Smagatusk
Guest

Ska till W:O:A imorgon men ser att mitt pass gick ut i maj. Har giltigt körkort. Klarar man gränskontrollerna med det?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
[h=2]In- och utresebestämmelser[/h][FONT="]Även om både Tyskland och Sverige är medlemmar i EU och Schengen måste du vid pass/ID-kontroll kunna legitimera dig och styrka ditt medborgarskap. [B]Medför därför antingen giltigt pass eller av svensk polismyndighet utfärdat nationellt ID-kort.[/B] Pass och nationella ID-kort är de enda svenska identitetshandlingar som visar medborgarskap. Provisoriskt pass i A4-format godtas för resa till Tyskland.
[/FONT][/COLOR][/QUOTE]
Sådär ja... Där fick man det svart på vitt. Tack.
[COLOR="silver"]- - - Updated - - -
Ser du typiskt nordisk ut så räcker nog körkortet. Det gäller dock inte som identifikationshandling inom EU har jag för mig.
Körkortet räcker fortfarande inom Norden. EU var jag inte lika säker.
Flög till Paris för några veckor sedan .... var ingen passkontroll varken ut eller in (förutom incheckningen , och det är inte en pass koll )
Men kanske skillnad land/sjövägen
Dumt att chansa, även om jag var på resa till Danmark och Tyskland i början av juli och kunde då obehindrat åka genom alla kontroller (i husbil). Men vet också andra som vid varje tur till Köpenhamn och Trelleborg, fått visa pass.
I Uppsala är det lång väntetid för pass, men vi åkte till en mindre station "på landet" och fick passen klara på tre arbetsdagar...
Det är tur...Vilken tur jag hade. Tog bilen från Göteborg till Trelleborg och hade inte passet med mig.![]()
[h=2]In- och utresebestämmelser[/h][FONT="]Även om både Tyskland och Sverige är medlemmar i EU och Schengen måste du vid pass/ID-kontroll kunna legitimera dig och styrka ditt medborgarskap. Medför därför antingen giltigt pass eller av svensk polismyndighet utfärdat nationellt ID-kort. Pass och nationella ID-kort är de enda svenska identitetshandlingar som visar medborgarskap. Provisoriskt pass i A4-format godtas för resa till Tyskland.
[/FONT]
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning