Tyst hjälm?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, KTM 1290 SAS, Suzuki DR650 avverkat: olika
Det börjar bli några dagar sen jag köpte min KBC VR-1X och jag funderar på att byta ut den. Hur vet man om hjälmar man kollar på är bra på att dämpa vindbrus? Ska man strunta i det och lägga pengarna på specialtillverkade pluggar till öronen?

Hjälmen jag har köpte jag av en som nyss hade lagt ner sin butik och den servicen jag fick då vore önskvärt igen. Finns det handlare som tar en seriöst som kund och säljer rätt produkt eller vill alla maximera kundens utlägg?
Har kört med gultonat pinlock insert så imma är jag van att slippa.
Nästa hjälm tänkte jag ha i lite mer synlig färgsättning än matt vit. Förhoppningsvis gör det att man slipper ha en luden hjälm med blodstänk på.
 
Schubert har väl fokuserat på tysta hjälmar tror jag samt att du nog skall undvika top of the line racehjälmar som är mer fokuserade på ventilation.
Jag har en arai rx7 som är nästan en ren racehjälm och den är inte speciellt tyst men funkar med proppar.
 
+1 på föregående.

Schuberth har fokus på att göra tysta hjälmar. Dom kostar en liten slant dock.
Jag personligen och dom jag vet som har schuberth är supernöjda med dom. Och det är enligt mig rätt stor skillnad på ljudnivån i en schuberth jämfört med en shoei eller annat märke.
 
Det verkar ju finnas Schuberth C3 för bara 3-4000 kr. De fick förstås underkänt i nåt svenskt "kasta i backen-test".
Sulas verkar ha märket så jag får svänga in där på vägen hem.
 
Det var fel tid på dygnet att besöka Sulas. Får väl åka till Lelles imorgon eller nåt.
 
Det verkar ju finnas Schuberth C3 för bara 3-4000 kr. De fick förstås underkänt i nåt svenskt "kasta i backen-test".
Sulas verkar ha märket så jag får svänga in där på vägen hem.

Det var Schuberth C3 "Basic" som fick underkänt i nån test. En modell som jag aldrig sett i handeln, än mindre hört att någon ens provat. C3 Pro är det som de flesta kör med, den är av ett helt annat material.

Jag är inne på min andra C3 Pro och är mycket nöjd. De säljs ju till fyndpris (3595:- i vissa färger) och det var inte så mycket emellan istället för att köpa nytt visir och solvisir som slitits hårt under 6000 mil i alla väder på olika underlag.

Tyst, bekväm, praktisk och bra ventilation. Dessutom mycket fin aerodynamiskt.
 
Alternerar själv mellan en Shoei Hornet, en Schuberth C3 Pro och en Schuberth S1 Pro beroende på väder, hoj och typ av åkning. Schubert-hjälmarna går alldeles utmärkt att köra utan öronproppar i utan att det blir för jobbigt, det gör jag inte gärna i Horneten. Nackdelen med Schuberth (förutom den ganska trista designen) är att det är väldigt varma hjälmar, är det över 25 grader föredrar jag den mer välventilerade Horneten.
 
Sedan 1 år kör jag med HJC RPHA 70, den tystaste hjälmen jag ägt sen 1979. Nu börjar ju jag bli lite gammal så hörseln mattas kanske av lite så den kanske inte alls är särskilt tyst :) men testa !!
 
Det verkar ju finnas Schuberth C3 för bara 3-4000 kr. De fick förstås underkänt i nåt svenskt "kasta i backen-test".
Sulas verkar ha märket så jag får svänga in där på vägen hem.

Den äldre modellen av C3 har bra recension. Det är den nya varianten av C3 som är mindre bra, dessutom låter den mer.
 
Asså, nu skall jag svära i kyrkan, och säga att min Schubert är en himla bullerburk.

Köpte en Schubert C4 för att det skulle vara en bra hjälm som dessutom påstods vara tyst. Men det är den inte alls. Det är en bullrig rackare. OM jag inte vinklar upp huvudet i en viss (onaturlig) vinkel, eller ställer mig på fotpinnarna så att luftströmmen blir "ren". Fortfarande med huvudet i en udda vinkel.

Min Shoei GT Air är mycket tystare. Med Shoei behöver jag aldrig öronproppar. Med Schubert C4 svär jag varje gång jag glömt mina öronproppar. Eftersom jag har en av varje kan jag jämföra.

Hur kommer sig detta då? Schubert påstås ju vara så tysta. Kanske är den konstruerad för en annan sittvinkel? Det är ju en tysk hjälm så de är kanske utformad för att passa en inhemsk Bader Meinhof Wagen med mer upprätt körställning än mina båda Triumph? Fast även på min gamla Guzzi all-road (med upprätt sittställning) var det ett j-a liv i hjälmen. Allvarlig varning för tinnitus.

Så, slutsatsen måste bli: testa! Och testa på din hoj med din körställning. För aerodynamiken kan spela dig ett spratt.
 
Last edited:
Jag har en Schubert C3 sen många år, den för ett jäkla liv, men solvisiret är suveränt.
 
Normalt lätt göra en tyst hjälm.
Bara se på hur hörselkåpor är konstruerade.
De är gjorda så de tätar runt öronen och hindrar luften nå öronen.
För en hjälm ska få samma funktion (trots hjälmen inte är elastisk som bygeln på hörselkåpor)
Gör hjälmen så smal över öronen så det blir tätt.
Vilket är Schuberts lösning, marknadens smalaste hjälmar som jag ser det, KBC är mycket bredare.
 
Kör med Shoei Neotec II som sägs vara bland toppen av tysta hjälmar, har inte så mycket annat att jämföra med men tyst tycker jag inte den är. Kör jag snabbare än stadskörning eller längre än en mil så blir det MotoSafe Alpine Racing pluggarna. Använder Bose QC30 mer och mer till jobbet nu, typ en mil, tar bort en hel del men är inget för högre hastigheter.

Testen de gjort på nätet med decibelmätare vet man ju inte, man kanske har fel sittställning, smal hals, annorlunda huvudform. Vet inte hur ni klarar att köra utan öronpluggar, har det blivit vana? Finns ingen hjälm som ligger under 100 db över 100 km/h. Runt 70 km/h börjar det bli högt enligt mig utan pluggar, 80-90 så vill jag inte köra mer än ett par minuter om knappt alls.
 
Jag åkte till Lelles och provade hur olika hjälmar kändes på huvudet och fick god hjälp av en kille där.
Det slutade med att jag köpte en Shoei G/T Air II. Än så länge har jag bara kört några få mil, men det känns ganska ok.
Vet inte om den är så mycket tystare än den gamla, men den är snygg... FB_IMG_1566051634034.jpg
 
Asså, nu skall jag svära i kyrkan, och säga att min Schubert är en himla bullerburk.

Köpte en Schubert C4 för att det skulle vara en bra hjälm som dessutom påstods vara tyst. Men det är den inte alls. Det är en bullrig rackare. OM jag inte vinklar upp huvudet i en viss (onaturlig) vinkel, eller ställer mig på fotpinnarna så att luftströmmen blir "ren". Fortfarande med huvudet i en udda vinkel.

Min Shoei GT Air är mycket tystare. Med Shoei behöver jag aldrig öronproppar. Med Schubert C4 svär jag varje gång jag glömt mina öronproppar. Eftersom jag har en av varje kan jag jämföra.

Hur kommer sig detta då? Schubert påstås ju vara så tysta. Kanske är den konstruerad för en annan sittvinkel? Det är ju en tysk hjälm så de är kanske utformad för att passa en inhemsk Bader Meinhof Wagen med mer upprätt körställning än mina båda Triumph? Fast även på min gamla Guzzi all-road (med upprätt sittställning) var det ett j-a liv i hjälmen. Allvarlig varning för tinnitus.

Så, slutsatsen måste bli: testa! Och testa på din hoj med din körställning. För aerodynamiken kan spela dig ett spratt.

Det är inte konstigare än att luftströmmarna över hjälmen ser olika ut på olika hojar. Det beror på olika sittställning, olika höga kåpor och glas huvudsakligen men hur lång du är har också betydelse. På min förra hoj (TDM 850) med original kåpglas så var det nästan outhärdligt i motorvägsfart beroende på att det blev ett turbulent skickt från kåpan som hamnade precis mitt över hjälmen. Annat kåpglas löste biffen. Hade jag varit 1 dm kortare eller 1 dm längre hade jag säkerligen inte haft samma upplevelse.

På VFR:en så har jag turbulensen i överkant av bröstet vilket inte ger så mycket ljud i hjälmen. Dvs på VFR:en hade jag säkerligen klarat mig med en hjälm som inte är lika tyst.

Så det är som du säger. Man måste testa innan man kan vara säker. Har man otur så kan det vara så att det låter satan trots att man köpt den tystaste hjälmen för att just du på just din hoj gör att hjälmen hamnar på ett ställe så det blir turbulens just där just den hjälmen är som sämts på att hantera det utan oljud.
 
Normalt lätt göra en tyst hjälm.
Bara se på hur hörselkåpor är konstruerade.
De är gjorda så de tätar runt öronen och hindrar luften nå öronen.
För en hjälm ska få samma funktion (trots hjälmen inte är elastisk som bygeln på hörselkåpor)
Gör hjälmen så smal över öronen så det blir tätt.
Vilket är Schuberts lösning, marknadens smalaste hjälmar som jag ser det, KBC är mycket bredare.

Nja. Inte helt korrekt faktiskt. Stoppningen i hjälmarna är inte tät så att det ska vara tight för öronen hjälper inte så mycket som man tror. Det kan tvärtom göra hjälmen obekväm att ha på sig om man har otur.

Däremot stämmer principen med att det ska vara tätt som det är på hörselkåpor. Men det är runt halsen det ska vara tätt för det är där man har något som kan sluta tätt som inte ventilerar så mycket.
Det mesta av ljudet i hjälmen kommer från halsöppningen. Idealt sett ska kjolen i underkant av hjälmen slta helt tätt runt halsen. Då blir det knäpptyst. Lyfter jag axlarna så att kragen på jackan sluter tätt mot hjälmen så blir det helt knäpptyst i hjälmen.
Dvs tar du på dig en halskrage eller liknande så det blir tätt runt halsen så kommer hela hjälmen att bli som en stor hörselkåpa och det blir supertyst i dom flesta fall. Men eftersom alla har olika breda halsar så är det ju rätt svårt att åstadkomma.
 
Jag åkte till Lelles och provade hur olika hjälmar kändes på huvudet och fick god hjälp av en kille där.
Det slutade med att jag köpte en Shoei G/T Air II. Än så länge har jag bara kört några få mil, men det känns ganska ok.
Vet inte om den är så mycket tystare än den gamla, men den är snygg... View attachment 450279

Jag har en GT-Air (första) och är helnöjd med den. Men den är fyra fem år gammal nu. Funderar på tvåan. Känns den bra eller?
 
Jag har en GT-Air (första) och är helnöjd med den. Men den är fyra fem år gammal nu. Funderar på tvåan. Känns den bra eller?

Är inte så van vid tvåan än. Formen på huvet som ska i påverkar förstås också hur trivsamt det blir.
 
Körde med Shoei tidigare. Väldigt tyst. Bytte till en Airoh. Nu har jag tinnitus sedan ett par år. Jag vet exakt när det hände så det är ingen tvekan om det. Jag har lagt in lite extra skumgummi i hjälmen vid öronen. Blev bättre.
Öronproppar borde alla köra med.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top