Tyskland förbjuder nöjeskörning med MC!

Det är ju rätt märkligt att förra f-bolaget jag var helkund hos (ingen utnyttjad försäkring på de 10åren) dubblade premien på R1anoch när jag frågade varför avrådde mej att ha den försäkrad hos dem.

De hade dock inga problem med att jag hade kvar sjuk och olycksfallsförsäkringen....
De förlorade såklart mej som kund..

Kan bara hålla med grävlingen, fakta o statistik går inte hand i hand hos vissa f-bolag...
 
Det är ju rätt märkligt att förra f-bolaget jag var helkund hos (ingen utnyttjad försäkring på de 10åren) dubblade premien på R1anoch när jag frågade varför avrådde mej att ha den försäkrad hos dem.

De hade dock inga problem med att jag hade kvar sjuk och olycksfallsförsäkringen....
De förlorade såklart mej som kund..

Kan bara hålla med grävlingen, fakta o statistik går inte hand i hand hos vissa f-bolag...

Vilka försäkringsbolag använder statistik och fakta?
Om jag blir nekad att försäkra en SportHoj men sedan försäkrar en annan icke SportHoj så skulle väl fakta betyda att det är samma klantarsle som kör?
Risken borde inte skilja nämnvärt med samma förare men statistiken säger något annat. :fakta

Kan det bero på att statistiken bara hanterar fordonet och inte föraren?
Ganska troligt för om statistiken även skulle involvera föraren och andra försäkringsskador skulle det bli alltför komplicerat. Och det vill vi inte ha när det är så enkelt att med statistik visa att SportHojarna är det som är farligt!

Jag brukade roa mig att besöka Bilsport utan MCs monter på MC-mässan. När vi diskuterat och kommit fram till att det var föraren och inte fordonet som var det farliga så fick de reg-numret på en SportHoj! :D

Och nu lite reklam! :hej

9 av 10 klantarslen väljer SVEDEA!
Är du medlem i SMC får du dessutom 10% rabatt
 
Fritt översatt står det ungefär DET ÄR UTE ATT BOMBA!

Det är aldrig ute att bomba i Tyskland. Förvisso kan människor i Dresden få lite mörk blick om man pratar för mycket bombning och min engelske kollegas skämt om "my grandfather was here years ago, but he never landed" brukar inte gå hem. Men Der Bomber är evig legend i Tyskland.
 
Så det är slumpen som gör att sporthojar är överrepresenterade i statistiken?
Eller ska man tolka det som att det är fler klantarslen som väljer den typen av hoj?
 
Så det är slumpen som gör att sporthojar är överrepresenterade i statistiken?
Eller ska man tolka det som att det är fler klantarslen som väljer den typen av hoj?
Förstår vad du menar men tror du missade poängen.
Det handlar om att f-bolagens trubbiga riskbedömning gör att de riskerar tappa trogna helkunder som egentligen inte utgör nämnvärt ökad risk för dem.

På vilket sätt blir jag en bättre förarare när jag byter från R1an till busan?
 
Ingen av er påverkar väl körstilen när ni byter mellan olika hojar? Det jag sitter på har klar inverkan på hur jag kör.
 
Förstår vad du menar men tror du missade poängen.
Det handlar om att f-bolagens trubbiga riskbedömning gör att de riskerar tappa trogna helkunder som egentligen inte utgör nämnvärt ökad risk för dem.

På vilket sätt blir jag en bättre förarare när jag byter från R1an till busan?

Helt rätt, det är föraren som är farlig oavsett fordon. :fakta

Att SportHojar är farliga är lika statistiskt rätt som att Lycraklädda cyklister blir hänsynslösa när blodtillförseln till hjärnan stryps! :fakta :D

Vi har alla sett det! :fakta :D
 
jag har kört sporthoj i 10år utan att utnyttja en försäkring trots det nekar dom flesta bolagen mig annat än trafikföräkring. vissa bolag vill inte ens trafikförsäka min hoj :va

Men det stoppar mig inte från att fortsätta köra 1000cc Men kan tycka att det borde gå på personlig bedömning istället för statistik och fakta
 
jag har kört sporthoj i 10år utan att utnyttja en försäkring trots det nekar dom flesta bolagen mig annat än trafikföräkring. vissa bolag vill inte ens trafikförsäka min hoj :va

