Tyst hjälm?

Denna ska väl oxå vara tyst, kostar ju i och för sig 995$ men va fan. Det är en ARAI GP-5

Bifogat

• ARAI gp5.jpg
    ARAI gp5.jpg
    4.5 KB · Visningar: 111
  • mobil4.jpg
    mobil4.jpg
    114.7 KB · Visningar: 66
campar skrev:
Vart köper man såna då? O Vad kostar de??

Jag vet inte vart där uppe som man köpa dessa hjälmar, men priset varierar mellan 4700 -> 5600:- för en S1:a.

Edit: Svensk importör:

Sweden
R. Falkenbäck AB

Bruksgatan 29
S-25224 Helsingborg
Tel.: ++46(0)42 149 055
Fax: ++46(0)46 143 418

e-mail: rukka@telia.com

Last edited:
campar skrev:
Vart köper man såna då? O Vad kostar de??

4500 pröjsade jag för min S1a, på MC-kläder/Addemoto i Malmö/Limahamn.

Snudd på FÖR tyst, dämpar nästan allt motorljud om man kör originalsystem, tyvärr hör man fortfarande vindbrus. Vet inte om den dämpar det sämre i dom frekvenserna eller om det helt enkelt är ofrånkomligt då intensiteten i det säkerligen är högre när det går tresiffrigt.

Men visst låter den säkert lite mer såhär efter en sommar men när jag testade min gamla hjälm så insåg jag hur tyst den nya faktiskt är. Kanonhjälm för övrigt. Mycket bekväm för långfärd (fast för enbart touring ska deras billigare "concept" vara bättre), tvättbar inredning, nerfälltbart solskydd (bra alternativ till mörkt visir om du är ute efter annat än ren poser) etc. Tror den väger ca 1300.

pjohan skrev:
4500 pröjsade jag för min S1a, på MC-kläder/Addemoto i Malmö/Limahamn.

Snudd på FÖR tyst, dämpar nästan allt motorljud om man kör originalsystem, tyvärr hör man fortfarande vindbrus. Vet inte om den dämpar det sämre i dom frekvenserna eller om det helt enkelt är ofrånkomligt då intensiteten i det säkerligen är högre när det går tresiffrigt.

Men visst låter den säkert lite mer såhär efter en sommar men när jag testade min gamla hjälm så insåg jag hur tyst den nya faktiskt är. Kanonhjälm för övrigt. Mycket bekväm för långfärd (fast för enbart touring ska deras billigare "concept" vara bättre), tvättbar inredning, nerfälltbart solskydd (bra alternativ till mörkt visir om du är ute efter annat än ren poser) etc. Tror den väger ca 1300.

Stämmer bra att mc-kläder/addemoto säljer eller sålde den billigt men efter bytet av generalagenten för schubert här i sverige så blev dem av med att sälja dem så dem säljer ut dem då...hhmm mycket dem där :rolleyes:

Dem ligger i Lomma nu Btw... addemoto alltså

skruvis skrev:
Stämmer bra att mc-kläder/addemoto säljer eller sålde den billigt men efter bytet av generalagenten för schubert här i sverige så blev dem av med att sälja dem så dem säljer ut dem då...hhmm mycket dem där :rolleyes:

Dem ligger i Lomma nu Btw... addemoto alltså

Jups, självklart menade jag Lomma. Mycket på "L" kring Malmö :)

De hade fortfarande kvar S1or och Concept i sina "montrar" när jag var där i fredags... iof kanske de har tömt lagren och jag kollade inte pris men man kan ju alltid ringa (040-93 24 90) eller maila (order@addemoto.se(?)) och höra om dom har kvar i rätt storlek/färg/pris, kostar ju "inget".

Fast det är ganska troligt att det är mc-kläder som har det men dom går antagligen att nå på samma telefon då det numera är samma lokaler...

Precis som många brukar skriva i sådana här trådar, är passformen och tätningen nertill, "runt käkpartiet", viktig om man vill bli av med vindbrus.

Brukar själv dra ner stoppningen omkring hakan efter att jag knäppt hjälmen, och det gör faktiskt ganska stor skillnad om man får den att "sluta tätt". Att hjälmen sitter bra är givetvis också en fördel.

I senaste Bike visas dock en "Wind Jammer" som borde få ordentligt tyst i de flesta hjälmar. Ska (enligt Bike) finnas på Mitonga för ynka 190 kr.

Om någon testat den får ni gärna lämna en kommentar.

img1.gif

Henkmaster skrev:
BMW Sportintegral :yoparty
Tystast i klassen vågar jag nog påstå!

Har hoj utan kåpor och kör med duktigt illegala dämpare, helt utan problem!
Längre sträckor? Rena drömmen!

Prova den! Köp den! Slit ut den! Köp en ny! :tummenupp

Läste en artikel om att den inte var så bra som dom sa på bmw? Synd att carbon är så dyr bara :tungan It rocks :yoparty

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti