Ställde ungefär samma fråga i "biltema" tråden ang. deras hjälmar och jag själv har siktet inställt på en Schubert, hoppas bara att den sitter som den ska (passar min skalle)/skönt. Körde med en halvbillig variant av MDS ifjol och den var det ett jäkla liv i med eller utan öronproppar, kör dock ej utan proppar. Så i år ska jag satsa på en riktigt bra hjälm.
Så det blir en tur till Touring butiken i Umeå (närmaste återförsäljaren

) för att prova en, sen kan jag beställa en som ser lite snyggare ut än de "matta" som verkar finnas på lager där, bara vädret tillåter mig att äntligen få sätta mig på hojen, för bil vill jag ej åka det är tråkigt
Ska även kika på Shoei som de flesta verkar rekommendera.
Läste dock detta i info från länken Sleipner hade...
Men ska bilda mig en egen uppfattning...
"Noise
This is one area in which we're sorely disappointed by the S1. Not only is the S1 not the "quietest helmet in the world", it's not even close. The low-frequency booming noises that are usually a result of turbulence around a helmet's neck area are relatively well controlled, but the real culprit are the S1's top rear exhaust vents.
They create a noisy, high frequency whistle that starts at around 30 mph. Placing a hand over the opening for the exhaust vents completely eliminates the noise, so there's no question where it's coming from."