Tyska IDM... är det bra?

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
...and two races of Austrian OSK 600 and 1000 series to round up Sunday’s program...

Dåligt med banor i Österrike så de kör med IDM istället?
 
P€RRA;5834410 skrev:
...and two races of Austrian OSK 600 and 1000 series to round up Sunday’s program...

Dåligt med banor i Österrike så de kör med IDM istället?

Ok.

VÄÄÄÄÄLDIGT få förare i alla klasser är det. Vi kanske inte har det sämre än andra länder...
 
Frågade en som brukar jobba för IDM hur det låg till. Hennes svar var att IDM är idioter och att det förmodligen inte finns kvar till nästa år. :brinnerup

Största anledningen till att folk flytt serien är deras höga startavgifter.
 
Frågade en som brukar jobba för IDM hur det låg till. Hennes svar var att IDM är idioter och att det förmodligen inte finns kvar till nästa år. :brinnerup

Största anledningen till att folk flytt serien är deras höga startavgifter.

OK! Så var kör dom då?
:va
 
OK! Så var kör dom då?
:va

DRC och Bike Promotion verkar vara dom populäraste för Tyskarna.

Så problemet är att även omifall det skulle komma en ny serie för Tyska Mästerskapet med annat namn och billigare startavgifter nästa år så är kanske redan dom förarna som finns nöjda med sina serier dom kör i nu.
 
- Gissar att Supersport 600 är samma som i VM...dvs mer trimmat än SST600 vi kör här hemma :)
 
DRC och Bike Promotion verkar vara dom populäraste för Tyskarna.

Så problemet är att även omifall det skulle komma en ny serie för Tyska Mästerskapet med annat namn och billigare startavgifter nästa år så är kanske redan dom förarna som finns nöjda med sina serier dom kör i nu.

Bike Promotion är väl en bandagsarrangör i grunden? Eller? och DRC...??? har jag aldrig hört talas om!
 
- Gissar att Supersport 600 är samma som i VM...dvs mer trimmat än SST600 vi kör här hemma :)

IDM-Supersport är som superstock fast med några få undantag som tex okej att använda dataloggning. Har för mig det tex även är okej att göra hålen mer ovala i dreven för att kunna tima kamaxlarna bättre. Fram till 2008-09 nångång körde man samma regler som FIM- supersport i IDM. Sen bytte man men behåll namnet supersport. Låter väll häftigare eller nått.

Det reglementet vi kör här hemma är baserat på IDM-reglerna.
 
IDM-Supersport är som superstock fast med några få undantag som tex okej att använda dataloggning. Har för mig det tex även är okej att göra hålen mer ovala i dreven för att kunna tima kamaxlarna bättre. Fram till 2008-09 nångång körde man samma regler som FIM- supersport i IDM. Sen bytte man men behåll namnet supersport. Låter väll häftigare eller nått.

Det reglementet vi kör här hemma är baserat på IDM-reglerna.

Betyder det at vi också får göra ovala hål i kamdreven?
 
Bike Promotion är väl en bandagsarrangör i grunden? Eller? och DRC...??? har jag aldrig hört talas om!

Ja, många kör "låtsasrace" med bandagsarrangörer idag istället. Bra startavgifter och bra med prispengar ibland. Vinnaren i Bike Promotion vinner tex en ny R6.

Finns många bandagsarrangörer som arrangerar race. En annan populär sån är Hafenger www.hafeneger-renntrainings.de

Många kör serier utanför IDM som R6-cup, Triumph-cup, Kawasakiracedays eller liknande.

DRC är serien under IDM. www.dmv-rundstrecken-championship.de
 
Betyder det at vi också får göra ovala hål i kamdreven?

Det kan vara struket numera i IDM. Var så förr iaf. Förmodligen pga att dom vet att folk hade fuskat med det ändå..
 
Ja, många kör "låtsasrace" med bandagsarrangörer idag istället. Bra startavgifter och bra med prispengar ibland. Vinnaren i Bike Promotion vinner tex en ny R6.

Hur kommer det sig att de lyckas med det IDM inte lyckas med. JAg menar BÅDE låga startavgifter OCH fett förstapris är ju inte dumt!!! Hur klarar de det? Har de publik på sina arrangemang?
 
Satan vad risigt det ser ut i leden. 2011 hade KTM riktigt fabriksteam och VM åkare såsom Karl Muggeridge, Jörg Teuchert och Barry Venemann fans på griden. Numera verkar det mest vara Kalle Anka Cup.....
 
IDM har katja Poeseng far tagit över från i år.
Som sedemera äger Suzuki importen i Tyskland
Och är delägare i Lausitz ring.
Yamaha R6 cup är stenhård seire bla dansken Felix Valetin kört i ngr år.
Det finns ngr cuper som bandags arrangörer driver.
Hafeneger driver en cup som är väldigt bra.

IDM är ju mycke bättre än svenska kalle anka cup.

SST är som vårat reglemente 2011-12
 
IDM har katja Poeseng far tagit över från i år.
Som sedemera äger Suzuki importen i Tyskland
Och är delägare i Lausitz ring.
Yamaha R6 cup är stenhård seire bla dansken Felix Valetin kört i ngr år.
Det finns ngr cuper som bandags arrangörer driver.
Hafeneger driver en cup som är väldigt bra.

IDM är ju mycke bättre än svenska kalle anka cup.

SST är som vårat reglemente 2011-12

Är ngr sugna på hafeneger till 2014 så går det att ordna.
Har bra samarbete med dom där.
 
IDM-serien bytte namn i år till Superbike-IDM.

Något som förvirrar en del reportrar. På ett ställe stod det tex att Holländaren Deroue hade vunnit Superbike på en Kalex-KTM Moto3.
 
Hur kommer det sig att de lyckas med det IDM inte lyckas med. JAg menar BÅDE låga startavgifter OCH fett förstapris är ju inte dumt!!! Hur klarar de det? Har de publik på sina arrangemang?

Nej, det är ingen publik och jag tror inte att de tar några extra avgifter. De arrangemang jag har varit på så har det varit ett vanligt bandagsarrangemang på 2-3 dagar som kostar runt 200€/dag och då uppger man i anmälan om man vill vara med och kvala i någon av klasserna. Kvalet sker med transponder under de ordinarie passen under bandagarna och sedan brukar det vara en timme eller två vigd till race i de olika klasserna under en eller två dagar. De kör rätt korta race, typ 8-10 varv eller något sådant.

Sedan brukar de sätta ihop en serie genom att lägga ihop resultaten från flera olika arrangemang från samma arrangör, ibland är det någon form av sponsring som t.ex. Pirelli-cup där man kan köpa billigare däck från Pirelli om man är med osv.

Här är ett exempel på tidsschemat för ett sådant arrangemang med Bike Promotion; http://booking.bike-promotion.com/get_file.php?file=schedule&file1=1371125373.pdf

Det där arrangemanget är på Hockenheim och verkar kosta 429€ för två dagar vilket är ett ganska normalt pris för en sådan bana. Det brukar dock gå att pruta en del om man anmäler sig till flera arrangemang med samma arrangör eller om man är flera stycken som anmäler sig samtidigt.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top