Tycker nya datorn är slö.

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Köpte en ny dator häromveckan och tycker den verkar lite slö(jämfört med min förra, AMD Athlon64 "Winchester" 90nm 3000+ ). Helst när det gäller uppstarten av windows, avstängningen går dock snabbt. Trodde man skulle märka någon skillnad på uppstarten och när man packar upp dvdr filmer men näe..:3freak

Nedan är mina nya prylar....

Intel Core 2 Duo E6550 2.33GHz 4MB FSB1333

Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400C4 4-4-4-12 Xtreme 2x1024MB

Asus P5B iP965

Har ni några tips om vad jag kan göra och kolla så att allt står rätt till?

MVH

Du har ju långsammare processor i den nya, visserligen med två kärnor men det betyder bara att den är bättre på att göra flera saker samtidigt.

Du har installerat alla drivrutiner till moderkort osv?

Du har installerat alla drivrutiner till moderkort osv?

Jepp "allt" har dom nyaste drivrutinerna.

Den står mest och segar på vid första windows loggan, tar typ 8-9 varv på den nightrider-grejen innan den går vidare. :gnissla

Provat att klocka upp den lite, hade upp den en sväng till 2.8ghz ett tag men enda skillnaden jag märkte var processorfläkten börja bröla lite till. :)

Hittade iofs inte alla inställningar i bios som jag läst att jag ska ändra.... :va

För övrigt har jag XP-SP2 installerat.

Någon som kan kolla in infon från 3dMark...fast det kanske inte säger nått vettigt...:va

Aja "bifogar" den iaf...

Bifogat

Har du mycket krimskrams enablat i BIOS t.ex. alla USB hubbar etc tar det lång tid för Windows att kännas vid om något är installerat eller inte. Disabla Firewire och USB i BIOS och se om det tar kortare tid att starta. Fast uppstarten spelar ju ingen roll, huvudsaken datorn är snabbare än tidigare när du jobbar med den. Din e6550 bör gå att stressa till 3.6 GHz, dvs ca 515x7 på FSBxCPU

Vad får du för resultat i 3d mark då? Man kan ju jämföra med andra riggar med samma processor.

Men med ett 6600GT kanske det inte blir så bra även om man jämför med datorer med samma processor.
Men som Anders skriver, kolla igenom BIOS och installera om på nytt och se och det blir någon skillnad.

Men med ett 6600GT kanske det inte blir så bra även om man jämför med datorer med samma processor.
Men som Anders skriver, kolla igenom BIOS och installera om på nytt och se och det blir någon skillnad.

Lite OT, visst var det du som hade överklockat din 6600 till 3,2 ghz eller dylikt?

Ett 8600GTS är på ingång iaf.... :)

Packade nu upp en dvd och det tog 4min & 19sek. Hur lång tid tar det för er?

Ett 8600GTS är på ingång iaf.... :)

Packade nu upp en dvd och det tog 4min & 19sek. Hur lång tid tar det för er?

Att packa upp en dvd snabbas i dem flesta fall inte upp av kraftigare cpu. Brukar inte vara så krävande på cpun nämligen. Men dra upp aktivitetshanteraren medans du packar upp och se om den visar 50% konstant då maxar du din cpu (winrar stödjersåvitt jag vet inte dualcore än därav max 50% på en core2duo)och den är dåliga länken. Mer troligt är dock att dina hårdiskar inte hänger med.

Packa upp melllan 2 hårdiskar eller köp en nyare snabbare för att öka uppackningsfarten.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti