Typiskt SH

Varför är det så mycket värre att skenförsäkra eller bryta ett helårsavtal än att kör för fort?

Med tanke på hur pass accepterat det är att brassa på gatan som fan enligt sh medlemmarna så förstår jag det inte heller.

SH i ett nötskal:

Någon postar ett klipp på en snubbe som wheelar i 40-50 km/h, inget skydd (USA) fan vilken jävla idiot killen är!

Någon postar bogesundklipp där folk kommer upp i över 250 km/h i vissa partier, men det är okej eftersom de har skinnställ. Som om ett skinnställ hade hjälpt ifall man hade träffat ett träd i 120 km/h.

Det är så fel som det kan bli. Och ja, folk klagar mer på skenförsäkrare. Varför? De kanske höjer deras premier, frågar du mig så är de som riskerar andras liv och sitt eget idioter... inte folk som skenförsäkrar.
 
Ok.. Nu har jag läst tråden och då får jag väl kasta in en brandfackla till då.
Det som borde vara högt i nuläget på en hojförsäkring är trafikförsäkringen. Den ska nämligen vara med och täcka upp för personskador som är den dyraste delen av en skada vid en olycka.

Om man kör in i en tall eller annat föremål håller jag med om att skinstället inte hjälper speciellt men dom vurpor jag har varit med har jag inte kraschat in i något men däremot kanat ganska så långt på asfalten och där hjälper ett skinställ.

Så.
Gällande klädsel.
Jag tycker att man borde få en lägre trafikförsäkring om man skriver under i försäkringskontraktet att man alltid ska använda skinnställ när man kör hoj.

Sen tycker jag i ofs att om man inte använder stället när man kör R-hoj kan likaväl strunta i hjälmen också.
 
Ok.. Gällande klädsel.
Jag tycker att man borde få en lägre trafikförsäkring om man skriver under i försäkringskontraktet att man alltid ska använda skinnställ när man kör hoj.

Sen tycker jag i ofs att om man inte använder stället när man kör R-hoj kan likaväl strunta i hjälmen också.


Tycker det borde vara lag på skinnställ och ryggskydd. Det borde vara lika självklart att ta på sig all utrustning som hjämen. Varje år skadar sig många illa pga att de inte bar full skyddsutrustning
 
Tycker det borde vara lag på skinnställ och ryggskydd. Det borde vara lika självklart att ta på sig all utrustning som hjämen. Varje år skadar sig många illa pga att de inte bar full skyddsutrustning

Lag på att ha skinnställ och ryggskydd? Nej tack. Skinnställ och sommar funkar inte för mig.

Vissa här kör långsamt faktiskt, tro det eller ej :rofl
 
Varför är det så mycket värre att skenförsäkra eller bryta ett helårsavtal än att kör för fort?

Kostnaden för att skenförsäkra eller bryta ett helårsavtal ramlar även ner i mitt knä. Fortkörningsböterna rör mig inte ryggen för dom står du för själv till 100%.
 
Så.
Gällande klädsel.
Jag tycker att man borde få en lägre trafikförsäkring om man skriver under i försäkringskontraktet att man alltid ska använda skinnställ när man kör hoj.

Sen tycker jag i ofs att om man inte använder stället när man kör R-hoj kan likaväl strunta i hjälmen också.
Så är det redan på dom flesta försäkringar, man får bättre pris om man lovar att ha skinnställ. Men jag är rätt säker på att det inte har nån betydelse i efterhand om man hade det eller inte. Jag tycker det isf borde vara dubbla självrisken eller något annat "straff".
 
Med tanke på hur pass accepterat det är att brassa på gatan som fan enligt sh medlemmarna så förstår jag det inte heller.

SH i ett nötskal:

Någon postar ett klipp på en snubbe som wheelar i 40-50 km/h, inget skydd (USA) fan vilken jävla idiot killen är!

Någon postar bogesundklipp där folk kommer upp i över 250 km/h i vissa partier, men det är okej eftersom de har skinnställ. Som om ett skinnställ hade hjälpt ifall man hade träffat ett träd i 120 km/h.

Det är så fel som det kan bli. Och ja, folk klagar mer på skenförsäkrare. Varför? De kanske höjer deras premier, frågar du mig så är de som riskerar andras liv och sitt eget idioter... inte folk som skenförsäkrar.

Word!

jag har förstått skinnställets superba förmåga att hindra från skrapsår, till och med förhindra att armar nöts ner till benpiporna om man kanar långt på asfalt 300knyck. Men tror inte det skulle rädda mitt liv om jag kraschar där jag vanligtvis kör, på mycket krokiga skogsvägar.
Det som man dör av där är möte med bil i skymdkurva, kollision med träd,stenar etc om man kör av. skrubbsår dödar inte. Plötsliga hastighetsminskningar dödar.

Btw hur ska jag försäkra min turbomoppe, på ett korrekt sätt?

P.s jag har tvådelat ställ
 
Känner mig helt klart träffad. Är en av dem som gärna avråder från försäkring på R1-mormor men låter turbohojarna gå.

Varför?

Tja, om vi ser till sannolikheten till en (person)skada på en R1-mormor jämfört med en turbohoj så är jag övertygad om att den förstnämnda är betydligt större.

Antagandet är baserat på det troliga antalet i grupperna samt enkelheten att ansluta sig till en.

Sen vill jag inte att det ska bli accepterat att skenförsäkra så varenda jeffla unge har en R1-mormor i garaget. Både för vår och deras skull.
 
att, det mig förstårligen, sätts omitiverat höga försäkringspremier inom försäkringsgruppen 18-24 år (även i högre åldersgrupper i många fall). Är det rimligt att kräva 40-45k/år i försäkringspremie för en hoj med inköpspris på kanske 50-60k? Detta innebär närmast 100% beräknad olycksrisk första året (med totalförstört fordon som följd), och ännu värre efterföljande år. Trots hög olycksrisk, är den inte till närmelsevis så hög.

Du glömmer bort att varje gång en hoj för 45 tusen krashas så kostar personskadorna flera hundra tusen kronor.

Räkna om!

(har en hund som nysss opererades för 22 000:-)
 
(har en hund som nysss opererades för 22 000:-)

Hoppas att du hade den försäkrad på dig, annars får du inte ut ett skit av FB!!1
Den stod säkert på någon gammal släkting, bara för att få ner premien! Fifan för sånna som dig! Du höjer min premie på min hund-försäkring, har nu ca 70K halv/hel, så kommer det sånna som dig ock förstör för oss som gör rätt för sig!:mad: Skaffa en billigare hund som du har råd att försäkra!! Gå en SKK-kurs för att få det lite billigare :tummenupp


:rolleyes:
Undrar om man skulle se denna diskussionen på ett hundforum:va

:rolleyes: :)
 
Dubbel moralen är ganska så stor på SH, svaret är enkelt, Människan fungerar så.

Alla har vi våra egna intressen och tankar...
 
Hoppas att du hade den försäkrad på dig, annars får du inte ut ett skit av FB!!1
Den stod säkert på någon gammal släkting, bara för att få ner premien! Fifan för sånna som dig! Du höjer min premie på min hund-försäkring, har nu ca 70K halv/hel, så kommer det sånna som dig ock förstör för oss som gör rätt för sig!:mad: Skaffa en billigare hund som du har råd att försäkra!! Gå en SKK-kurs för att få det lite billigare :tummenupp


:rolleyes:
Undrar om man skulle se denna diskussionen på ett hundforum:va

:rolleyes: :)

det heter BKK :P :D

o ja, kan lova dig att det debatteras lika mycket på hundforum och alla andra forum om dubbelmoral ect, som det görs här. Det är det forum är till för, folk som vill vädra sina åsikter utan att behöva visa vem dom verkligen är. :tummenupp
 
De som ställer sin hoj på någon annan för att slippa betala sin rätta premie påverkar även mig ekonomiskt, eftersom det är jag som får betala för utebliven avgift.

Att köra en trimmad motorcykel påverkar mig genom att risken för en olycka som kan höja premierna för vår gemensamma försäkringsgrupp kan öka. Men det gör den även när någon kör för fort, bryter mot någon annan trafikregel eller köper däck med sämre fäste.

Jag tycker jämförelsen haltar.
 
De som ställer sin hoj på någon annan för att slippa betala sin rätta premie påverkar även mig ekonomiskt, eftersom det är jag som får betala för utebliven avgift.

Att köra en trimmad motorcykel påverkar mig genom att risken för en olycka som kan höja premierna för vår gemensamma försäkringsgrupp kan öka. Men det gör den även när någon kör för fort, bryter mot någon annan trafikregel eller köper däck med sämre fäste.

Jag tycker jämförelsen haltar.

Ja, men båda scenarion leder till premiehöjning eller hur?

I andra scenariot sätter man andra människors liv på spel, så jag håller med... jämförelsen haltar :rofl
 
Ja, men båda scenarion leder till premiehöjning eller hur?

I andra scenariot sätter man andra människors liv på spel, så jag håller med... jämförelsen haltar :rofl
Låt oss säga att det hade funnits en försäkringsgrupp för dessa effektmonster samt möjlighet att registrera in dem med den nya effekten. Hade man isåfall inte gjort detta för att komma billigare undan hade jag hållit med om att det varit en skenförsäkring.

I övrigt står jag fast vid att de som kör dessa hojar inte höjer min premie mer än någon som gör något av det andra jag nämnde.
 
har ni inte råd med hoj..... ta bussen:rofl
 
En sak man alltid riskerar att köra trimmat och det INTE är omregbesiktad och avviker från tillverkares specifikationer och INTE är nämt vid tecknande av försäkring är ju att man inte får ut ett öre om man klotar. Men det där verkar å vara ett lotteri beroende på hur kunnig skaderegleraren är (ibland har det funnits bekantskap mellan reglerare & klotare då kan saker gå mycke smidigt) om han ens gör någon utredning om hojens tillstånd.

Så finns varianten att de finns regade turbomaskiner med bromspapper på en viss effekt som e registreringsbar. Men så körs den sedan med en högre sedan, å va ska de då bli om man klotar då?? Vilket FB bromsar för att se om den lämnar den effekt som angivits vid regbes. eller kanske 350??

De fanns en överenskommelse om begränsning på 100Hk på maskiner fram till ca 1984-85 bland generalagenterna. De hade inte något med försäkring att göra då. Men så började FB använda sig av effekten i sina beräkningar att få fram en premie. Och ja vet inte om de e någon som torskat med en klotad GSX1100EF med exp. kammar. FJ1100 med nya insug, GPZ900R med andra trottellock. mfl. maskiner.
 
Back
Top