Tyst minut 12:00!

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Om 2 minuter hålls en tyst minut för de drabbade i Norge.

Delta!

EDIT:

Klockan 12:00 hölls en tyst minut för de drabbade i Norge, och deras anhöriga.

Jag hoppas att du visade sympati och medlidande genom att delta.

Last edited:
Jag satt/sitter tyst i min ensamhet i en liten lägenhet i Örnsköldsvik. Vet inte riktigt vad världen vann på det men jag vill tro att jag blev en bättre människa.

Varför måste världen vinna nånting på det hela.
Att visa sitt deltagande visar bara respekten för andra människors lidande. Det är en fin gest anser jag.

Det är en väldigt fin gest, att visa respekt och sympati för de drabbade och de drabbades anhöriga.
Jag har flertalet norska kollegor, och den tysta minuten var väldigt känslosam här på jobbet. Under helgen har jag givetvis tyckt att det varit frutkansvärt det som hänt, men efter att sett deras ansikten och hur de mår så förstår jag nu vidden av det hela på ett annat sätt.

Då jag jobbar på ett mångspråkigt callcenter med 2-300 anställda så är det svårt att få det ihop, men det blev märkbart tystare.

Jag har sökt och fått kontakt med en del vänner som jag vet bor i Oslo under helgen. En tröst för mig, men jag kan bara försöka förstå den frustration och sorg som infinner sig just nu. :(

Dom 100,000 personer som dör av svält var dag hålls det minsann inga tysta minuter för ..

Varför vara tysta? Gör något åt de drabbade istället. Någonting. Men det är kanske lättast att sitta och vara tyst ? Vad vet jag... :va Jag är ju inte över 40.

Varför vara tysta? Gör något åt de drabbade istället. Någonting. Men det är kanske lättast att sitta och vara tyst ? Vad vet jag... :va Jag är ju inte över 40.

Folk gör saker hela tiden för att det ska bli bättre. Att det inte uppmärksammas hela tiden innebär inte att allt står stilla.
De anhöriga tas troligtvis omhand av diverse psykologer och annan personal som är utbildad för denna typ av trauma.
Men att klanka ner på att det är landssorg 1 stackars minut är j-vligt illa.

Inget fel i sig med en tyst minut. Men om man nu verkligen vill att något gott ska komma ur detta och visa sin solidaritet - skänk en summa pengar till nån hjälporganisation istället. Det kan väl vara ett fint sätt att hedra de mördade på?

Det här behöver ju inte bli en skryttråd om vilka som skänker mest och bäst men gört ändå. I det tysta.

Dom 100,000 personer som dör av svält var dag hålls det minsann inga tysta minuter för ..

Detta påminner om en facebook-vän som kritiserade att folk sympatiserade med Norge, men inte tänker på Burma/Tibet osv.

Jag känner att det är ett lite magstarkt manifest, även fast det i grunden kan stämma.
Men att hoppa på personer som sörjer nära och kära med liknande uttalanden är osmakligt.

Detta påminner om en facebook-vän som kritiserade att folk sympatiserade med Norge, men inte tänker på Burma/Tibet osv.

Jag känner att det är ett lite magstarkt manifest, även fast det i grunden kan stämma.
Men att hoppa på personer som sörjer nära och kära med liknande uttalanden är osmakligt.

Det är inte ett påhopp.
Jag tycker inte man bör låta bli att hålla tyst minut, det var bara ett påpekande som kanske får folk att tänka efter lite mer.
Det är en tragisk historia, men bara för att det sker vårat grannland så blir det ett väldigt ståhej, samtidigt som det sker bra mycket större och värre saker ute i världen dagligen, utan att det belyses någonting.

Alla människor är lika mycket värda för mig. Norrmän eller Svenskar är inte mer värda än Sydafrikaner, och just därför särbehandlar jag inte händelser.

Det är inte ett påhopp.
Jag tycker inte man bör låta bli att hålla tyst minut, det var bara ett påpekande som kanske får folk att tänka efter lite mer.
Det är en tragisk historia, men bara för att det sker vårat grannland så blir det ett väldigt ståhej, samtidigt som det sker bra mycket större och värre saker ute i världen dagligen, utan att det belyses någonting.

Alla människor är lika mycket värda för mig. Norrmän eller Svenskar är inte mer värda än Sydafrikaner, och just därför särbehandlar jag inte händelser.

Håller med till 100%, ett jäkla hyckleri egentligen bara för att det är i grannlandet. De som strök med är ju fortfarande folk man inte känner lika väl som den palestinske grabb som antagligen blir skjuten inom en timme eller så.

Vad vet ni om det?
Det är väl isåfall fler personer i Sverige som har släkt och vänner i grannlandet Norge?
Visst ska man se lika på alla, men just när det har inträffat en stor katastrof i ett grannland så känns det fruktansvärt fel att kväka ur sig liknande saker.

Sen om man vill reta upp personer så är det garanterat ett väl utövat grepp.

Om ni nu anser att det är hyckleri, tyck det gärna. Men spy inte galla över en sorge-ceremoni.

Det är inte så kul att sitta orolig över om ens gamla kamrater strukit med när någon hasplar ur sig kommentarer om att man ska minsann se lika på andra.

Var det samma sak när Tsunami-vågen slog till? Stod folk och jämrade sig över att ingen tänkte på dom svältande barnen i Sumatra, när familjer av olika nationaliteter sveptes bort ut i havet?

Det finns empati, sen finns det egna åsikter.

Punkt.

Varför ska allting jämföras med varandra. Det känns lite som småkillarna som jämför vems pappa som är starkast.
Att ta till sig något som inträffar betydligt närmare är betydligt lättare än när någon dör i afghanistan eller Irak eller något annat ställe.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN