Tyre pressure?

• Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date

MC Doktorn

Guest
Frågan har varit uppe förut men många bud vilket innebär att det finns variabler.
Mina dim 190/50 resp 120/70
Tillverkaren rek 2,8 och 2,5 bar bak resp fram.

Om man nu skall på bankörnings event vad rek ni då tänkte
prova med 2,5 och 2,3 är detta ok?

Är det ingen som har koll på en sån viktig sak eller kollar ni aldrig trycket?? :va

Nä, varför ska man ha lägre tryck i däcken för bankörning då?
Får man bättre fäste eller något?

Är det så kan du ju testa lite lägre tryck för att se hur det käns bara.

Inom rejsingen med "gatdäck" har man ungefär 1,9 bak och 2,3 fram.

Finns det folk från typ Michelin eller liknande på plats på SM-deltävlingarna som kan svara på detta på ett sätt som är logiskt? Jag tycker man hör olika saker hela tiden som inte stämmer med varandra. Syftar inte på något inlägg här utan rent allmänt.

Last edited:
2ono skrev:
Frågan har varit uppe förut men många bud vilket innebär att det finns variabler.
Mina dim 190/50 resp 120/70
Tillverkaren rek 2,8 och 2,5 bar bak resp fram.

Om man nu skall på bankörnings event vad rek ni då tänkte
prova med 2,5 och 2,3 är detta ok?

Gå ner lite till i tryck men inte fult så mycket som Mattias nämde.
Fö. så tror jag att olika tyckmätare diffar ganska mycket i nogranhet.

@Ninjaboy: Vad menar du?

Victor skrev:
@Ninjaboy: Vad menar du?
Att jag fått höra att om det är lite kallt ute så ska man sänka trycket för att få upp tempen bättre i däcken. Då tänker min ingenjörshjärna att med lägre tryck så rör sig däcket mer och bygger värme vilket är bra.

Men jag har också hört att när det är riktigt varmt sänker man trycket ännu mer. Tanken här skulle möjligtvis vara att nu blir däcket så varmt (av yttre temperaturen och bankörningen) att trycket i däcket blir för högt om man inte släpper ut en del. Kan det stämma?

Tycker inte jag fått det förklarat på ett heltäckande sätt någon gång. Att man försöker uppnå en ideal temperatur på däcksytan är ju lätt att förstå men försöker man också uppnå ett idealt däckstryck? Med det varma däcket menar jag då, man ska ju alltid mäta kallt men det är ju under drift så att säga som spelar roll.

Jag vet inte, och jag är framförallt inte ingenjör så jag har inte tänkt på det alls.
Men jag kan nog föreställa mig att när man har en ideal däckstemp (nu kanske man ska skilja på yttempratur och tempen i stomme, men skitsamma) så är däckstrycket precis lagom. Trycket tillför inte däcket så mycket, inte för att folk kör med punka men om tempraturen är lagom så kvittar det om man har 2,2 eller 3,5. Tror jag.
Däremot har jag inte hört att folk släpper ut ännu mera luft när det är riktigt varmt, alla verkar köra med samma oavsett tempratur i luften. Iallafall bland oss pleblejer till B-förare.

Jag tror att däremot att däckstrycket spelar en ganska stor roll. Dels ökar antagligen stabiliteten när trycket ökar, dels minskar kontaktytan med högre tryck. Det borde alltså finnas ett tryck där varken stabiliteten eller ytan är maximal, men att de tillsammans funkar bäst.

Fast jag har aldrig rejsat :rolleyes: , så jag vet inte hur stor betydelse dom här sakerna har jämfört med tempen.

Börjar ni förstå vad jag menar nu? ;) Michelin-gubben, var är du? :D Som ingenjör vill man ju inte bara få en siffra och köra på den utan man vill ju förstå hur det hänger ihop så man kan ta fram sina egna siffror. :)

Ninjaboy skrev:
Börjar ni förstå vad jag menar nu? ;) Michelin-gubben, var är du? :D Som ingenjör vill man ju inte bara få en siffra och köra på den utan man vill ju förstå hur det hänger ihop så man kan ta fram sina egna siffror. :)
Precis!

Hej Alla!

En sak man bör pointera är att (som ovan) mätarna som finns i handel är rättså kass.
Jag har någon riktigt svindyr mätare i verkstaden och det är den enda jag litar på riktigt. Dom billigare diffar med flera bar och det gäller även dom som finns på bensinstationer (vid pumparna alltså) och liknande.

Om man tex kör en hoj som ska ha 2.5bar i framhjulet och sänker trycket till 2.3 kommer den att ändra karaktär rättså drastiskt. Den känns tung och blir trögstyrd (då förstår man att det kan vara bra att mäta trycket exakt).
Alltså skulle jag föreslå att man kör hojen med standard tryck även på bana. Då är cykeln som den brukar vara och den är bra mycket lättare att hantera.

På gathojjar behöver man ofta lite höjd på däcken dessutom, annars skrapar allt vad kåpor och fotpinnar i backen hela tiden.

Alla däck har ett rekomenderat lufttryck av tillverkaren. Dom däcken som används till racing och som har mönster likt gatdäck kan tex ha en rekomendation på 1,8-2,3 bar. Normalt ska sen däckstrycket på sånna däck gå upp med 20% från när det är kallt till när det är så varmt som det ska vara när det används. Rekomenderad temp brukar ligga runt 60-80 grader beroende på tillverkare.

Ett däck som är gjort för att köras med på gatan och som kanske är till för att köras lite aktivt på bana borde ha ett rekomenderat tryck från tillverkaren. Vet man vad man har för däcksmärke och modell så skulle jag föreslå att kolla upp vad tillverkaren av det däcket rekomenderar till dom olika typerna av körning!

Ett racingdäck har en helt annorlunda typ av kord som i dom flesta fall är mycket tunnare än på gatdäcken och racedäcken har mycket tunnare sidor. Att tro att ett gatdäck skulle funka som ett racingdäck för att man kör på samma lägre tryck är nog fel. Men det är nog rätt att man ska köra på ett något lägre tryck än mot vad man gör på gatan då däcken belastas hårdare och då går varmare. Kanske att man ska köra på det lägsta rekomenderade trycket eller att man ska ha det däckstrycket som rekomenderas kallt när däcken är varma.

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back