Tysklands GP 13/7..

Varför inte?

De har redan slagit ut/ersatt Honda i 125 och 250. Fyrtakt är KTM's stora sida och med intåg i Supersport/Superbike serierna världen över (inkl VM) så är nog inte MotoGP allt för långt borta.

KTM hade ju planer på det innan men slog det ur tanken då det skulle kosta mer än de hade råd med. Så de siktar väl snarare på WSBK med rc8'an.
 
Tror även att Hayden skulle vara lämplig som Stoners teamkompis, men av något skäl verkar Ducati inte intresserade av honom.

Tror Hayden blir kvar i Repsol ett år till

Melandri borde ha fått sparken för fem race sedan. Vad i faderulingen håller Ducati på med?

Sete, eller vem fan som helst känns det som, skulle garanterat innebära en förbättring jämfört med Melandri.



Tycker melandri är en sjukt bra förare men att det inte har stämt i år för han på ducen kan vara så himla simpelt som att han passar verkligen inte på den hojen eller så är det andra privata problem som ingen vet om... Glömmer inte hans powerslide på fortuna hondan, riktigt nice

jaja :arsele



Det är nog dumt att hoppa in i fel team, men även dom måste väl hitta en lösning snart tycker man, hoppas KTM kommer med en 800cc hoj snart, kanske Kallio borde vara med att utveckla den!
Fast det är väl klart att Bautista och Simoncelli går vidare till Moto GP nästa säsong?

Ktm skulle väl in i motogp 2010 tror jag om jag minns rätt?!
 
Last edited:
Varför inte?

De har redan slagit ut/ersatt Honda i 125 och 250. Fyrtakt är KTM's stora sida och med intåg i Supersport/Superbike serierna världen över (inkl VM) så är nog inte MotoGP allt för långt borta.
Därför att det är ett relativt litet företag som saknar de resurser som krävs för att utveckla teknik som är konkurrenskraftig i MotoGP. Inte ens BMW försöker sig på att bygga en motorcykel för MotoGP. KTM kan tvåtakt och en- och tvåcylindriga fyrtaktare. Med egen motor kommer vi inte se KTM i MotoGP inom överskådlig tid.

:fakta
 
Därför att det är ett relativt litet företag som saknar de resurser som krävs för att utveckla teknik som är konkurrenskraftig i MotoGP. Inte ens BMW försöker sig på att bygga en motorcykel för MotoGP. KTM kan tvåtakt och en- och tvåcylindriga fyrtaktare. Med egen motor kommer vi inte se KTM i MotoGP inom överskådlig tid.

:fakta

BMW har absolut budgeten för att slå sig in i GP. Har "små" företag som Honda, Yamaha, Ducati etc råd har garanterat BMW råd. Där emot finns det ingenting för BMW att hämta i MotoGP. De är biltillverkare.

KTM kommer göra en MotoGP satsning inom en överskådlig framtid. De har ett flertal enhetsserier världen över, de är en en av de största fabrikaterna inom Cross, snart den största inom prototyps roadracingen (vad annars ska ersätta Honda?) och somsagt, RC8'an. När de etablerat sig i SBK och 125/250gp världen över så har de garanterat allt som krävs för att utveckla en 800'a.


Anywho, kul med GP igen. Tur att man har satelit och får in tysklands uk-eurosport. En sak är säker, Äpplet o Co kommer inte saknas kommande säsonger.
 
TV-tider för helgen

Eurosport är det som gäller för tiderna..

Lördag 13:45 Motorcykel DIREKT Kval Moto GP.
Söndag 09:45 Motorcykel varm-up
Söndag 10:15 Motorcykel intro
Söndag 10:45 Motorcykel 125cc
Söndag 12:00 Motorcykel 250cc
Söndag 13:15 Motorcykel moto gp

Källa: www.tv.nu
 
Last edited:
BMW har absolut budgeten för att slå sig in i GP. Har "små" företag som Honda, Yamaha, Ducati etc råd har garanterat BMW råd. Där emot finns det ingenting för BMW att hämta i MotoGP. De är biltillverkare.
Vad pratar du om? :va
Honda är inget litet företag, 167,231 anställda. BMW har 107,079 anställda. Bägge gör bilar och motorcyklar. De är båda väldigt lönsamma. :fakta

Som jämnförelse så är det lilla bolaget i Mattighofen 1,778 anställda och har lägre lönsamhet. KTM gör faktiskt också bilar, X-bow ;)
 
Last edited:
Vad pratar du om? :va
Honda är inget litet företag, 167,231 anställda. BMW har 107,079 anställda. Bägge gör bilar och motorcyklar. De är båda väldigt lönsamma. :fakta

Som jämnförelse så är det lilla bolaget i Mattighofen 1,778 anställda och har lägre lönsamhet. KTM gör faktiskt också bilar, X-bow ;)

men hittar du siffror på storleken på BMWs motorcykelavdelning? Jag minns inte siffran nu men den är en otroligt liten del av BMW med små resurser jämfört med dom stora motorcykeltillverkarna.
 
men hittar du siffror på storleken på BMWs motorcykelavdelning? Jag minns inte siffran nu men den är en otroligt liten del av BMW med små resurser jämfört med dom stora motorcykeltillverkarna.
De nådde för första gången över 100 000 enheter 2006. De förbättrade det 2007 och gör positivt resultat. KTM sålde ca 84 000 enheter 2006 och ca 90 000 enheter 2007.

Jag förmodar att försäljningen i pengar räknat är än större till BMWs fördel. BMW 1200 GS är BMW mest sålda hoj tror inte KTMs hojar i den prisklassen är lika stor del av deras försäljning.

EDIT: BWM har dessutom köpt på sig Husqvarna sedan dess. BMW får anses vara en större MC-tillverkare än KTM och högst troligt med mer resurser.

Så jag kan inte se vad Stoekh pratar om. BMW biltillverkare och att KTM har allt som krävs och Honda små?
 
Last edited:
1 C. STONER AUS Ducati Marlboro Team 1'22.318 2
2. A. DE ANGELIS RSM San Carlo Honda Gresini + 0.264 3
3. V. ROSSI ITA Fiat Yamaha Team + 0.299 4
4. D. PEDROSA SPA Repsol Honda Team + 0.441 5
5. A. DOVIZIOSO ITA JiR Team Scot MotoGP + 0.681 6
6. S. NAKANO JPN San Carlo Honda Gresini + 0.720 7
7. C. EDWARDS USA Tech 3 Yamaha + 0.814 8
8. N. HAYDEN USA Repsol Honda Team + 0.896 9
9. R. DE PUNIET FRA LCR Honda MotoGP + 1.042 10
10. J. LORENZO SPA Fiat Yamaha Team + 1.131 11
11. C. VERMEULEN AUS Rizla Suzuki MotoGP + 1.144 12
12. A. WEST AUS Kawasaki Racing Team + 1.309 13
13. S. GUINTOLI FRA Alice Team + 1.410 14
14. T. ELIAS SPA Alice Team + 1.768 15
15. M. MELANDRI ITA Ducati Marlboro Team + 1.799 16
16. J. TOSELAND GBR Tech 3 Yamaha + 2.168 17
17. L. CAPIROSSI ITA Rizla Suzuki MotoGP + 2.328
 
Last edited:
1 C. STONER AUS Ducati Marlboro Team 1'22.318 2
2. A. DE ANGELIS RSM San Carlo Honda Gresini + 0.264 3
3. V. ROSSI ITA Fiat Yamaha Team + 0.299 4
4. D. PEDROSA SPA Repsol Honda Team + 0.441 5
5. A. DOVIZIOSO ITA JiR Team Scot MotoGP + 0.681 6
6. S. NAKANO JPN San Carlo Honda Gresini + 0.720 7
7. C. EDWARDS USA Tech 3 Yamaha + 0.814 8
8. N. HAYDEN USA Repsol Honda Team + 0.896 9
9. R. DE PUNIET FRA LCR Honda MotoGP + 1.042 10
10. J. LORENZO SPA Fiat Yamaha Team + 1.131 11
11. C. VERMEULEN AUS Rizla Suzuki MotoGP + 1.144 12
12. A. WEST AUS Kawasaki Racing Team + 1.309 13
13. S. GUINTOLI FRA Alice Team + 1.410 14
14. T. ELIAS SPA Alice Team + 1.768 15
15. M. MELANDRI ITA Ducati Marlboro Team + 1.799 16
16. J. TOSELAND GBR Tech 3 Yamaha + 2.168 17
17. L. CAPIROSSI ITA Rizla Suzuki MotoGP + 2.328

Stoner har bara halva försprånget jämfört med med första träningen på Assen. Fast å andra sidan är ju Sachsenring rejält mycket kortare, så det är väl ungefär som vanligt trots allt.
 
Stoner har bara halva försprånget jämfört med med första träningen på Assen. Fast å andra sidan är ju Sachsenring rejält mycket kortare, så det är väl ungefär som vanligt trots allt.
Melandri på kvaldäck? Han är inte längre helt sist och mindre än två sekunder efter teamkamraten :rolleyes:
 
Kung Stoner gör det igen :yoparty
 
Last edited:
Det är snart dags att börja spekulera i om Melandri rent av skulle köra race på kvaldäck. Ett och annat depåstopp kör han väl lätt in...
Kanske kan han få dispens och köra med 800:an i 250? Kunde vara bra för att bygga lite självförtroende igen. Barbera slog till med 1´24.241 - det är nästan precis samma tid som Marco kör på.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top