Typ av förgasare i en 89:a zxr 750

Linkan

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
sätaekserr sjufemti
Nån som vet om det sitter vakuumförgasare i min hoj?

Tänkte skaffa nya luftfilter och då stod det på dem: Ej för vakuumförgasare

Och isåfall varför passar inte dem??

2-805.jpg

Last edited:
Ja du har vaaaaakumgasare på din hoj.
Vakumgasare brukar inte uppskatta separata filter utan brukar trivas bäst med att samarbeta i en luftburk, det är förståss en sanning med modifikation och gäller t.ex inte gammelgixxrar vars förgasare trivs alldeles utmärkt med separata filter.
Så motfrågan är om du har samma typ utav förgasare som gammelgixxrarna har??? Mikuni utav ngt slag som jag såklart inte minns benämningen på, brukar inte Kawasaki ha Keihin?

GSX1100FRAD skrev:
Ja du har vaaaaakumgasare på din hoj.
Vakumgasare brukar inte uppskatta separata filter utan brukar trivas bäst med att samarbeta i en luftburk, det är förståss en sanning med modifikation och gäller t.ex inte gammelgixxrar vars förgasare trivs alldeles utmärkt med separata filter.
Så motfrågan är om du har samma typ utav förgasare som gammelgixxrarna har??? Mikuni utav ngt slag som jag såklart inte minns benämningen på, brukar inte Kawasaki ha Keihin?

Japp, Keihin står det på dem.
Då är det bara att lägga ner den idén m.a.o

Pröva att höra med Henning på LHL motor, han vet garanterat om din maskin gillar separata filter men jag tror personligen inte att den gör det, har inte de där ngn typ utav luffarturbo förresten? I så fall lägg ner iden då du kommer förlora mer är du tjänar på separata filter.

Vet inte om det är samma förgarare på ZXR:en som på Gpx:en? på min Gpx har jag kehin Cvk förgasare men separata luft filter funkar kanon.

Gpx skrev:
Vet inte om det är samma förgarare på ZXR:en som på Gpx:en? på min Gpx har jag kehin Cvk förgasare men separata luft filter funkar kanon.

Aha, skall kolla i garaget imorrn och se om mina heter likadant.
Samtidigt skall jag kika lite närmare ur i h-e jag få bort tanken utan ha sönder något, sitter som berget i bakkant.

Gpx skrev:
På GPZ900 med keihin cvk fungerade däremot podfilter inte så bra.

Oftast blir det sämre med separata filter med avseende på körbarhet. Toppeffekten kan upplevas som bättre eftersom mellanregistret är så uselt, så när det väl börjar hända nåt så är skillnaden så mycket större. Jag hävdar med en dåres envishet att det inte är så lätt att förbättra något som 10 japanska ingenjörer testat fram.

Mattias skrev:
Oftast blir det sämre med separata filter med avseende på körbarhet. Toppeffekten kan upplevas som bättre eftersom mellanregistret är så uselt, så när det väl börjar hända nåt så är skillnaden så mycket större. Jag hävdar med en dåres envishet att det inte är så lätt att förbättra något som 10 japanska ingenjörer testat fram.

Men du är en dåre, gillar inte RS-förgasare och kör Hånda. Den största nackdelen med separata filter på vakuumförgasare är att ofta så reser inte trottlarna helt vid fullgas, vilket ju är en nackdel. Lätt att förbättra de japanska ingenjörernas skapelse är det kanske inte, men vissa saker sitter där för att få produkten användbar för 100% av kunderna och för att kunna typa grejorna med tanke på bullerkrav, utsläpp och sånt. Det finns saker man kan förbättra (vilket ju troligen är an definitonsfråga vad man tycker är bättre) om man är villig att offra tex låg ljudnivå.

Mattias skrev:
Sant! Men angående luftburkar o dess storlek så är mkt tankar bakom lagda angående ljudet. Det låter VÄLDIGT mkt bakvägen(så att säga) från en motor. Detta beror bl.a. på att luften står stilla o sen går snabbare än ljudet så det sken en ljudbang. Vet ej om detta gäller rad-4. Det gäller stonkor hur som helst. Läste detta då ja försökte få tyst på en enduro som skulle igenom förbi-farts provet.

/ Hannes

Gpx skrev:
där ser man. Vet inte om det kan bero på bestyckade f-gasare o helsystem?
Nä, det gick inte att synka då visarna bara vandrade. :huvet Bara att köpa mikuniRS36:or och se glad ut.. :hihi

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP