Typ av rör till avgassytem?

Ripper

---------
Gick med
13 Oct 2005
Hoj
CRF250R
Vad skall man använda sig av för typ av rör (i rostfritt) när man skall svetsa ihop ett avgassystem till hojen?

Vad skall man använda sig av för typ av rör (i rostfritt) när man skall svetsa ihop ett avgassystem till hojen?

Det vanligaste är ett sk 18/8-stål som i USA benäms 304 SS, eller enligt den svenska normen SS 2333. Kärt barn... :)

Mvh
Jörgen

Det vanligaste är ett sk 18/8-stål som i USA benäms 304 SS, eller enligt den svenska normen SS 2333. Kärt barn... :)

Mvh
Jörgen

Tack för den sakkunniga informationen. Jag har frågat lite folk och det har kommit olika vaga antydningar om avancerade specialrör med olika legeringar för att klara värmeväxlingarna utan att spricka. Medans andra säger att det går bra med istor sett vad som helst inom rostfria rör.

Tack för den sakkunniga informationen. Jag har frågat lite folk och det har kommit olika vaga antydningar om avancerade specialrör med olika legeringar för att klara värmeväxlingarna utan att spricka. Medans andra säger att det går bra med istor sett vad som helst inom rostfria rör.

Inte behövs det värre än 304 ss på en vanlig motor med luftigt monterade krökar. Det är på större rör från gasturbiner eller värmeisolerade avgasrör med komplex och därmed sprickbenägen geometri till tex turboaggregat på tävlingsmotorer eller ibland på stora marindieslar som man brukar ta till den betydligt dyrare legeringen Inconel den första biten. Men även där provar man normalt (av ekonomiska skäl) alltid med vanligt syrafast stål enligt ovan först.

Mvh
J

Last edited:
Rostfritt - EN1.4301 / Rostfritt/Syrafast En1.4404 är de senaste beteckningarna för rostfria material, och ersätter SS2333 och SS2348 har jag för mig iaf, sen om det skiljer i beteckningarna mellan plattstål, rör och profiler vet jag inte, men det verkar osannolikt.

Back