Tyska annonser, vad betyder det här?

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
På tyska annonser står det t ex "EZ: 06/93. TUEV: 04/07"

Gissar på att det då är en 93a, men det andra?

edit: Vad menar dom med "keine Farbangabe"?

/Anton

Last edited:
tror det är besiktning men du får nog snart ett säkrare svar,alla som importerat bil har nog koll på det.

Anton_Ljunghusen skrev:
På tyska annonser står det t ex "EZ: 06/93. TUEV: 04/07"

Gissar på att det då är en 93a, men det andra?

/Anton

Första registrering 06/93 , Senaste besiktning 04/07.

Första registrering betyder inte att det är en -93:a... Kan lika gärna vara en -91:a uttagen -93.....

EZ- Erstzulassung = Första registreringsdag, har inte med årsmodellen att göra.
TUV = Besiktning
Keine Farbangabe = Färg ej angiven

Tack så mycket.. Konstigt, tyskarna tycks nästan aldrig skriva årsmodell isåfall

"Färg ej angiven" Vad menar dom med det då? Står liksom som en fritext, inte "Färg; ej angiven"

Folkezx9r skrev:
Första registrering 06/93 , Senaste besiktning 04/07.

Första registrering betyder inte att det är en -93:a... Kan lika gärna vara en -91:a uttagen -93.....
Men om man går efter ordningen så är det månad/år på registreringen. Är det då år/månad på senaste besiktningen? Om inte, så är den senast besiktad i april 2007.

Max skrev:
Men om man går efter ordningen så är det månad/år på registreringen. Är det då år/månad på senaste besiktningen? Om inte, så är den senast besiktad i april 2007.

Antingen är den bes juli 04, eller bes. tom april 07

vem vet? :)

P.s nån som vet var man kan hitta en bra karta över Tyskland, alternativt vet var Regen ligger?

Anton_Ljunghusen skrev:
P.s nån som vet var man kan hitta en bra karta över Tyskland, alternativt vet var Regen ligger?
EZ är som sagt första registreringen, det brukar gälla som årsmodell när fordonet importeras till Sverige, om inte SBP/generalagent mha ramnummer kan få fram årsmodell.
TÜV som det eg heter är deras SBP, 04/07 innebär att den är bes t.o.m april 2007.
Keine farbangabe, antagligen har de helt enkelt inte skrivit in färg när de registrerat annonsen
Prova www.map24.de (funkar bra i Sverige också), testa med .se på slutet, möjligt det funkar fast på svenska...

Anton_Ljunghusen skrev:

Använd mobile.de om du har ett postnr.....

HansJ skrev:
EZ är som sagt första registreringen, det brukar gälla som årsmodell när fordonet importeras till Sverige, om inte SBP/generalagent mha ramnummer kan få fram årsmodell.
TÜV som det eg heter är deras SBP, 04/07 innebär att den är bes t.o.m april 2007.
Keine farbangabe, antagligen har de helt enkelt inte skrivit in färg när de registrerat annonsen
Prova www.map24.de (funkar bra i Sverige också), testa med .se på slutet, möjligt det funkar fast på svenska...

Tackar så mycket Hans :)

Kartor har du på mobile.de, där kan du snabbt kolla upp postnumret så du vet ungefär vart i Tyskland objektet finns.
viamichelin.com har bra kartor med färdbeskrivning.

Anton_Ljunghusen skrev:
Tack så mycket.. Konstigt, tyskarna tycks nästan aldrig skriva årsmodell isåfall

Nej, det stämmer. Första registrering är i princip det enda som anges.

Anton_Ljunghusen skrev:
Typiskt, alla de 3 intressanta hojarna fanns bortåt h*lvete

Jo hojarna har en tendens att stiga i pris ju närmre svenska gränsen man kommer...

Anton_Ljunghusen skrev:

Som jag har förstått det hela så är det nästan bara vi i norden som anger årsmodell, och bilhandeln här har länge velat göra samma sak som syderopeerna, eftersom en 05'as bil sjunker en massa tusen i Januari 06, fastän bilen fortfarande är ny.

I vissa biltillverkares fall så spelar det väl ingen roll, Land-Rover tex såldes i en jävla massa år, med tre stora uppgraderingar, då räcker det ju att veta om det är en Serie I, Serie II eller serie III bil, och hur långt den har gått.

Alla moderna bilar ändras ju på ett på tusentals punkter mellan varje årsmodell, dessutom införs ju vissa ändringar löpande under en årsmodell, vilket har lett till att vi har tex årsmodell 88A och 88B på vissa bilar.

Jag tycker att årsmodell är hederligare, även om det är större förändringar 04-05 än 03-04 på en GSXR, men en okörd 03 är inte så mycket mindre värd än en okörd 04 (men då tänker man ju samtidigt "Andrahandsvärde" alla resonerar inte så, så när jag ska sälja får jag mindre för 03'an)

GuW skrev:
Som jag har förstått det hela så är det nästan bara vi i norden som anger årsmodell, och bilhandeln här har länge velat göra samma sak som syderopeerna, eftersom en 05'as bil sjunker en massa tusen i Januari 06, fastän bilen fortfarande är ny.

I vissa biltillverkares fall så spelar det väl ingen roll, Land-Rover tex såldes i en jävla massa år, med tre stora uppgraderingar, då räcker det ju att veta om det är en Serie I, Serie II eller serie III bil, och hur långt den har gått.

Alla moderna bilar ändras ju på ett på tusentals punkter mellan varje årsmodell, dessutom införs ju vissa ändringar löpande under en årsmodell, vilket har lett till att vi har tex årsmodell 88A och 88B på vissa bilar.

Jag tycker att årsmodell är hederligare, även om det är större förändringar 04-05 än 03-04 på en GSXR, men en okörd 03 är inte så mycket mindre värd än en okörd 04 (men då tänker man ju samtidigt "Andrahandsvärde" alla resonerar inte så, så när jag ska sälja får jag mindre för 03'an)

Ja precis, de är ju årsmodell som är relevant, inte när den togs i bruk!

Nån som kan översätta detta?
Reifen vorn und, hinten neu. oder Preisabzug von 233 Ä.

altavista gjorde det till nåt jag inte begrep mig på.. har nåt med däck att göra iaf

/Tack Anton

:)

Förresten, vad kostar det att regga in en tyskhoj? Reg.bes när man ska göra om en hoj till 25kW kostar 600, antar att det är samma pris då?

Kan man ta 2 kakor i en smäll, dvs registrera in den som svensk och samtidigt till 25kW?

Last edited:
Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...