Tyst hjälm?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Hittade denna:


Tyckte den verkade intressant så jag har beställt en, återkommer med resultat när jag har provat den.
Amazon. Jeff The Bozo Bezos. Skeppas från UK. Tull. Moms. Ett trevligare och enklare alternativ är t.ex. https://www.louis.eu/ eller andra Europeiska leverantörer.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Om din hjälm har utdragbara kindkuddar i händelse av olycka så skulle jag göra "knapphål" och stoppa ut dragöglorna till dem för säkerhets skull.

Bra tanke!

Vindskyddet sitter också bara fast mot hjälmen med friktion, det är en silikonremsa vid kanten så den bör vara lätt att ta bort vid behov.

Mvh,
Ingvar
 

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Till Shoei (och säkert andra märken också) finns en grej som kallas "chin curtain" som monteras i framkanten av hjälmen som "täpper igen" hålet mellan framkanten och halsen.

Ser ut så här:

Jag har inte provat själv så jag vet inte hur effektiva de är.

Mvh,
Ingvar
Den är inte det minsta effektiv när det kommer till vindbrus som uppstår när vinden träffar hjälmens underkant. Tyvärr! :) Nyckeln är att hindra luftströmmen från att nå hjälmen. Och det har jag inte löst än hur man ska lyckas åstadkomma det.
 

tellmike

TIOLI
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2008 Suzuki SV650SA
Bra öronplugg blir ju billigare än ny hjälm. ?
Hade en Street triple med nåt zard "race" system förra sommaren. Olidligt högt ljud ?, så jag provade lite olika öronproppar. Dessa är grymt bra:
Numera kör jag originalsysten eller med db-killer, men har fortsatt med propparna. Så j-a skönt att slippa vindbrus, speciellt när man kör lite längre!
Håller helt med! Har kört med dessa öronproppar i ca 2 år och det är guld värda. Gillar inte öronproppar normalt sett då det är sånt meckel att få i öronen, men dessa ploppar man bara i så är det klart. Otroligt smidiga och har utmärkt bullerdämpning utan att ta bort för mycket av annat ljud.

Jag kapade dock av någon millimeter av gummit längst ut på själva ”pinnen” för att de inte skulle sticka ut så långt.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Nu när det inte är skitvarmt ute kör jag med en vanlig halsduk runt halsen och om jag sätter den på rätt sätt blir det väldigt tyst i hjälmen, men vinden och att jag vrider på huvudet gör att den släpper efter nån timme. Än så länge har jag bara tappat den en gång, men jag kommer på mig själv med att rätta till den i farten och det känns inte bra.

Skönt att ha i-landsproblem att fundera över.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Nu när det inte är skitvarmt ute kör jag med en vanlig halsduk runt halsen och om jag sätter den på rätt sätt blir det väldigt tyst i hjälmen, men vinden och att jag vrider på huvudet gör att den släpper efter nån timme. Än så länge har jag bara tappat den en gång, men jag kommer på mig själv med att rätta till den i farten och det känns inte bra.

Skönt att ha i-landsproblem att fundera över.
Haha. Gör dig själv en tjänst och testa happy ears. Kostar 39 kr och är helt överlägsna formgjutna pluggar.
 

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
MT-09 2020
Nu när det inte är skitvarmt ute kör jag med en vanlig halsduk runt halsen och om jag sätter den på rätt sätt blir det väldigt tyst i hjälmen, men vinden och att jag vrider på huvudet gör att den släpper efter nån timme. Än så länge har jag bara tappat den en gång, men jag kommer på mig själv med att rätta till den i farten och det känns inte bra.

Skönt att ha i-landsproblem att fundera över.
Buff e grejen som gör att du slipper frysa halsen av dig när du e ute o kör. Jag har en tunn (för vår och höst) som är som ett tyg och sen en tjockare som liknar en haklapp.
Den tjockare varianten hjälper även mot buller och vindbrus.
Funkar perfekt även när det är ner mot nollan
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Haha. Gör dig själv en tjänst och testa happy ears. Kostar 39 kr och är helt överlägsna formgjutna pluggar.
Nu är det ju inte via hörselgången det mesta ljudet kommer utan via skallbenet. Luften bryts i nederkant av hjälmen.

Får jag en liten glipa precis i framkant av undersidan av hjälmen så brusar det direkt. Har jag ett varv halsduk räcker det inte för att bli tyst.
Det funkar bättre än de hojar jag haft med framruta. De verkar främst vara gjorda för dvärgväxta.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top