ngn så sätt dig i bilen, svep en flaska o kör över fanskapet. Har du tur klarar du dig annars bara 1 år i finkan :3freak

Sjukt!

Sjukt! vart är samhället påväg :va

Undrar hur fallet skulle slutat om man nykter skulle kört på/över någon?

Tydligen eller förmodligen är det mer förmildrande att ta till flaskan och sedan köra på/över någon :3freak

Bra samtidigt att veta,för jag kör gärna över grannarna med en ångvält :rofl

Surt att de aldrig ska få tummen ut och ändra reglerna så praxis ändras med dem... 1.5 år är ett skämt.. vållande kan ju ge upp till 6 år.. Jag skulle vilja ha ett exempel på ett fall där "vållande" gett 5.5-6 år...

Förjävligt! Mina tankar går till alla anhöriga.

Undrar vad straffet hade blivit om han inte varit påverkad av alkohol eller något annat.. Hade vart intressant att jämföra..

korvgubbe skrev:
Surt att de aldrig ska få tummen ut och ändra reglerna så praxis ändras med dem... 1.5 år är ett skämt.. vållande kan ju ge upp till 6 år.. Jag skulle vilja ha ett exempel på ett fall där "vållande" gett 5.5-6 år...

Artikeln innehåller ett mindre sakfel. Straffet för vållande är max två år. Grovt vållande är sex år. Sen är det väl så att vållande till annans död i stort sett per automatik blir bedömt som grovt vid rattfylleri.

Håller dock med om att 1,5 år är rena hånet. Förhoppningsvis ändrar HD praxis i höjande riktning inom kort. De resonemang som brukar föras från domarhåll är ju att de övre delarna av straffskalan skall förbehållas de riktigt grova fallen av brottslighet. Det kan ju dock knappast vara ett skäl till att endast använda 25-30 procent av skalan i 90 procent av fallen. Något är fel när så sker.

Man får juh fan högre straff när man kopierar filmer eller annat skyddat matrial.

Mitt förtroende fösvann för länge sen för det svenska rättsystemet

Väntar på den dag då en domstol visar modet att tillämpa dom lagar som finns och döma ut kännbara straff i rätt ända av straffskalan istället för att korta av det i absurdum pga olika omständigheter.

jP skrev:
hOHo, och om man fildelar och delar ut Hip hip Hora eller andra svenska kvalitétsfilmer så riskerar man upp till tre års fängelse! Rättvisan och våra politiker är underbara! :tummenupp

Presis...man riskerar . Däremot ska det mycket till för att man inte ska komma undan med endast pengaböter. Så återigen, det fanns utrymme för 6 års fängelse och det är synd och skam att det inte blev det.

Magnus-Sthlm skrev:
Väntar på den dag då en domstol visar modet att tillämpa dom lagar som finns och döma ut kännbara straff i rätt ända av straffskalan istället för att korta av det i absurdum pga olika omständigheter.

Du menar att ta fast fortkörare, bötfälla ouuliande hojåkare och klippa kortet för folk som kör 30+ i trafiken? ;)

Dessutom 1.5 år _dömt_ straff, han är ute tidigar i praktiken, och får gå på frigående permission ännu tidigare. Så han slipper lida allför mycket på häktet där dom bara har teve, dator, biljardbord, gratis käk och gym :va

Ankan skrev:
Det kan ju dock knappast vara ett skäl till att endast använda 25-30 procent av skalan i 90 procent av fallen. Något är fel när så sker.

Äntligen får jag säga det!

- Wörd!

jP skrev:
Du menar att ta fast fortkörare, bötfälla ouuliande hojåkare och klippa kortet för folk som kör 30+ i trafiken? ;)

Dessutom 1.5 år _dömt_ straff, han är ute tidigar i praktiken, och får gå på frigående permission ännu tidigare. Så han slipper lida allför mycket på häktet där dom bara har teve, dator, biljardbord, gratis käk och gym :va

Ja 2/3-delar precis som alla andra om han sköter sig. Sen undrar jag om du har varit på häktet någon gång? Jag tror inte att någon som suttit där en längre tid håller med om den skönmålning du gör. Har du restriktioner på häktet är det snudd på som isolering. Folks allmäna åsikter om svensk kriminalvård och vilken viloplats det är stämmer ganska illa med verkligheten. Vanliga åsikter som "dom får ju dyrare mat än skolungarna ju..öööhhh" ger jag inte mycket för.

Obs, det här har ingenting att göra med mannen i tråden, bara en allmän reflektion.

Nicko@K.A.P skrev:
Har man som mål o mörda ngn så sätt dig i bilen, svep en flaska o kör över fanskapet. Har du tur klarar du dig annars bara 1 år i finkan :3freak

:7peta Bättre att köra ihjäl hatobjektet nykter, stanna och svepa flaskan och invänta polisen...... Skulle kännas mycket bättre att själv veta att man inte kört full.... :hihi :hihi :hihi :hihi :hihi

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN