Tysta hjälmar?

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Jag har en Shoei Z-one som sitter kanon bra men tycker att den bullrar som bara den över 90 km/h, även med öronproppar -vad är Shoei för skräp? :rolleyes: hade en Nolan förut och kan inte minnas att den bullrade alls, körde 3000 mil utan öronproppar med den.

vilka hjälmar tycker ni är tysta ?

Jag har en Shoei Raid och jag tycker att den är hyffsad tyst. Jag störs inte särskilt mycket av det i allafall och jag använder aldrig öronproppar, brukar aldrig uppleva något brus i öronen efteråt som en del gör. Så Shoei är nog kanske inget skräp ändå, eller så är jag redan halvdöv. :crash

kan det vara så stor skillnad mellan Z-one och Raid?

har kört ungefär 100 mil med Raid och kan inte minnas att den bullra så:va

Shoei_Z_One__698554.jpg

shoei_raid_modelfoto.jpg

Tycker du det låter lika mycket oberoende av vilken motorcykel du kör?

Jag tycker nämligen min Raid 2 bullrar hyffsat mycket på min hoj, provade idag brorsans hoj och då blev hjälmen mycket tystare. Så utformningen på kåpor (alternativt avsaknad av dessa) kan ju kanske ha inverkan...

köp dig ett Whisper Strip för en trehundring så blir din hjälm tystare. Jag har alltid behövt öronproppar när jag kör, har redan tinnitus och vill inte ha mer. De 3000 milen med Nolan-hjälmen kan ha gjort dig känsligare mot buller eftersom du inte använde proppar och då upplevs kanske Z-One:n som ljudligare.

Tyst Hjälm !!!

Tjena KGK !

Hoppas du läser av svarena fortfarande, för att jag hade en Shark RSX förra året och syftet med att köpa den var just att jag ville ha en hjälm som hade effektiv ventilation samt skulle vara "tyst" och den var "väldigt" tyst.....den enda hjälm som är tystare som jag prövat är "Yes" hjälmarna men dom har ju också inbyggda hörselkåpor därför "tystast" så jag rekommenderar "varmt" "SHARK RSX" kostar c:a 4300kr (ordinarie pris).

Mvh/Kenneth
UPPSALA :hjälm

JAg kör med Shoei XR 1000 Diabolic III tycker den är OK men den låter ju lite det gör den.

Men man kan ju ta ur inredningen ur hjälmen och tvätta så brukar den töja på sig sen så sitter den bra igen...

///Micke

Problemet med hjälmar är att dom inte är gjorda för sporthojar.. :huvet Hade en shoei xr 1000 på dels en honda 600rr och dels på en ktm 660 och skillnaden va enorm! trots att motarden saknar kåpor vart hjälmen helt tyst, men på sporthojjen dånade den otroligt av vinden!

Tjena KGK !

Hoppas du läser av svarena fortfarande, för att jag hade en Shark RSX förra året och syftet med att köpa den var just att jag ville ha en hjälm som hade effektiv ventilation samt skulle vara "tyst" och den var "väldigt" tyst.....den enda hjälm som är tystare som jag prövat är "Yes" hjälmarna men dom har ju också inbyggda hörselkåpor därför "tystast" så jag rekommenderar "varmt" "SHARK RSX" kostar c:a 4300kr (ordinarie pris).

Mvh/Kenneth
UPPSALA :hjälm

Håller med, har oxå en Shark RSX o den är tyst jämnfört med andra hjälmar. En kompis provade min hjälm nu i sommar o han blev överaskad att den var så pass tyst.
/B

Problemet med hjälmar är att dom inte är gjorda för sporthojar.. :huvet Hade en shoei xr 1000 på dels en honda 600rr och dels på en ktm 660 och skillnaden va enorm! trots att motarden saknar kåpor vart hjälmen helt tyst, men på sporthojjen dånade den otroligt av vinden!

Har en oxå, tycker det blir mer ett visslande ljud när man kör +150km/h annars så är den superbra!

köp dig ett Whisper Strip för en trehundring så blir din hjälm tystare. Jag har alltid behövt öronproppar när jag kör, har redan tinnitus och vill inte ha mer. De 3000 milen med Nolan-hjälmen kan ha gjort dig känsligare mot buller eftersom du inte använde proppar och då upplevs kanske Z-One:n som ljudligare.
En sån där Whisper Strip måste jag ha. Finns det såna i universal? Googlade lite men kunde inte hitta.

Jag bytte från Shoei Raid till AGV GP Pro

satt betydligt bättre, men framför allt MYCKET tystare, samt INGA problem alls med att den immar igen

sedan funkade AGV'n utmärkt att syna backen med.

så en sådan blir det igen :yoparty

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...