Typgodkända däck?

staccato

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
Triumph Tiger
Jag har en Triumph Tiger inköpt i Tyskland. På baksvingen sitter en etikett med någon kryptisk påstående att jag bara får köra på två speciella däckmärken/modeller (Michelin T66 och Pirelli någonting).

Vad händer om jag låter montera t.ex. Dunlop eller Metzeler? Kommer farbror besiktningsgubbe titta surt på mig då? :ätapiller

Kan någon f.ö. rekommendera ett bra framdäck till en tung offroadhoj? Ca 90% asfalt 10% gruskörning. Just nu sitter ett slitet T66 på.

/Henrik

staccato skrev:
Jag har en Triumph Tiger inköpt i Tyskland. På baksvingen sitter en etikett med någon kryptisk påstående att jag bara får köra på två speciella däckmärken/modeller (Michelin T66 och Pirelli någonting).

Vad händer om jag låter montera t.ex. Dunlop eller Metzeler? Kommer farbror besiktningsgubbe titta surt på mig då? :ätapiller

Kan någon f.ö. rekommendera ett bra framdäck till en tung offroadhoj? Ca 90% asfalt 10% gruskörning. Just nu sitter ett slitet T66 på.

/Henrik

Nä, låter lite som att Triumph har fått betalt av några däcktillverkare för att skriva dit det.
Däremot får du nog inte ändra dimensionen på däcken, iallafall inte när du ska in till besiktningen.
Men det där borde stå specifierat i ditt reg.bevis isåfall.

I Tyskland så är motorcyklar helfordonsgodkända enbart med en viss typ av däck. Inget man behöver bry sig om i Sverige.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg