tycker det är dags att avliva en gammal myt om Ktm LC4

Tycker att det funkar upp till 20 mil, sedan börjar jag bli ordentligt lam i röven. Men visss faan vibrerar det i styre och fotpinnar. Men störs man av det kan man ju alltid ta bilen.....
 
Gamla LC4 familjen vibrer mycket, även för att vara stånkor, det är fakta som sagt. Så länge man kör dom som man ska, dvs aktivt så tycker jag inte man märker av det. Däremot vid transport i någorlunda laglig fart med båda hjulen i backen så tycker jag dom är olidliga. 1 gång under de åren jag körde 660 (haft 3 st) har jag kört transportsträcka. 1 gång och aldrig mer! Jag var nära att dumpa hojen i diket och ta taxi hem. Det är ett lekfordon för gata och inget annat.
 
Har haft en 660 -05 och äger numera en 525 -05. Har även kört en del med kompisarnas Husa 650or av varierande årsmodell samt en Duke IIa.

När jag ägde min 660 tyckte jag inte att den vibrerade särskilt mycket. Visst, nog märktes det, och nog var det mindre i Husorna, men vad fan, det kan man väl leva med?

I år, efter att ha kört en hel del med 525an, provade jag polarens Duke IIa ett tag, och jisses amalia! Efter 10km kändes det som min kropp höll på att vibrera sönder! Då insåg jag skillnaden.

Så, man vänjer sig nog ganska snabbt vid vibrationerna. Men att säga att de inte vibrerar mycket är skitsnack. Och trots att man "vänjer" sig så är det skillnad. Med min 525a kan jag utan problem köra 10-20mil utan några som helst problem, medans jag med 660n hade känt mig väldigt utsliten.

Sen föredrar jag lätt 525ans hårdare och smalare sits än 660ns "fåtölj". Mycket bättre stöd i 525an.

Så ja, jag skulle säga att 525an är mera touringvänlig än 660n. Och Duken för den delen. :tungan
 
Så länge man har roligt,tänker man inte på vibrationerna.:)
Nu har inte jag någon annan motard att jämföra med, då 690in är min första..
 
  • Gilla
Reaktioner: MaG
- Vibrerar den satan? - JA

- Spelar det nån roll att den vibrerar när du ändå kör aktivt och inte märker det speciellt? - NEJ
 
Det blandas hej vilt med modellbetäckningar och motornamn här...
640, 625, 660 och 690 har alla LC4 motor.

640 vibrerar iaf betydligt mer än både Suzuki DR650 och Yamaha TTR600 som är det enda jag har att jämföra med, dock betydligt mera klös så det är nog värt det! :D
 
- Vibrerar den satan? - JA

- Spelar det nån roll att den vibrerar när du ändå kör aktivt och inte märker det speciellt? - NEJ

Jävligt sant. :) När det busas så reflekterar man inte ens över det. :) ..och toura på en stånka? Näääänäää. :D
 
Var o prov kørde polarens ktm 640 æger en Xr 650 och jag måste sæga att det 'r en jækla skilland i vibbrationer.

Då var detta bara en kort prov tur men, det sækert som folk sæger att man blir van med det. Men jag tyckte inte att den var nå trevlig att køra nær det redan kænndes i hændera och føterna efter en sån kort prov tur.
 
Fjollor måste jag säga...

Jag märkte inte att hojen vibrerade så mycket som den gör förns jag läste trådarna på sporthoj.com. Inte ens då jag provkörde den för första gången (det var den andra motorcykeln jag har kört i mitt liv, den första var en gammal Yamaha 125:a så de bör ju vara skillnad mellan vibrationerna).
 
Sant, men eftersom många här som har kört mc i många år verkar dö av vibrationerna på en 660 efter några mil så borde jag ha dött första gången jag satte mig på min 660 med tanke på vibrationsskillnaden. Det var de jag försökte komma fram till i mitt inlägg ovan.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top