Tycker ni att högersväng mot rött ska bli lagligt?

Som att det är fritt fram att gå rakt ut i gatan med minsta möjliga marginal tyvärr. Sunt förnuft verkar ha försvunnit helt och hållet. Men jag tycker inte att det är något jättestort problem om jag ska vara helt ärlig. Som bilist får man vara lite vaksam och söka ögonkontakt och försöka tolka situationen rätt. En inskränkt gångtrafikant kastar sig rakt ut i gatan utan en tanke på att de är helt oskyddade bara för att de tycker att de har rätten på sin sida.

Jag har aldrig sett engångtrafikant som kastat sig rakt ut i gatan.

Som bilist, motorcyklist och fotgängare tycker jag att det är bilisterna som inte kan
bete sig vid övergångsställen.

Jämför hur bilister beter sig vid järnvägsövergångar och fotgängarövergångar!

Hur ofta har du sett en bilist tränga sig framför ett tåg med några centimeters
marginal?
Hur ofta har du sett ett tåg behöva väja för en bilist?
Varför blir så få tåg påkörda avbilister?

Det blir kul när Farbrorikeps kommer fram till rödljuset dagen efter lagen trätt i kraft.
"Hmmm rött....men jag läste i tidningen att jag får köra åt höger ändå"

Brruuuuummmm PANG där kom visst en polsk trailerdragare med en stressad chaufför.

Räcker det inte med att bilister missar oss hojåkare som det är, känns dumt att lägga till(en i praktiken bra regel, mänskliga faktorn kommer att ställa till det) en regel som gör att ännu flera av oss får smaka framskärm.

Räcker det inte med att bilister missar oss hojåkare som det är, känns dumt att lägga till(en i praktiken bra regel, mänskliga faktorn kommer att ställa till det) en regel som gör att ännu flera av oss får smaka framskärm.

-Jag trodde det var en mopeeed..

Det händer mig jäkligt ofta. Jag börjar tröttna på den där zebralagen och anser att den borde tas bort och låta trafikanter gå över när de tycker de känns säkert. Alternativt fixa signalövergångar så de blir rött under tiden gångtrafikant vill över.
De tror de tappar ansvaret helt och hållet bara för de är gående på övergångstället.
Speciellt cyklister, ska de släppa dem på fler dumheter så lär cyklister faktiskt dö. Så är det liksom.

Jag är emot lagen eftersom svensken inte är så pass utvecklad för biltrafik, den är under all kritik tyvärr.

Som bilist, motorcyklist och fotgängare tycker jag att det är bilisterna som inte kan
bete sig vid övergångsställen.

Jämför hur bilister beter sig vid järnvägsövergångar och fotgängarövergångar!

Hur ofta har du sett en bilist tränga sig framför ett tåg med några centimeters
marginal?
Hur ofta har du sett ett tåg behöva väja för en bilist?
Varför blir så få tåg påkörda avbilister?

Nja, tycker det händer titt som tätt att fotgängare plötsligt bestämmer sig för att korsa gatan utan att se sig för, en överaskande gir rätt ut i gatan bara. Ett större problem är cyklister som kommer runt ett hörn och cyklar rätt ut på övergångsstället.
Högersväng vid rött kan nog också ställa till det för cyklister som smyger upp på högersidan vid köer.
Vad tåg har med saken att göra vet jag inte:va

Här i byn har vi några korsningar som ser ut som på bilden, ett separat körfält för folk som ska svänga höger. Där är det väjningsplikt som gäller. Det fungerar bra, men det är kanske tack vare att det är så tydligt separerat från det vanliga trafikljuset.

Jag har också testat på den variant som dom har i USA, och det är minst sagt ovant i början. Men efter att man vant sig fungerar det ok. Men som tidigare nämnts, vägarna är mycket bredare och man kan ofta välja att inte ligga i körfältet längst till höger, just för att man vill undvika bilar som svänger ut vid rött ljus.

Bifogat

• yield.jpg
    yield.jpg
    98.1 KB · Visningar: 44
Nja, tycker det händer titt som tätt att fotgängare plötsligt bestämmer sig för att korsa gatan utan att se sig för, en överaskande gir rätt ut i gatan bara. Ett större problem är cyklister som kommer runt ett hörn och cyklar rätt ut på övergångsstället.
Högersväng vid rött kan nog också ställa till det för cyklister som smyger upp på högersidan vid köer.
Vad tåg har med saken att göra vet jag inte:va

Om jag förstår trafikförordningen rätt ska man som bilförare vid ett obevakat
övergångsställe lämna företräde för fotgängare, oavsett om de ser sig för eller inte, på
samma sätt som man lämnar företräde för tåg vid en järnvägsövergång, oavsett om
lokföraren ser sig för eller inte.

