Tysklands import

Ditan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2007
Hoj
KTM 690 Enduro/Motard
Någon som har importerat från Tyskland och vet vad det kostar att få den körklar i sverige

Någon som har importerat från Tyskland och vet vad det kostar att få den körklar i sverige

Jag har importerat både en hoj och en bil från Tyskland. Båda gångerna flög jag ner tillsammans med min svåger (som snackar mycket bättre tyska än jag), hyrde bil för att åka runt och kolla på lämpliga objekt och körde hem objektet. När jag köpte hojen så flög svågern hem igen men när jag köpte bilen åkte han hem med mig. Båda gångerna klarade jag mig med endast en övernattning och total-kostnaden, inklusive reg-besiktning här hemma, blev ca 10.000:- per objekt. Är man fler som åker ner (tex i ett hyrt eller lånat skåp) och tar hem fler hojar så är man ju fler som delar på kostnaderna och då kan man nog klara sig undan lite billigare. Den stora kostnaden är alltså att få hem hojen, inte att få den körklar i Sverige.

Kostnaden för att få hem hojen varierar naturligtvis på hur du får hem den. När den väl är hemma så kostar det strax över 2.000:- att registreringsbesikta hojen. Utöver det är det väl kanske en hundring eller nåt för registreringsavgift och skyltar. Detta förutsätter att hojen är tillräckligt ny (jag tror gränsen går vid '93 eller så) och att du har alla tyska papper i ordning. Den största kostnaden är att åka ner, kolla runt, fixa med tysk byråkrati (det brukar man kunna få hjälp med om man köper hos en handlare) och transportera hem. Om man kör hem hojen måste man köpa trafikförsäkring (tex hos ADAC, tyska motsvarigheten till Motormännen). Totalt går försäkring och övriga reg-kostnader i Tyskland på ca 1.000:-.

En fråga bara!
Jag vet att hojen måste vara äldre än 6 mån och rullat mer än 600 mil
för att man ska slippa momsen i Sverige.
Men säg att hojen har gått mindre än dom här 600 milen,där den står i Tyskland.
Men efter att jag har kört hem den och innan jag reg.besiktat den så har den passerat den magiska 600 mila gränsen.
Kommer jag då undan momsen,eller skriver säljaren in milantalet i säljpapprerna som man måste visa för besiktningen?

/Kenneth

Kommer jag då undan momsen,eller skriver säljaren in milantalet i säljpapprerna som man måste visa för besiktningen?

/Kenneth

Du behöver inte visa något kvitto på besiktningen (behövde inte jag i varje fall). En kompis körde in med sin merca som rullat 602:tummenupp mil vid registreringen (han fick köra en rejäl omväg för att komma upp i det:tuttar ). Var lite gnäll från besiktningskillen att den minsann gått mindre än 600 vid inköpstillfället och moms skulle erläggas. Hans svar var att den var hemtagen på biltrailer och bara hade körts från hemmet till besiktningen.
Inga andra avgifter tillkom:tungan .

Du kan ju se till att den rullat 610 mil vid reggningen:D

Import tyskland klartext

Skulle vilja ha lite hjälp med vad man behöver för papper vid import från tyskland.
Alltså vilka papper man behöver med sig hem för att det inte blir en jävla massa strul härhemma sedan.....

Hilfe....:)

Har hänt vänner till mig att svenska tullen kollat mätarställning vid inresan i landet. men med dagens digitala mätare så kan man ju bara ta bort batteri eller dylikt så har de ju svårt att kolla mätarställning.

Om jag fattat det rätt är det alltså på följande vis:

Köper du beggat privat och betalar fullpris är det ju redan momsat av förra ägaren i hans hemland, då borde man rimligtvis slippa momsa igen hemma. Privatpersoner kan väl inte sälja inklusive moms. Endast registrerade företag säljer inklusive moms, som dom sedan betalar in till skatteverket. Om dom inte köper en ny sak för samma pengar, då kvittar dom momsen. I slutändan blir det löntagaren som får betala momsen. Det är alltid löntagaren som betalar momsen.

Om man köper av företag i utlandet, så ska dom sälja till exportpris utan moms om det är nytt. Och då ska det momsas här till våra myndigheter vid registrering. Det är väl så skatteverket har tänkt sig att det ska vara iaf.

Intressant dock att besiktningen hade synpunkter på det. Dom kanske vill se inköpskvitton med mera.

Jag som har lite extra runt magen och vill gärna kunna köra lagligt (även med 'frugan' på pallen), har lagt märke till att cyklar av samma fabrikat, modell och årsmodell som importerats ofta har en lägre max lastvikt än svensksålda...
Största skillnaden jag sett va ett par Varaderos (kommer inte ihåg årsmodell), där den svensksålda lastade runt 235kg, medan den importerade endast lastade 180kg...?

Nån som vet varför? Är det de tyska myndigheterna vi har att tacka för det (att det står i de tyska papprena alltså), eller är det nåt 'roligt' EU-direktiv? :confused:

Jag var nere och köpte en hoj i Tyskland nyligen. Regbes kostade 1740:- tror jag det var med bes så skulle det gå på 2020:-. Nu köpte jag en gammal hoj samt många mil på med det är fortfarande 6mån & 600mil som gäller så jag tror de skiter i om du har köpte den som exportpris då det mesta står i regbeviset. Det var en vespa som en före mig hade tagit hem. Den var 3år men hade bara gått lite över 400mil så de avbröt regbes så han kunde ut och åka hela helgen så han kom upp till 600mil annars åker han på moms! Jag såg till att den var ordentligt fulltankad så jag fick upp tjänstevikten när de vägde den.

Jag som har lite extra runt magen och vill gärna kunna köra lagligt (även med 'frugan' på pallen), har lagt märke till att cyklar av samma fabrikat, modell och årsmodell som importerats ofta har en lägre max lastvikt än svensksålda...
Största skillnaden jag sett va ett par Varaderos (kommer inte ihåg årsmodell), där den svensksålda lastade runt 235kg, medan den importerade endast lastade 180kg...?

Nån som vet varför? Är det de tyska myndigheterna vi har att tacka för det (att det står i de tyska papprena alltså), eller är det nåt 'roligt' EU-direktiv? :confused:

Skillnaden är tjänstevikten. När du reggar mcn väger de hojen och den väger alltid mer än den "teoretiska" vikten som de svenska hojarna är reggade efter.
Samma sak med bilar/husvagnar, finns ingen som väger så lite som står i papprena. Totalvikten är samma så du kan lasta lika mycket som på en svensksåld.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...