Tyst hjälm...

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
Finns det någon hjälm som är tystare än alla andra, eller är det endast marginella skillnader?
 

Finnberg

lagom häftig
Gick med
13 Aug 2005
Ort
Upplands Väsby
Hoj
xt660x
Earplugs.jpg


kanske?
 

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Borlänge
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
Den absolut tystaste du kan hitta på marknaden är Schuberth S1 eller Schuberth C2(öppningsbar).
 

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
Det är mest draget jag tänker på, jag vill inte trycka in proppar i öronen så jag inte hör annat heller.
 

ghandi

Beaten like a redheaded stepchild
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
Kawasaki z1000 -03, H-D Sportster Sport -98, Suzuki gp 125 x2
Har inga större problem med att min hjälm lever om, min hoj däremot den vrålar utav hvete.
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Finns whisper-kit (tror jag det heter) till Shoei-hjälmar. Borde väl finnas något liknande till övriga märken. Det är som en liten krage runt halsen. Dämpar blåsten riktigt bra (och även ljudet från vindbruset).
 

leffo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2007
Ort
ja
Hoj
660
Förut hade apoteket öronproppar som var som en plastpåse med bomull man stoppade i örat. De dämpade precis lagom om man köpte de minsta.

De gula öronpropparna dämpar så mycket att det blir obehagligt att köra.

Håller med angående de gula men jag åtgärdade det genom att dela en i två lika stora bitar. Ljudnivån blev perfekt och de sitter skönare! :tummenupp
 

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Skickade iväg min gamla BMW /Schubert som är det mest dragiga och bullriga jag ägt och köpte Shoei Xr 1000 och hamnade i en tyst himmel:), men öronpropparna behövs ändå.
 
Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Finns inga tysta hjälmar när man kör sporthoj :fakta

Har haft xr-1000 tidigare och har nu en arai rx7-rr båda låter som ångvältar över 100km/h på sporthojen. Hade däremot motard innan och där va båda hjälmarna tysta som natten. Problemet är att inga hjälmar tycks va tillverkade för att köras i den vinkeln som man har när man kör sporthoj.

Finns ju lite bra hörselproppsalternativ dock. Gula dämpar ju mest bas, bilsom tror jag har några som ser ut som julgranar på apoteket som dämpar mer jämt över registret. Earphone ( stavning ) skräddarsys efter dina öron men kostar en slant..
 

Kapten Stofil

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
gpx 600
Hur tyst en hjälm är beror på lite olika saker:

- hur bra den sitter på just ditt huvud
- hur bra den funkar med din båges eventuella kåpa
- huruvida tillverkaren har tänkt på att hålla ljudnivån i hjälmen nere när de designade den

Bmw:s sportintegral och Shuberth:s motsvarande alternativ är båda byggda för att hålla nere ljudnivån.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Här är ditt svar. En riktigt bra öronpropp, sänker volymen men i alla register så att du hör allt lika bra, dock inte vid skadlig volym. Funkar kanon även när man repar med bandet eller när man står vid bankanten. Använd alltid öronproppar när du kör hoj, oavsett hur tyst du tycker din hjälm är så finns det ingen hjälm som är så tyst att den skyddar hörseln. Öronproppar är att föredra framför tinnitus, trust me.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Lita inte på ljuddämpningen när du provar hjälm i butiken. När hjälmen "satt sig" efter någon månads användning så är ljudnivån en helt annan :fakta
 

Ducceniclas

Ny medlem
Gick med
21 May 2006
Ort
Aspudden (Sthlm)
Hoj
Utan hoj...
Min X-lite 601 är helt ok. Tillsammans med claes ohlssons rosagula proppar kan jag lätt köra 20 mil utan pip i öronen.
Att packa om kolfiberburkarna är inte ett alternativ!
 

tarm

fu
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Växjö
Hoj
vtr1000f
Finns det tysta hjälmar överhuvudtaget? När det knappt finns bilar som är tysta i kupén så undrar jag hur det skulle kunna vara möjligt att isolera oljudet från fartvinden med lite plast.

Öronproppar. :tummenupp
 

MasseK

Ofta och mycket...
Gick med
7 Jan 2004
Ort
Bohus
Hoj
CBR 929 RR -00
Se också till att du inte sitter mitt i turbulensen.
Själv har jag huvudet i precis fel höjd vid normal sittställning, så för min del spelar hjälmen ingen roll - öronproppar hjälper något. Det jag ska ändra är höjden på rutan, har en bubbel på nu och den ska ersättas med orginal, då bör skallen hamna i den "rena" fartvinden.
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top