Dessutom står det i trafikförordningen:
"Utanför ett övergångsställe får gående korsa vägen endast om det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken."

Det måste ju rimligtvis betyda att vid ett övergångsställe får gående korsa vägen
även om det sker med fara eller olägenhet för trafiken.

Hyfsat bra förslag i teorin. Fullständigt förkastligt i praktiken - ett idiotförslag av en verklighetsfrånvarande idiot helt enkelt.

Nja, tycker det händer titt som tätt att fotgängare plötsligt bestämmer sig för att korsa gatan utan att se sig för, en överaskande gir rätt ut i gatan bara.

Jag kan faktiskt inte komma på något tillfälle då en fotgängare kastar sig ut i gatan, dock har jag upplevt det så när jag råkat haft uppmärksamheten på fel ställe nån gång :tuttar

Jag tycker rött ska fortsätta betyda stopp, inte några fånerier om att man får bryta mot rött när man svänger :ajjabajja
Däremot borde straffen för cyklister som cyklar mot rött höjas kraftigt.

Ifall det är enfiligt så lär ju inte rödljuskörningen till höger ge så mycket eftersom alla bilister som ska rakt fram respektive svänga vänster blockerar för alla.

Med ett separat högerfält så går det ju lägga till en trafikljus för de högersvängande eller lämna företrädesskylt istället, som en del redan har nämt.

Om man nu måste ha trafikljus i vart och varannat gathörn så skulle jag hellre se att blinkande gult ljus åt alla håll används oftare i lågtrafik eftersom jag är övertygad att trafiken flyter fram fortare då. "tuffast kör först", typ. Blir mer likt rondellkörning, som funkar rätt bra i "rondellstaden" Linköping.

Högerrödljuskörning har jag redan infört när jag kommer på trampcykeln...

Om jag förstår trafikförordningen rätt ska man som bilförare vid ett obevakat övergångsställe lämna företräde för fotgängare, oavsett om de ser sig för eller inte, på samma sätt som man lämnar företräde för tåg vid en järnvägsövergång, oavsett om lokföraren ser sig för eller inte.

"Utanför ett övergångsställe får gående korsa vägen endast om det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken."

Det måste ju rimligtvis betyda att vid ett övergångsställe får gående korsa vägen
I trafiken ska man visa varandra ömsesidig respekt och hänsyn.
Man kan inte bete sig hur som helst bara för att man har "rätt".

Trafikförordningen (1998:1276) 7kap. 4§ säger:
"Gående som skall gå ut på ett övergångsställe skall ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos de fordon som närmar sig övergångsstället. Utanför ett övergångsställe får gående korsa vägen endast om det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken."
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

Det är alltså inte fritt att kasta sig rakt ut i gatan vid ett obevakat övergångsställe utan att se sig för bara för att trafikanterna på vägen har väjningsplikt mot en.

Men jag kanske har missat någon lite nyare ändring där den där delen är struken eftersom du bara citerade andra meningen i paragrafen.

Om man nu måste ha trafikljus i vart och varannat gathörn så skulle jag hellre se att blinkande gult ljus åt alla håll används oftare i lågtrafik eftersom jag är övertygad att trafiken flyter fram fortare då. "tuffast kör först", typ. Blir mer likt rondellkörning, som funkar rätt bra i "rondellstaden" Linköping.
Men kreti och pleti har ju ingen koll på vad som gäller om ett trafikljus står och blinkar gult. Antingen så står de och väntar i all oändlighet på att något ska hända eller så chansar de bara och kör rakt ut i korsningen.

Om någon läser det här och inte vet vad som gäller vid blinkande gult ljus:
* Finns det en polis i korsningen som dirigerar trafiken så övertrumfar han/hon allt annat.
* Blinkar trafikljusen gult och det inte finns någon polis så är det skyltning som gäller (t.ex. väjningsplikt eller stopplikt) och väjningsplikt mot gående om det även finns ett övergångsställe.
* Finns det ingen skyltning heller så är det trafikregler som gäller. Alltså högerregel och väjningsplikt mot gående på övergångsställe.

nej jag tycker inte man ska få köra mot rött. rött är rött och de är stopp inge annat! blir enklast så! :)

Om jag förstår trafikförordningen rätt ska man som bilförare vid ett obevakat
övergångsställe lämna företräde för fotgängare, oavsett om de ser sig för eller inte, på
samma sätt som man lämnar företräde för tåg vid en järnvägsövergång, oavsett om
lokföraren ser sig för eller inte.

Är du obstinat bara för sakens skull?

Men då antar jag att du stannar vid varje övergångställe och förhör dig om de gåendes avsikter samt kikar runt varje hörn innan du går tillbaka till bilen/motorcykeln/trampcykeln och kör till nästa övergångställe för att upprepa proceduren.
Eller har du någon som går framför dig med en röd flagga och varnar?

Poängen jag vill göra är att de som korsar övergångstället verkar ha blivit mindre uppmärksamma samt att cyklister har tolkat zebralagen som att den gäller även dem.

Och angående din tolkning av lagtexten, nej det betyder det inte, det betyder exakt vad som står där.

Last edited:
Men kreti och pleti har ju ingen koll på vad som gäller om ett trafikljus står och blinkar gult. Antingen så står de och väntar i all oändlighet på att något ska hända eller så chansar de bara och kör rakt ut i korsningen.

Då får väl kreti&pleti lära sig? De får gärna stå och vänta så kan jag brassa förbi i full fart. :)

Det går ju att släcka trafikljusen helt också när det är lågtrafik. Hatar att stå och vänta på rött när ingen annan bil finns i närheten.

Kanske är det lika bra att skita i att införa en ny, konstig regel som förvirrar barn genom att rött konsekvent inte betyder stopp. Samma ungar får kanske för sig senare i livet att ett nej inte alltid är ett nej. :tuttar

Men då antar jag att du stannar vid varje övergångställe och förhör dig om de gåendes avsikter samt kikar runt varje hörn innan du går tillbaka till bilen/motorcykeln/trampcykeln och kör till nästa övergångställe för att upprepa proceduren.

Tillhör du bilistskaran som panikbromsar vid varje övergångställe det dyker upp en fotgängare, svär och testosterongasar fram till nästa övergångställe där proceduren upprepar sig? :mad:

Ja.

Nej så brukar jag inte göra.

När jag närmar mig en obevakad järnvägsövergång och ser att ett tåg också gör
det så stannar jag och väntar tills tåget har passerat innan jag korsar järnvägen.
Det är väldigt sällan som tåget stannar precis vid övergången så att jag får köra
före, och därmed har väntat i onödan.

Fotgängare fungerar i flera avseenden, men inte alla, som tåg.
Är en fotgängare på väg mot ett övergångsställe är den oftast det för att den ska
korsa vägen på övergångsstället. Fotgängare brukar inte röra sig så fort så de
brukar inte vara så svåra att upptäcka.
Bilar brukar röra betydligt fortare. Kan man klara av att lämna bilar företräde, tex
pga högerregel eller skyltning, så är jag alldeles övertygad om att man är
kompetent att också lämna fotgängare företräde.

Ibland kan det dock hända att en fotgängare rör sig i riktning mot ett
övergångsställe, men plötsligt stannar innan den korsar vägen.
Jag tror att det i allmänhet inte beror på att fotgängaren tänker:

"Åh, vilket härligt väder det är idag! Solen skiner. Himlen är blå. Fåglarna kvittrar.
Jag tror att jag tar ledigt från jobbet idag och går ner och ställer mig vid
övergångsstället, där avgaserna färgar solen så där härligt röd, och låter de
oförbrända kolvätena och ozonet kittla min näsa.
"

Jag tror att det oftare beror på att fotgängare tänker:

"Det ser inte ut som om den där bilisten tänker följa Trafikfördningen 3 kapitlet
paragraf 61 så jag väntar här tills den har kört förbi innan jag korsar vägen.
"

Poängen jag vill göra är att de som korsar övergångstället verkar ha blivit mindre uppmärksamma

Men när det gäller fotgängare är det så praktiskt att man ska väja för alla
fotgängare på samma sätt, så man behöver inte bry sig om ifall de är
uppmärksamma eller inte.

Och angående din tolkning av lagtexten, nej det betyder det inte, det betyder exakt vad som står där.

Att "Utanför ett övergångsställe får gående korsa vägen endast om det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken."

Last edited:
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...