Tycker ni att högersväng mot rött ska bli lagligt?

Ja, funkar bra i länder som USA så varför skulle det inte funka i Sverige..

Det funkar ju i andra länder så visst det kan vara en bra grej.

Å andra sidan, med tanke på Svenssons förmåga i trafiken kommer det förmodligen inte att funka, bara att jämföra med hur zebra-lagen tolkas av gående...

Det är en underbar regel som absolut borde finnas i Sverige med. Vet inte hur många gånger man står och väntar på grönt ljus när det inte finns någon som korsar vägen.

Absolut, e så jäkla smidigt att köra i tex USA med denna regel...

Med andra ord är det alldeles för få separata trafiklysen åt högersväng. Det är väl egentligen där skon klämmer.

Det funkar ju i andra länder så visst det kan vara en bra grej.

Å andra sidan, med tanke på Svenssons förmåga i trafiken kommer det förmodligen inte att funka, bara att jämföra med hur zebra-lagen tolkas av gående...

Hur tolkas zebra-lagen av gående?

Hur tolkas zebra-lagen av gående?

Som att det är fritt fram att gå rakt ut i gatan med minsta möjliga marginal tyvärr. Sunt förnuft verkar ha försvunnit helt och hållet. Men jag tycker inte att det är något jättestort problem om jag ska vara helt ärlig. Som bilist får man vara lite vaksam och söka ögonkontakt och försöka tolka situationen rätt. En inskränkt gångtrafikant kastar sig rakt ut i gatan utan en tanke på att de är helt oskyddade bara för att de tycker att de har rätten på sin sida.

Ska läsa Spiegel artiklarna senare. Jag ser inget problem att man inför högersväng mot rött om man samtidigt skärper lagstiftningen så att straffet blir hårt om något händer. Det vill säga att bilisten får fulla ansvaret om något händer när man väljer att svänga höger mot rött. Det är ju rätt stor risk att gångtrafikanter går över gatan och att cyklister kommer från ingenstans. Under en övergångsperiod kommer sannolikt olyckorna att öka. Kan vara värt ett försök att införa det trots allt om det kan avhjälpa köbildning i t ex Stockholm. I övriga landet är nog inte det här problemet så stort utom under en kortare tid i rusningstrafik på enskilda vägar.

Absolut!

Visste inte om denna regel senast jag var i USA. Efter att ha blivit tutad på (tutlurad?) av otaliga bilar bakom mig insåg jag efter 3 dagar att "ahaaaa... man får svänga höger mot rött". Det tog nån dag att vänja sig, men sen var det ju hur skönt som helst.

Det förvirrande med just USA är att regeln inte gäller i alla delstater, ibland kan det tom var olika i olika countys inom samma delstat. Vet t.ex. inte varför det inte är tillåtet i New York city, antar att det har något att göra med alla enkelriktade gator där (reservation för att det är 12 år sen jag körde bil där, saker kan ha ändrats).

Ska det gälla så ska det självfallet alltid gälla överallt om inte tilläggstavla uttryckligen förbjuder det.

Detta är väl inte helt olikt när man ibland står vid rödljus, får grönt, börjar köra och efter bara någon meter tvingas stanna p.g.a. att fotgängare har fått grönt ljus också och därmed går mitt i ens körbana* (sker både vid högersvängar och vänstersvängar)!? :va

* vilket dom har rätt till, inget emot fotgängare så sett hehe

Äsch, för att undvika missförstånd så kan de väl istället bara montera ett grönt ljus vid sidan om det ordinarie, som det ser ut på många ställen redan. Det är ju knappast varenda korsning där man behöver tillämpa detta ändå.

Med tanke på hur många trafikanter är medvetna (NOT) om högerregeln och hur denna fungerar så tror jag det där skulle vara en dålig ide.

Blir för komplicerat för dem att hålla koll på när de får köra mot rött och när de inte får.

Är det inte tillräckligt illa med ouppmärksamma bilister i farliga trafksituationer som det är? Om detta skulle bli verklighet kommer det inte dröja länge innan vi hojåkare får leva med en ständig rödljushögersvängandepuckon-skräck.

Att det funkar bra i USA kan jag förstå då deras gator är bredare än Essingeleden, men de flesta tätorter hos oss har för smala gator för att man ska kunna utnyttja regeln på ett bra sätt. Räcker ju med att en person ska rakt fram så får alla högersvängare likväl vänta på grönt.

Är det inte tillräckligt illa med ouppmärksamma bilister i farliga trafksituationer som det är? Om detta skulle bli verklighet kommer det inte dröja länge innan vi hojåkare får leva med en ständig rödljushögersvängandepuckon-skräck.

Att det funkar bra i USA kan jag förstå då deras gator är bredare än Essingeleden, men de flesta tätorter hos oss har för smala gator för att man ska kunna utnyttja regeln på ett bra sätt. Räcker ju med att en person ska rakt fram så får alla högersvängare likväl vänta på grönt.
Som bilist så skulle jag älska regeln, men som du säger, som motorcyklist så är det inte optimalt.

Får bilar svänga mot rött så lär ju en del cyklister som ska rakt fram stryka med, så ja, jag tycker det är en god idé.
:cdevil

Har två korsingar med "sväng höger när de e rött"

flyter på hur bra som helst!

Väjningsplikt mot annan trafik självklart!

Nej. Dumheter. Medelsvensson är alldeles för dålig bilist för att det ska fungera praktiskt.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti