tycker det är dags att avliva en gammal myt om Ktm LC4

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Igelstorp
Hoj
Ducati Monster m900
När jag letade motard så läste jag många "vad skall jag köpa" trådar. och slutsatsen jag drog var att LC4:an har ett rykte om sig att vara väldigt vibrerande. (det satt till och med vibrationsdämpade gummin på min , som dock rykte bort fort)

efter att ha ägt och kört min långa sträckor så kan jag bara konstatera att dessa rykten måste ha startats av vekrövade och bortklemmade människor som skulle passa bättre på en guldvinge :D

en del människor vill tillochmed göra gällande att det är näst intill olidligt (byt hoj)

så nu kallar jag till upprop! Ni normalbyggda människor som inte blivit ammade tills ni var 10 , hjälp till att få väck detta obefogade rykte som lc4:an är besläktad med :tummenupp

/actionsgruppen "inte fan e man vekrövad"
 
Enligt min mening och erfarenhet (inte så mycket erfarenhet så att jag vet allt, inte ens det mesta) Så tycker jag att det är väldigt stor skillnad på 640:n och 625:an. Jag har en 625:a och svarfar en 640, så jag har kört bägge och jag finner 640 som mycket trevligare "touring" hoj.

Men det är bara jag de :tungan
 
Vem har sagt att de vibrerar? tycker det går fint å behagligt men jag kör ju å andrasidan på crossdäck, kanske är jobbigare med motarddäck.
 
20 mil på min funkar bara man får ta en paus på 10 min nån gång då och då
så mycke vibrationer har jag inte haft tycker jag
 
Svårt att döda en myt som bygger på sanning :fakta Lc4an vibrerar väldigt mycket i förhållande till andra motarder. Jag har haft 2st 660 ( -04 + -05 ) Båda vibrerade betydligt mycket mer än min husa t ex. Jag skulle dock inte säga att den är olidlig, men det är ju inte bekvämt. Dock så är sadeln på 660n betydligt mjukare än den på husan så det man slipper i händerna tar man igen i rumpan :D

Ang. 640 / 625 så är det annan sadel på 640n som är mjukare.

20 mil på min funkar bara man får ta en paus på 10 min nån gång då och då
så mycke vibrationer har jag inte haft tycker jag

Du har en 690, stor skillnad mot "lc4an" som myten täcker :)
 
Last edited:
Jo den vibrerar så mycket att man får använda locktight på varenda skruv på hela cyckeln. Det var lite jobbigt första långturen jag åkte så fattades tre skruvar för sidokåporna när jag kom fram.
 
Jo den vibrerar så mycket att man får använda locktight på varenda skruv på hela cyckeln. Det var lite jobbigt första långturen jag åkte så fattades tre skruvar för sidokåporna när jag kom fram.

Jo men så är det ju på alla stånkor. Skruvar vibrerar loss så är det bara :)
 
stämmer men jag tycker att 640 vibrerar mer än farsans gamla dr 800 som bör vibrera mer än en 640 tycker jag iaf.
 
Jo den vibrerar så mycket att man får använda locktight på varenda skruv på hela cyckeln. Det var lite jobbigt första långturen jag åkte så fattades tre skruvar för sidokåporna när jag kom fram.

Seriöst?! har aldrig varit med om att nån skruv har lossnat, låter skumt :va

Iaf de vibrationer som är på min hoj sitter i fotpinnarna, inte i styret!
När man åkt en 20 mil eller så kan det börja kännas i fötterna men ingen fara alls med nåt annat
 
Har aldrig heller varit med om att en skruv har vibrerat loss, efter varje körning så sitter fortfarande alla skruvar kvar (dom sitter lika bra som dom gjorde innan). Trots att det vibrerar så mycket att hojen ibland flyttar sig på tomgången och synskärpan blir helt suddig när man gasar på. :tummenupp
 
Visst sjutton vibrerar dom mer än dom flesta andra hojar. Att man sedan kan acceptera det är ju en annan sak. Sen så tror jag 640n vibrerar mindre än 660n. Eller om det är den mjuka tantsadeln på 640n som gör att det känns mindre. Jag känner i alla fall en kille som testade min 660 och därefter bestämde sig för att köpa en duke istället som vibrerade mycket mindre.
 
de nyare är det nog inte lika mycket vibrationer på. Med långtur så menar jag ca 30-40 mil. Och de problem jag hade var med baklampan och skruvarna för bakdrevet som jag fick ha koll på. Vet ej men det kanske bara var min som vibrerade mycket... men prova en vfr 800 efter att ha kört några mil med en 640 så kanske ni förstår skillnaden.
 
de nyare är det nog inte lika mycket vibrationer på. Med långtur så menar jag ca 30-40 mil. Och de problem jag hade var med baklampan och skruvarna för bakdrevet som jag fick ha koll på. Vet ej men det kanske bara var min som vibrerade mycket... men prova en vfr 800 efter att ha kört några mil med en 640 så kanske ni förstår skillnaden.



fast så kan man ju inte jämföra så heller.. om man jämför en vfr800 med en lc4 och tycker att lc4 är obekväm.. så får man helt enkelt inse den bistra saningen att man har gått och skaffat sig fettoarschle och helst bara vill sitta och fika hela tiden :D
 
fast så kan man ju inte jämföra så heller.. om man jämför en vfr800 med en lc4 och tycker att lc4 är obekväm.. så får man helt enkelt inse den bistra saningen att man har gått och skaffat sig fettoarschle och helst bara vill sitta och fika hela tiden :D

haha, nej men lc4an vibrerar mer än andra cycklar iaf. det är fakta.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top