Men det stoppar mig inte från att fortsätta köra 1000cc Men kan tycka att det borde gå på personlig bedömning istället för statistik och fakta

Statistik och fakta visar att du inte är en krashkung! :fakta

Men de, försäkringsbolagen, använder sig av annan statistik och "fakta" som ingen logik kan förstå... :(

Det brittiska systemet har mer logik och där kan man veta vilken försäkringsklass min hoj har, oavsett om det är en SportHoj eller inte. En äldre SportHoj kan ha lägre försäkringsklass än en nyare nakenhoj.
Sedan får man högre premie om man fått en NIP. Men om man inte bombar är risken liten att få en fortkörningsbot... :)
 
Helt rätt, det är föraren som är farlig oavsett fordon. :fakta

Att SportHojar är farliga är lika statistiskt rätt som att Lycraklädda cyklister blir hänsynslösa när blodtillförseln till hjärnan stryps! :fakta :D

Vi har alla sett det! :fakta :D

Det där med lyckra klädda cyklister har slut på hjärnans vett o vätska när dom får en sadel mellan benen är ju helt sant.

En arbets kollega som cyklar på en kolfiber downhill cykel klagar alltid att jag kommer krocka köra av vägen osv.

I veckan blev han sjukskriven i 4 veckor efter att ha fejsplantat sig själv i en betong trappa.

Sa jäkla sönderslagen i ansiktet o en rejält stukad handled så det är farligare att köra trampcykel än en 1000cc sportigare hoj uppenbart.

Jag får höjd premie om jag hittar på något. Får cyklister detta med min kolegas kolfiber cykel är dyrare än min hoj men kostar bara några 100 lappar om året:va
 
Nu spårade ju tråden ur lite och blev en försäkringstråd (så klart, det är snarare regel än undantag att det spårar ur) men om jag ska försöka mig på att återgå till ämnet så tycker jag faktiskt det är vettigt att förbjuda de aktiviteter som sjukvården ser kommer in till akuten och som inte kan anses vara nödvändiga att utföra.
I de flesta länder har politikerna valt en förbudsväg som vi ännu inte sett i Sverige, men det kanske kommer om vi inte tänker oss för.

Corona är ingen rolig sak och att ta upp värdefulla sängplatser på akuten ska vi, om det är möjligt, så klart undvika.
Om läkarna vet att en viss gruppering ofta kommer in till akuten är det vettigt att begränsa möjligheten att göra sig illa.
Men det är många aktiviteter som i så fall skulle riskera att förbjudas; båtar, cyklar, elscootrar, skateboards, inlines mm mm. Fast jag vet ju inte hur stor mängd av de som faktiskt kommer till sjukhusen, det var mest en känsla av att det händer en del saker när de aktiviteterna nyttjas. För att inte tala om SPRIT!
 
Kan man inte bara sitta och svära när man kör hoj. Typ jävla skithoj osv. Då kan det väl inte klassas som nöjesåkning?
 
Nu spårade ju tråden ur lite och blev en försäkringstråd (så klart, det är snarare regel än undantag att det spårar ur) men om jag ska försöka mig på att återgå till ämnet så tycker jag faktiskt det är vettigt att förbjuda de aktiviteter som sjukvården ser kommer in till akuten och som inte kan anses vara nödvändiga att utföra.
I de flesta länder har politikerna valt en förbudsväg som vi ännu inte sett i Sverige, men det kanske kommer om vi inte tänker oss för.

Corona är ingen rolig sak och att ta upp värdefulla sängplatser på akuten ska vi, om det är möjligt, så klart undvika.
Om läkarna vet att en viss gruppering ofta kommer in till akuten är det vettigt att begränsa möjligheten att göra sig illa.
Men det är många aktiviteter som i så fall skulle riskera att förbjudas; båtar, cyklar, elscootrar, skateboards, inlines mm mm. Fast jag vet ju inte hur stor mängd av de som faktiskt kommer till sjukhusen, det var mest en känsla av att det händer en del saker när de aktiviteterna nyttjas. För att inte tala om SPRIT!


I stort sett dagligen läggas det upp filmer på facebookgruppen där deltagarna gör sitt bästa för att söka upp akutmottagningen (om de överlever). Är det konstigt om myndigheterna med försäkringsbolagens statistik i ryggen helt enkelt vill förbjuda motorcykelkörning?
 
Kan man inte bara sitta och svära när man kör hoj. Typ jävla skithoj osv. Då kan det väl inte klassas som nöjesåkning?

Nej då klassas körningen som teraputisk behandling av lätta psykotiska hastighets beroende besvär, detta går bra att söka ersättning för hos försäkringskassan för bensin däck och förlorad arbetsinkomst.
 
Nu spårade ju tråden ur lite och blev en försäkringstråd (så klart, det är snarare regel än undantag att det spårar ur) men om jag ska försöka mig på att återgå till ämnet så tycker jag faktiskt det är vettigt att förbjuda de aktiviteter som sjukvården ser kommer in till akuten och som inte kan anses vara nödvändiga att utföra.
I de flesta länder har politikerna valt en förbudsväg som vi ännu inte sett i Sverige, men det kanske kommer om vi inte tänker oss för.

Corona är ingen rolig sak och att ta upp värdefulla sängplatser på akuten ska vi, om det är möjligt, så klart undvika.
Om läkarna vet att en viss gruppering ofta kommer in till akuten är det vettigt att begränsa möjligheten att göra sig illa.
Men det är många aktiviteter som i så fall skulle riskera att förbjudas; båtar, cyklar, elscootrar, skateboards, inlines mm mm. Fast jag vet ju inte hur stor mängd av de som faktiskt kommer till sjukhusen, det var mest en känsla av att det händer en del saker när de aktiviteterna nyttjas. För att inte tala om SPRIT!
Nu ska mckörningsförbudet i Bayern inte misstolkas.

Det är inte i första hand för att avlösa sjukvården utan för att det råder utegångsbegränsning..
------------
(Googleöversättning)
Detta är vad polisen säger ang Motorcykelkörning under utgångsbegränsningen - tillåtet eller förbjudet?

Uppdaterad: 24-03-20 - 14:51

Bayern - Våren vaknar och motorcyklister dras till gatorna. Men vad är tillåtet i tider med koronakris och utgångsrestriktioner?rosenheim24.de frågade polisen.

Många av våra läsare är entusiastiska motorcyklister. Våren börjar i regionen och efter en lång vinter vill många cyklister äntligen slå vägen igen med sin cykel. Men är detta helt enkelt möjligt i tider med koronakris och utgångsrestriktioner?

Motorcykel under utgångsbegränsningen?

Utgångsbegränsningen har varit i kraft sedan 20 mars och många motorcykelentusiaster är oroade. Kan jag bara cykla nu? När allt kommer omkring rör jag mig i frisk luft och jag är på egen hand, det går också att gå och jogga; så argumentet från motorcykelvännerna.

Polisen ger ett tydligt svar

rosenheim24.de frågade polisen och svaret var klart: Motorcykling för rent nöje är inte tillåtet , sa taleskvinna Caroline Hohensinn från polisens högkvarter i Upper Bavaria South.Liksom med en bil måste det finnas ett giltigt skäl för resan, till exempel resan till jobbet.

Till många cyklisters besvikelse anser polisen inte att motorcykel är "sport" eller "motion i frisk luft". Polisen kontrollerar utgångsbegränsningen.Påföljder kan åläggas för överträdelser.

bcs

rps20200329_213612.jpg
 
Last edited:
Var och en får göra sin egen bedömning av den här uppmaningen från Aftonbladets chat:

” Thomas Widercrantz, överläkare på ortopeden vid Nyköpings lasarett, vädjar nu till föräldrar att inte låta barnen hoppa studsmatta. Han varnar att ”banala frakturer” inte kan prioriteras när vården blir överbelastad på grund av coronautbrottet.
– Det finns en stor risk att vi inte kan operera frakturer på det sätt vi brukar. Våra operationsresurser kommer att behövas till de allra allvarligaste fallen, säger Thomas Widercrantz till SN.
Förutom studsmatta varnar han utövare av motocross och ridning.
– Där blir det också många skador så var försiktiga.”
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top