Tyskar???

fireblade

Mitt tjänstefordon är större än ditt...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR954RR -02, Qingqi 125cc scooter -06
Är tyskar verkligen så dåliga på engelska som de verkar?
Det kan liksom inte vara möjligt.
Frågade en tysk (på engelska) efter lite kåpdelar till min hoj och fick detta som svar.
"hallo,

sorry ,i can not good englich, i am not and stand????

pleas german!

regards."

fireblade skrev:
Är tyskar verkligen så dåliga på engelska som de verkar?
Det kan liksom inte vara möjligt.
Frågade en tysk (på engelska) efter lite kåpdelar till min hoj och fick detta som svar.
"hallo,

sorry ,i can not good englich, i am not and stand????

pleas german!

regards."

Jag hoppas för hans del att han är gammal. :hihi

Detta är dessvärre fakta!

Letade länge efter bil i Tyskland, måste ha mailat ett hundratal handlare & privatpersoner.

Många av svaren jag fick var med liknande grammatik.... :3freak

hehe.. va ute och snurrade i tyskland och letade efter motorvägen för att kunna komma vidare..

stannar vid ett garage, 5 killar i 20-25års åldern står och mekar med sina hojjar.. "excuse me, do you know where the autobahn is?"

alla killarna blir som frågetecken, jag fattar att ingen fattar.

"waar bist autobahn?" - ja jag är askass på tyska.

tycker att det är ganska uppenbart vad jag frågade efter?, ingen kunde svara, fick hålla på i 10min och fråga efter motorvägen, värsta mimar uppvisningen med innan dom fattade och började peka och mumla på tyska.. skrämmande.

Tyskar i sverige, chaufförer och dylikt tror ju att vi ska kunna tala flytande tyska, det kan dom ju i övriga europa som polen och blablabla.

Dom tror att tyska är ett världsspråk, storhetsvansinne ligger kvar i dom tyska generna!

Och ingen reflekterar över det absurda i att förvänta sig att folk ska kunna engelska??

Sverige är ett litet land, vi talar ett språk som kanske förstås av 20 miljoner människor (i bästa fall). Vi har stor handel med utlandet, politiker och andra makthavare har tyckt att det är viktigt att befolkningen kan engelska.

Tyskland är ett land med nästan 100 miljoner invånare och stor hemmamarknad, det har helt enkelt inte varit så viktigt för dem att kunna främmande språk.

Men jag håller med om att man blir lite förvånad hur få som kan engelska.

Chrille skrev:
Och ingen reflekterar över det absurda i att förvänta sig att folk ska kunna engelska??

Vari består det absurda?

Ända fram till 1700-talet var latin ett absolut måste för en person som ville göra något annat än att vara bonde.

Den anglosaxiska världen har varit den dominerande makten inom de flesta områden(ekonomi, kultur, politik o.s.v) under hela 1900-talet. Om 200år kanske det ingår i allmänbildningen att kunna flytande kinesiska...

Chrille skrev:
Tyskar och fransmän anser att deras språk har precis lika hög status som engelska. Detta är iofs inget orimligt. Jag kan förstå hur de resonerar. Däremot så tycker jag ju att de borde se att engelskan har blivit lite mer av ett allmänt språk i europa ialla fall. De flesta unga fransmän/tyskar behärskar dock engelskan bra åtminstone som jag upplever det.

Chiefen skrev:
De flesta unga fransmän/tyskar behärskar dock engelskan bra åtminstone som jag upplever det.

Problemet är att det inte är lika självklart att kunna engelska i t.ex. Frankrike. Ta t.ex. Charles De Gaulle som exempel, en av världens största flygplatser och ett nav i Europeisk flygtrafik. Inte ens på de stora restaurangerna i transit-avdelningen kan man göra sig förstådd med engelska. Hade det varit i Sverige hade du inte ens fått jobb som städare på en flygplats utan att kunna flytande engelska.

Det är deras förlust, allt de ser på TV är ju dubbat med, jag tror sånt har stor påverkan.

Inte för att jag är så bra på engelska men det är allt bra att förstå det iaf, hellre än tyska och franska för min del.

McB skrev:
Engelska är de facto ett världsspråk, till skillnad från tyskan.

Verkar det som om tysken bryr sig?

I Tyskland verkar behovet av att lära sig ett världsspråk vara lika stort som i England .... och dom klara sig rätt ok ändå.

Visst är det väl så, men man tycker ju att ett så stort land borde handla en hel del internationellt och då funkar inte tyska.
De borde bry sig mera tycker jag. Gynnar ju bara dem själva i längden.

Att äldre generationer inte kan tyska kan jag ju nästan förstå, men då snackar vi 75+ år.

ja fattar inte varför tyskar, spnsktalande å fransoser ska ha sina filmjävlar dubbade? är de föratt hela bunten e analfabeter eller?

Kom på en händelse jag råkade ut för, för några år sedan. Jag jobbade i en butik och in kommer en familj. Pappan började prata tyska med mig, jag sa typ "spreche sie english". Gubben malde bara på utan att bry sig så mycket om vad jag sa så jag började prata svenska med honom istället. Det var ganska underhållande när han höll låda och jag typ sa: Ja det är inte lätt att vara en ful jävla gubbe som tror att alla kan prata tyska. Han fortsatte och jag började prata om vädret o en massa annat bjäfs som inte hade med saken att göra. Så där löpte det på i några minuter tills han blev tyst o gick.
Det var ganska kul faktiskt! :tummenupp

Chiefen skrev:
Kom på en händelse jag råkade ut för, för några år sedan. Jag jobbade i en butik och in kommer en familj. Pappan började prata tyska med mig, jag sa typ "spreche sie english". Gubben malde bara på utan att bry sig så mycket om vad jag sa så jag började prata svenska med honom istället. Det var ganska underhållande när han höll låda och jag typ sa: Ja det är inte lätt att vara en ful jävla gubbe som tror att alla kan prata tyska. Han fortsatte och jag började prata om vädret o en massa annat bjäfs som inte hade med saken att göra. Så där löpte det på i några minuter tills han blev tyst o gick.
Det var ganska kul faktiskt! :tummenupp

undrar om han gjorde samma sak med dig? :hihi

McB skrev:
Problemet är att det inte är lika självklart att kunna engelska i t.ex. Frankrike. Ta t.ex. Charles De Gaulle som exempel, en av världens största flygplatser och ett nav i Europeisk flygtrafik. Inte ens på de stora restaurangerna i transit-avdelningen kan man göra sig förstådd med engelska. Hade det varit i Sverige hade du inte ens fått jobb som städare på en flygplats utan att kunna flytande engelska.

Dom flesta fransoserna fattar nog engelska bara det att dom e griniga över att engelska blev det "officiella" världsspråket, och inte franskan.
:rolleyes:

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...