Tyda däckslitage, gatdäck på bana

Ja det är vanliga "Metzeler M5 Interact Sportec" jag rullar på...

När dessa är slut funderar jag på ett par Supercorsa SP, de borde väl vara en steg närmare banprestanda men fortfarande fullt kapabla på väg?

Körde Supercorsa SP på min Tuono förra säsongen, satan dom gick åt fort. Typ två bandagar (i bra tempo) så började bakdäcket va på upphällningen. Men grymt fäste.
Hade inte däckvärmare som kanske skulle hjälpt. Inte otroligt att Triplen är lite snällare åt däcken också.

Kapar tråden lite,kör också Street triple R på diverse bandagar och har aldrig haft några större problem med slitage förens jag körde med Michelin pilot power RS förra säsongen.
De tog slut efter ett par dagar på kinnekulle eller iaf på högersidan.
Körde med rekommenderat bantryck men de började se knepiga ut redan vid lunchtid första dagen.View attachment 442199

Har en kompis som får liknande slitage på sina bakdäck. Jag vill hävda det kan bero på att han han har 180-däck på fälg för 170. Har du standard dimension?

Last edited:
Körde Supercorsa SP på min Tuono förra säsongen, satan dom gick åt fort. Typ två bandagar (i bra tempo) så började bakdäcket va på upphällningen. Men grymt fäste.
Hade inte däckvärmare som kanske skulle hjälpt. Inte otroligt att Triplen är lite snällare åt däcken också.

Har en kompis som får liknande slitage på sina bakdäck. Jag vill hävda det kan bero på att han han har 180-däck på fälg för 170. Har du standard dimension?

Japp standarddimension.
Har kört bandagar under ca 15 års tid på många olika hojar och många olika däck och visst har det alltid varit större slitage på högersidan då jag mest kör på sviestad men det brukar alltid vara ett jämnt och fint slitage och det går att utnyttja däcket under nästan en hel säsong (ca 300 mil varav ca 100 på bana).
Har ju iofs oftast kört mer med sportiga gatdäck tidigare då de räcker till för mitt tempo men nu skaffade jag Power RS då det skulle vara bra som bandagsdäck .

Ja du har nog betydligt mer vrid i din V4:a ut ur kurvorna än vad jag har på Triplen! Hur tyckte du att de presterade på svenska vägar i under "svensk sommar" med dem temperaturer etc. det innebär?

Last edited:
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back