Typa om cykel.

stoffee

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Dominator
Hej!

Skall snart ha mellanklasskort och funderar på en Kawa Z 400R-82.
Eftersom cykeln är soppas gammal så kanske det ine finns strypningssattser.
Men jag räknar med att effekten på cykeln skall ha gått ner från 36hk till 32hk på de 28 åren, (Mellanklasscykel skall max ha 32hk)

Frågan) Någon som vet vad det kan kosta att typa om cykeln så den får 32hk i papprena.
Jag antar även att man gör det på bilprovningen? Eller skall cykeln till godkänd verkstad och ses över först.

Ursäktar stavfel/ koffe

34hk är det väl fortfarande?

Nåja. Registreringsbesiktning priser

Du behöver ett intyg på att hojen är strypt.

Jag typade om en gammal 125:a jag hade, och jag gick till väga så här.

Tillverkade ett par strypningar på känn. Sen åkte jag och bänkade hojen och fick ut ett effektpapper och betalade för ett godkänd intyg att den var nerstrypt och var på 11kw. Sedan åkte jag till bilprovningen för registreringsbesiktning.

Jag typade om en gammal 125:a jag hade, och jag gick till väga så här.

Tillverkade ett par strypningar på känn. Sen åkte jag och bänkade hojen och fick ut ett effektpapper och betalade för ett godkänd intyg att den var nerstrypt och var på 11kw. Sedan åkte jag till bilprovningen för registreringsbesiktning.

jag fattade för att typ Vägverket måste godkäna strypningen och sedan måste man åka till en godkänd verkstad för att strypa.

Men jag tycker att effekten borde ha gått ner till 32hk på så många år... och då bode man kunna åka till bilprovningen och bänka och reggistrerad, och sedan få den till (32hk) i papprena
Eller funkar det inte så?

Haken är bara att kostnaden för att typa om cykeln är lite väl häftiga med tanke på cykelns värde.....

Strypningar tillverkar man av några cm trädgårdslang som förhindrar att man ger full gas. Sen skall det bänkas och ett företag skall skriva ut ett effektintyg=2000kr. Sen åker man till SBP och gör en begränsad regbesiktning...

Teoretiskt sett så kan du ju ha tur att den klarar gränsen utan strypningar, men då är ju frågan om det ändå måste sitta fysiska strypbrickor likförbaskat?

Tror inte det så jag ställer frågan öppet här...

Måste man ha strypbrickor trots att hojen klarar gränsen orginal?
(förutsätter godkända papper från bänkning givetvis)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT