Tyst dator..

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Hatar mig "gamla" burk pga att den låter för mycke. Ska köpa en ny tystare tänkte jag, vilka processorer är tystast ? kanske beror på vad det är för fläkt till ? min budget ligger på cirkus 5000:-, kom med förslag tack.

Last edited:
Det där går ju inte riktigt att svara på. Ju svalare processor (och övrig elektronik) desto tystare burk. Dvs fläktarna behöver inte jobba så mycket.

Du kan köpa nya fläktar och större kylflänsar till burken för en femhundring.
Du kan köpa en ny låda med bättre ljudisolering och bättre genomströmning för 600 och uppåt. Ofta är det fläktarna på grafikkorten som tjuter. Kolla vad det är som låter mest och byt ut tills du är nöjd. En ny fläkt kostar inte många kronor!

Tack så mycket,:tummenupp :tummenupp kanske inte behöver kasta ut 5000:- iallafall, då blir det definetivt en ps3:a nu.

Vill bara säga att gamla genrationens Dell burkar är jävligt tysta.

Kan ju testa att damsuga/göra rent inne i datorn. Kan ju hjälpa.

köp isolering till dator. byt fläktarna till otroligt tysta 7db fläktar som även är effektivare mot vanliga.

Som de andra säger är det inte alltid nödvändigt att köpa en helt ny dator bara för att få ner ljudnivån. För att kunna hjälpa dig vore det bra om du talade om följande:
Vad har du för komponenter i din nuvarande dator?
Vad är det som låter mest i din dator?
Vad har du för prestandakrav på din nya dator?

För att ta reda på vad det är som låter kan du öppna datorn och försiktigt stanna fläktarna en i taget. Stanna fläkten genom att trycka i mitten av fläkten. Kör inte bara in fingret i fläktbladen, vissa fläktar kan ta skada av det.

Sen kan jag ju upplysa om att processorn inte låter någonting, men väl fläkten som kyler den. :)

Ok ska testa det.

Du får vara jävligt försiktig om du ska dammsuga, mitt råd är att ta en pensel eller liknande och "damma" av kylflänsarna en dammsugare kan ladda upp duktigt med statisk elektricitet och då måste du köpa en ny dator.
Ta gärna i elementet eller liknande innan du börjar pyssla med datorn om du glidit runt på en heltäckningsmatta hela dagen.

Kapar tråden lite, själv har jag en dator som då den var ny varvade upp fläkten ibland för att kyla ner och sedan gå ner varv. Moderkortet brann upp och eftersom jag hade garanti kvar så skickade jag iväg burken och nu efter den kommit tillbaka så varvar istället fläkten "steglöst" så varje gång jag gör något med datorn så varvar den till lite, så fort jag öppnar en ny sida eller liknande varvar den till lite kort och det är JÄVLIGT irriterande, antar att det har med styrningen från det nya moderkortet eller ?

Last edited:
Du får vara jävligt försiktig om du ska dammsuga, mitt råd är att ta en pensel eller liknande och "damma" av kylflänsarna en dammsugare kan ladda upp duktigt med statisk elektricitet och då måste du köpa en ny dator.
Ta gärna i elementet eller liknande innan du börjar pyssla med datorn om du glidit runt på en heltäckningsmatta hela dagen.

Kapar tråden lite, själv har jag en dator som då den var ny varvade upp fläkten ibland för att kyla ner och sedan gå ner varv. Moderkortet brann upp och eftersom jag hade garanti kvar så skickade jag iväg burken och nu efter den kommit tillbaka så varvar istället fläkten "steglöst" så varje gång jag gör något med datorn så varvar den till lite, så fort jag öppnar en ny sida eller liknande varvar den till lite kort och det är JÄVLIGT irriterande, antar att det har med styrningen från det nya moderkortet eller ?

Jag håller med dig om att det är dumt att köra med dammsugaren inne i datorn. Sådant kan ofta sluta illa.

Angående din irriterande fläkt så skriver du inte vilken fläkt det är, därför är det lite svårt att hjälpa dig. Jag vet att en del nätaggregat är så korkat konstruerade att de styr fläktvarvtalet efter effektförbrukningen istället för temperaturen. Eftersom temperaturen inte stiger så fort måste det vara något liknande för dig. I så fall kan det vara svårt att göra något åt det. Om fläktens styrning sker via moderkortet kanske det finns ny firmware till moderkortet att tanka hem, eftersom styrningen uppenbarligen inte fungerar korrekt.

En del fläktar, t.ex. CPU-fläkten styrs och matas ju via en sladd som man ansluter till moderkortet. Om det är en sådan fläkt som irriterar dig kan du köpa en liten billig fläktkontroller och styra den manuellt via en potentiometer.

På teknikmagasin o liknade finns det luft-på-burk att köpa som man kan rengöra ganska bra med så slipper du damsuga inne i datorn!

Jag håller med dig om att det är dumt att köra med dammsugaren inne i datorn. Sådant kan ofta sluta illa.

Angående din irriterande fläkt så skriver du inte vilken fläkt det är, därför är det lite svårt att hjälpa dig. Jag vet att en del nätaggregat är så korkat konstruerade att de styr fläktvarvtalet efter effektförbrukningen istället för temperaturen. Eftersom temperaturen inte stiger så fort måste det vara något liknande för dig. I så fall kan det vara svårt att göra något åt det. Om fläktens styrning sker via moderkortet kanske det finns ny firmware till moderkortet att tanka hem, eftersom styrningen uppenbarligen inte fungerar korrekt.

En del fläktar, t.ex. CPU-fläkten styrs och matas ju via en sladd som man ansluter till moderkortet. Om det är en sådan fläkt som irriterar dig kan du köpa en liten billig fläktkontroller och styra den manuellt via en potentiometer.

Den vackra röda pilen markerar fläkten och mycket riktigt styrs den via moderkortet.
Som sagt det vart kontentan av moderkortsbytet tycker det låter lite konstigt bara att det skulle vara firmwaren då det är nytt men iofs något kan vara galet. Funderar även på att köpa en snäppet större och tystare fläkt.

Bifogat

• Muppfläkt.JPG
    Muppfläkt.JPG
    100.1 KB · Visningar: 75

köp en dumpventil och lite snygga dekaler så är du good to go! :yoparty

Den vackra röda pilen markerar fläkten och mycket riktigt styrs den via moderkortet.
Som sagt det vart kontentan av moderkortsbytet tycker det låter lite konstigt bara att det skulle vara firmwaren då det är nytt men iofs något kan vara galet. Funderar även på att köpa en snäppet större och tystare fläkt.
Den fläkten måste du kunna styra på annat sätt än via moderkortet. Om du kopplar den direkt till nätaggregatet kommer den dock att gå på maxvarv hela tiden. Antingen köper du en fläktstyrning till den eller så tillverkar du en själv. Det är inte alls svårt att göra själv, men det brukar inte bli lika snyggt.
:)
Att köpa en helt ny fläkt med fläktstyrning är ingen dum idé heller. Det kostar inte många kronor.

Inte undra på att fläkten låter, du har ju knut på fläktsladden!! :tungan

Nä, seriöst, exempel på fläktstyrning, 39 kr.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=303855

Tack för alla tips, ska testa dom ikväll.

Vanligtvis när man köper en dator så får man med (eller om man väljer själv) ett billigt chassi och då vanligtvis med ett mindre bra nätaggregat (får jobba hårt, låter mycket).

Jag sakffade en ny dator förra året och köpte just ett simpelt chassi för att spara pengar samt för att kunna köpa lite andra roliga komponenter.

Som någon sa tidgare, ta reda på vad det är som låter. I mitt fall var det nätaggregatet, la 450:- på ett nytt mer kraftfullt samt tystare i största allmänhet. Gjorde en väldig skillnad :).

Min skitdator låter också jättemycket direkt jag öppnar en ruta. Om jag tex öppnar paint så börjar fläkten blåsa så att man hör det på husets övervåning.:mad:

Går det inte att få tyst på skiten på nått sätt (som inte kostar pengar)?

Min skitdator låter också jättemycket direkt jag öppnar en ruta. Om jag tex öppnar paint så börjar fläkten blåsa så att man hör det på husets övervåning.:mad:

Går det inte att få tyst på skiten på nått sätt (som inte kostar pengar)?
Stoppa in en pinne i fläkten så tystnar den helt.
(Dum fråga får dumt svar.)

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...