Tyska Yamaha R6 - Cup

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld Yamaha R7 -24 =(
Kan tipsa om Yamaha R6 Cup i Tyskland. Har pratat lite över email och för mig vore det inte intressant för nästa år, men isåfall 2007. Priset på att få tävla är 15000 euro (avrundat). Du får i det en helkittad R6a av senaste årsmodell. Alla raceavgifter betalda samt service av hojarna. Du får hjälm, skinnställ, handskar och stövlar och ytterligare bra saker. Du står dock själv för däckskostnaden. Cup'en är sponsrad av Dunlup och du måste därmed köpa deras däck för 235 euro inkl tysk moms. Det är gatlegala däck.

Det går 8 tävlingar per säsong på Hockenheim, EuroSpeedway, Oschersleben, Sachsenring, Nürburgring och Salzburgring.

Det finns sedan även pengar i prispotten! Totalt €40.000 euro ska delas ut till de högst placerade!!! Och även inom denna cup'en lär det finnas möjligheter för talangsökning så att man kan gå vidare ut i de större tävlingssammanhangen. Man får iaf en bra race-resume!

En Norsk tjej vid namn Stine Karlson körde i år (05). Vet inte hennes placeringar.

Hemsidan är:
http://www.r6-cup.de

Kul o browsa igenom. Synd att något sådant här inte kunde genomföras i Sverige.

Det finns 50 platser totalt, de 50 yngsta får delta om de kommer in fler än 50
ansökningar. Sista dag för anmälan inför nästa års cup är 31 Januari.

De använder sig av avancerad data-logging för att se var man kan göra förbättringar i sin körning.

Efter säsongen är över äger man hojen samt de reservdelar man samlat på sig.

Last edited:
Ungefär samma upplägg som i engelska R6 cupen. Kostnaden är något högre i UK men då ingår det däck.
Skulle vara kul om några svenska vågade sig ut och körde!

Har varit inne och nosat på den sidan tidigare. Kul o kolla lite bilder och läsa någon artikel.

Borde vara intressant för de som bor i södra Sverige!

Gustav O skrev:
Ungefär samma upplägg som i engelska R6 cupen. Kostnaden är något högre i UK men då ingår det däck.
Det som vore "bättre" med tyskland är väl möjligen att man själv kan bila ner o ta med sig mer saker (om det behövs). För det tar inte hand om logistiken. Man får själv ordna nånstans att parkera hojen.

Gustav O skrev:

Jag vågar sponsrar du mig med 15000euro :)

helt seriöst så låter de ju som en smart ide från de som håller i de. Skulle va skoj att se nåt liknade i sverige.

Ser ut som en rolig sak att göra, om man nu hade pengarna och körrutinen/kunskapen för att göra det.

Synd att man är 100år gammal. Annars hade det varit en perfekt present till sig själv :)

Vad jag tänkte var att om vi får ihop ett gäng som vill köra säg 2007, att vi gruppkör ner och sparar in på våra personliga omkostnader en hel del.

Swedie skrev:
Vad jag tänkte var att om vi får ihop ett gäng som vill köra säg 2007, att vi gruppkör ner och sparar in på våra personliga omkostnader en hel del.

Det vore cool som fan!

Bara för A-förare?

Swedie skrev:
En Norsk tjej vid namn Stine Karlson körde i år (05). Vet inte hennes placeringar.
Är det samma böna som körde SO R600 på åsen? Har för mig att hon körde 1.14 eller nåt som bästa varvtid.

-edit- 1.13.95 var det visst
-edit igen- 15000€ är ju en del + däck, Dunlop dessutom :gnissla

Last edited:
Martin skrev:
-edit igen- 15000€ är ju en del + däck, Dunlop dessutom :gnissla

Inte alls farligt.

Hoj 100´
Ställ o hjälm o sånt 15´
Transport av hoj mellan tävlingar.
Allt annat krafs

Jag säger: Bästa pris kompis!

Låter som en bra serie att visa framfötterna i.
Go for it Swedie :tummenupp

Dessutom brukar det vara mer eller mindre fullsatta läktare på tyska IDM.
Säkert en mycket bra väg ut i europa, särskilt för det priset. Får utomtyskar köra?

oFFkeFF skrev:
Dessutom brukar det vara mer eller mindre fullsatta läktare på tyska IDM.
Säkert en mycket bra väg ut i europa, särskilt för det priset. Får utomtyskar köra?
Japp, och R6-cupen tror jag körs ju i samband med större evenemang vilket innebär massor av publik (i jämnförelse med Sverige). Publik i sig gör det mycket roligare att köra. De som kör på hobbynivå håller väl kanske inte med här, men Jag uppskattar verkligen när det finns en tydlig publik på läktarna. För annars, varför kör man ens? Fast det är en helt annan diskussion :)

Vad menar du med utomtyskar? Ja de välkomnade Skandinaviska raceförare att köra!

Intressant fortsättning för en del yngre förmågor som skolats något eller några år i 125 JR
Info för oss som inte har Tyska som modersmål: (fel i översättningen skylls på Babelfish)

The YAMAHA CUP will set also the yardsticks for 2006. Already guarantees the fire-new 2006er YZF-R6, whose conception provided world-wide for sensation. The price for the complete Cup package amounts to 14,195 euro and contains the series motorcycle, an extensive Race kit, high-quality driver and team clothing, lubricating and preservative agent as well as all nominal funds. The success prescription of the world-wide most popular Markencups: A professionally organized running series for a risers and hobby running drivers. In addition a complete running package with an unbeatable price performance ratio. And equal chances by identical material and consistent controls. Not the budget, but the driving ability decides. With prize moneys and premiums at a value of approximately 40,000 euro the YAMAHA CUP is besides the bestdotierte series in German motorcycling. Planned again eight running are in the context of the IDM, in addition a three-day-long introduction training with instructors. To participate everyone, that can do in the meeting year at least 18. Lebensjahr completes. For younger drivers, who already have racer driving, special arrangements are possible. Nominal conclusion is on 31 January 2006. Interests?

Det verkar ju helbra. Inte alls dyrt med tanke på vad som ingår. Det blir ungefär samma pengar som min säsong 2004 kostade.

Och om man vurpar så smäller dom på nya delar och tar fullt pröjs för dom! plasta, silvertejp, buntband mm mm är uteslutet.

Bra cup för sånna som inte kan meka och som hellre pröjsar för att någon annan ska göra det :tummenupp

Last edited:
moto-gg skrev:
Och om man vurpar så smäller dom på nya delar och tar fullt pröjs för dom! plasta, silvertejp, buntband mm mm är uteslutet.

Bra cup för sånna som inte kan meka och som hellre prösar för att någon annan ska göra det :tummenupp

Ah det är därför det tar sådan tid innan min leverantör kan skicka kåpor till R6an. :mad:

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back