Tycker ni det är fler som kör MC nuförtiden?

Prostata mopparna sägs gå bra hos handlarna, SH vet jag inget om, Det är ju intressant att man altid talar om hur olyckorna stiger men aldrig i proportion till hur många vi är ute på vägarna

Enligt vad jag har läst så är det custom som ökar mest. 40-50-60-talisterna som har råd köper mest hojar nu!! Så se upp på vägarna för alla som "fick" sitt A-kort på köpet :lol

Något som har minskat är A1 förarna.. Innan reglerna för begränsingar på 11kw kom hade runt 20 000 pers i landet A1. Idag är det runt 2 000 som har A1. :rolleyes:

lorkan skrev:
Något som har minskat är A1 förarna.. Innan reglerna för begränsingar på 11kw kom hade runt 20 000 pers i landet A1. Idag är det runt 2 000 som har A1. :rolleyes:

När var det 11kW-regeln infördes? :va Läste nämligen att antalet som tar A1-kort ökar för första gången på länge, dock förmodligen inte i klass med de tidigare 20 000...

Last edited:
mini-knutten skrev:
När var det 11kW-regeln infördes? :va Läste nämligen att antalet som tar A1-kort ökar för första gången på länge, dock förmodligen inte i klass med de tidigare 20 000...

Okej, ja du ,det är länge sen nu, borde väl snart vara 10 år sen ? Jag vet inte säkert faktiskt.

lorkan skrev:
Okej, ja du ,det är länge sen nu, borde väl snart vara 10 år sen ? Jag vet inte säkert faktiskt.

Okej....

Själv tror jag att minskningen beror på att alla moppefuckos fått större möjligheter att trimma skiten ur deras löjliga scootrar och inte förstår varför man bör skaffa sig kunskap om ett fordon som man utan problem kan framföra i trafiken.... :kocko

Men det är bara min åsikt, som kanske är lite off-topic för övrigt :huvet

mini-knutten skrev:
Okej....

Själv tror jag att minskningen beror på att alla moppefuckos fått större möjligheter att trimma skiten ur deras löjliga scootrar och inte förstår varför man bör skaffa sig kunskap om ett fordon som man utan problem kan framföra i trafiken.... :kocko

Men det är bara min åsikt, som kanske är lite off-topic för övrigt :huvet

Jo det tror jag också plus att de anser att 15 hk är alldelaes för lite (ioförsig tycker vi som har det med :rolleyes:)

Men mopedåkarna har ökat extremt mycket. För en 7 år sedan hade alla moppe men sen försvann de. Men nu när EU-mopparna har kommit och det har börjat bli populärt bland tjejer att ha moppe har nästan alla 15 åringar moppe. och dem kör sämre än någonsin (snälla 4-Takt till mopparna så att de inte går så fort) A1 har under några år varit ganska inpopulärt men börjat öka nu. Förra året fanns det mer A1 än på många år. Så det blir bättre där iallafall.

Jag tror det kommer öka ännu mer snart då det finns en motion i riksdagen om att EUmopparna ska körkortbeläggas och åldern ska höjas till 16 år. Vem vill då köra EUmoppe i 50 när man kan få köra hoj med helt annat drag och toppfart?

(Motionen kanske fick avslag eller så har det gått igenom, ett bra tag sen jag läste om det nu .. )

Tycker senaste åren att man märkt ett större intr. hos folk att ta Mc-kort, om man sen har råd att ha hoj e ju en annan femma. Men intr. i stort verkar ha ökat....... :tummenupp

Märker det själv bland jobbarpoolare samt jag själv o alla andra poolare som tagit hojkort under 2000-talet! :)

A-1 reglerna niförskaffades den 1 juli 1996. Det e bara kromslädarna som ökar. Och de lite större mopparna som även kallas motarder. Så stod det i senaste bike i alla fall.

Det jag funderar över e att det kommer nya modeller av sporthojarna var och varannat år men det är minskande marknad i hela europa. Så det e ju konstigt att utvecklingen fortsätter i samma höga tempo.

:confused: Tycker också att det är mer bågar ute numera. Kan kanske bero på att en del sk äldre har ekonomisk möjlighet att köpa både båge och ställ. Många av dessa har nog fått kortet på köpet och väljer då en släde som de upplever att de klarar av genremot en R1-Z1000 eller Busa. Ska nog vara glada för att en del håller sig till sladarna då en del aldrig kört muskelpaket tidigare. Vad sen många anammar när de köpt släde är att låta fransarna bli längre på stället samt mustachen längre samt solglasögonen mörkare eller har jag fel. Katig jag är då: återfallare - 54 år med Z1000 :banana

MC-Rider skrev:
:confused: Tycker också att det är mer bågar ute numera. Kan kanske bero på att en del sk äldre har ekonomisk möjlighet att köpa både båge och ställ. Många av dessa har nog fått kortet på köpet och väljer då en släde som de upplever att de klarar av genremot en R1-Z1000 eller Busa. Ska nog vara glada för att en del håller sig till sladarna då en del aldrig kört muskelpaket tidigare. Vad sen många anammar när de köpt släde är att låta fransarna bli längre på stället samt mustachen längre samt solglasögonen mörkare eller har jag fel. Katig jag är då: återfallare - 54 år med Z1000 :banana

Jag är 30 bast och har redan hunnit med en släde !!! :4skrika

MC-Rider skrev:

Tillägg
Det är ju ganska många färska mcförare som ger sig på för stora maskiner... det gäller även oss som körde upp extra för motorcykel.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN