Tyck till om vajerräcken

  • Thread starter Thread starter jP
  • Start date Start date
Det känns som att man som MC-förare kommer att bli av med en del kroppsdelar om man skulle fastna i ett vajerräcke.
Finns det inga dokumenterade fall med mc olyckor och vajerräcke?
 
som min gamle Mclärare sa:
vad föredrar du ? bli mosad eller bli strimlad i en krasch.
Då hade jag inget svar ;)
 
Jag tycker vajerräcke är total skit, det är nog något av det dummaste som finns på vägen:va

"bli mosad eller bli strimlad i en krasch" Inte en jävla aning,jag tänker inte på sånt innan jag kör...
 
sött tankesätt.. Någon hade skrivit ja nu kommer ju Mc olyckorna minska med tanke på att det lär bli färre förare som vill köra med mc, vänta lite nu vill man få bort mc förare från trafiken? istället för att göra det säkert och bra för alla? det är ju som att medvetet göra dåliga vägar då så har vi färre trafikanter och mindre olyckor??? jippi??
 
Jag tycker vajerräcke är total skit, det är nog något av det dummaste som finns på vägen:va

"bli mosad eller bli strimlad i en krasch" Inte en jävla aning,jag tänker inte på sånt innan jag kör...

Tänk dig tanken att ett rattfyllo kör över på fel sida av vägen på en 90 väg och frontar bilen med din fru och ditt nyfödda barn.
Hade ett vejerräck varigt där så tror jag inte du tyckt det var skit eller?
 
Tänk dig tanken att ett rattfyllo kör över på fel sida av vägen på en 90 väg och frontar bilen med din fru och ditt nyfödda barn.
Hade ett vejerräck varigt där så tror jag inte du tyckt det var skit eller?

Tänk dig ett rattfyllo, som kör på fel sida av vägen, på en 90 väg med vajerräcken, när du kör din fru, nyfödda barn och din golden retriever.

Det är bara att fronta, du har inget val :)

Alternativt kedjan går av och du kan inte få bort mcn från körbanan pga 3 km vajjerräcken på bägge sidor av filen.
 
Last edited:
Solklart "mosad"
Jag curlar hällre mot ett ordentligt räcke där jag har gott om meter att få ner hastigheten än att jag drar in i ett räcke som sliter sönder mig.
men helst så drar jag nog ut i lekafållan om jag får välja helt själv av de olika otrevliga alternativen.

Det är väl ganska sällan man drar rakt in i räcket, vilket ger att vid ett riktigt räcke studsar du ut igen och kan därmed få ner hastigheten över en längre sträcka.
 
Tänk dig tanken att ett rattfyllo kör över på fel sida av vägen på en 90 väg och frontar bilen med din fru och ditt nyfödda barn.
Hade ett vejerräck varigt där så tror jag inte du tyckt det var skit eller?

Har du sett ett vajer räcke ?
vid 2-1 väg så kommer du likförbannat fronta med fyllot 100% av gångerna om du är på 1 vägs sidan då räcket flexar rakt in i din körbana.
skulle du nu vara på den andra körbanan så att du har en körbana mellan dig och fyllot så kommer du med all sannolikhet ändå att dra av då du vrider bort ratten när fyllo plus bil vandrar över och skvätter sten skrot och annat rakt över ditt fordon.
Vajer räcke är skit 100 gånger av 100.
De är billiga för vägverket att sätta upp det är ENDA förelen med dem.
men de är dyra i längden, både i liv, fysiska skador och reparationer.
men det har inte vägverket behövt ta hänyn till eftersom försäkringsbolagen fått tagit denna kostnad.
 
Det värsta med 2-1 vägar är att folk är så JÄKLA slöa på att köra om, men visst fan ska de ut i "omkörningsfilen" och lååångsamt köra om för det går ju inte att ligga bakom en buss (även om den kör lika fort) :va. Vilket innebär att det inte är fler än 2 som hinner om per "släpp", med lite gas hade minst 10 bilar hunnit om :gnissla. På delen där det är 2 körfält så är alla uppe i 110-120km/h men så fort det blir ett körfält så - ånej, vad trångt det blev, bäst att sakta ner till 90 :död. Våldsamt irriterande om man sitter i en bil på väg hem från fjällen t.ex.

Vajerräcken är väl ganska bra så länge man inte druttar in i dem... det får ju åtminstone billister att hålla sig på sin sida av vägen.
Är det trevligt folk framför så flyttar de sig lite åt höger så man kommer förbi också när man kommer upp bakom. Men man ska nog ta det ganska försiktigt.
Känns lite läskigt att dra över de vita ränderna som får hela hojen att vibrera och säkert inte är särskilt bra grepp på heller :rolleyes:
 
Last edited:
Vajerräcken är enbart bra för personbilar och inget annat...

För mc förare är dom direkt farliga när olyckan väl är framme..

För tunga (lastbilar/bussar) fordon är dom helt värdelösa, då dessa fordon bara åker rakt igenom....
 
som du sa pajar nåt och en bil blir stående alla som åkt säröleden till kungsbacka från askim vet den sträckan där kul när en buss paja det gick inte att komma fram helt omöjligt båda för bogsering och all annan trafik... men JÄTTEBRA annars... mmmm säkert
 
Vajerräcken är enbart bra för personbilar och inget annat.......

Vilken fordonstyp utgör den stora merparten av trafikanterna på vägarna?

Hur mycket större är risken att du som motorcyklist dödas av ett vajeräcke vid en olycka jämfört med andra räcken?

Skall en marginell ökning av risk för en liten grupp trafikanter förhindra genomförandet av åtgärder som har stor påverkan i säkerhet för den största gruppen av trafikanter?!


Räddar man 50 liv bland billisterna så är det självfallet värt ett extra dödsfall bland hojförare. Vill man vara så säker som möjligt på vägen så sätter man sig ju inte på hoj från första början.
 
Vilken fordonstyp utgör den stora merparten av trafikanterna på vägarna?

Hur mycket större är risken att du som motorcyklist dödas av ett vajeräcke vid en olycka jämfört med andra räcken?

Skall en marginell ökning av risk för en liten grupp trafikanter förhindra genomförandet av åtgärder som har stor påverkan i säkerhet för den största gruppen av trafikanter?!

Precis min åsikt..
 
Vilken fordonstyp utgör den stora merparten av trafikanterna på vägarna?

Hur mycket större är risken att du som motorcyklist dödas av ett vajeräcke vid en olycka jämfört med andra räcken?

Skall en marginell ökning av risk för en liten grupp trafikanter förhindra genomförandet av åtgärder som har stor påverkan i säkerhet för den största gruppen av trafikanter?!


Räddar man 50 liv bland billisterna så är det självfallet värt ett extra dödsfall bland hojförare. Vill man vara så säker som möjligt på vägen så sätter man sig ju inte på hoj från första början.

Vad kostar ett liv? Är det rimligt, att istället för att titta på en lösning som fungerar för alla fordon, medvetet välja bort motorcyklisternas säkerhet?

Jag tycker inte det. Nu är jag inte ingenjör, men jag är helt säker på att jag skulle kunna ta fram ett wireräcke med en flat sida som inte kostade så mycket mer procentuellt sett.... jävla betongsuggor hade annars funkat precis lika fint där det inte går att få för skarp kollisionsvinkel in mot räcket.

Jag tycker inte att det är rättvist... och jag tror inte heller att wireräcken räddar 50 liv om året. Har du uppgifter på detta ska jag dock ta det till
mig.

Det värsta med 2-1 vägar är att folk är så JÄKLA slöa på att köra om, men visst fan ska de ut i "omkörningsfilen" och lååångsamt köra om för det går ju inte att ligga bakom en buss (även om den kör lika fort) :va. Vilket innebär att det inte är fler än 2 som hinner om per "släpp", med lite gas hade minst 10 bilar hunnit om :gnissla. På delen där det är 2 körfält så är alla uppe i 110-120km/h men så fort det blir ett körfält så - ånej, vad trångt det blev, bäst att sakta ner till 90 :död. Våldsamt irriterande om man sitter i en bil på väg hem från fjällen t.ex.

Vajerräcken är väl ganska bra så länge man inte druttar in i dem... det får ju åtminstone billister att hålla sig på sin sida av vägen.
Är det trevligt folk framför så flyttar de sig lite åt höger så man kommer förbi också när man kommer upp bakom. Men man ska nog ta det ganska försiktigt.
Känns lite läskigt att dra över de vita ränderna som får hela hojen att vibrera och säkert inte är särskilt bra grepp på heller :rolleyes:

2-1 vägar skapar väldig mycket farliga situationer. Folk blir förbannad och alla måste ta sig om snigelrövarna på samma ställe= arga, stressade människor= inte bra. Om det är för mycket mötesolyckor (ja en olycka är ju för mycket) tycker jag man ska lägga pengarna på dubbelfiligt i båda riktningar, med mittavdelare i form av något räcke. Ofta finns ju några meter vägren att ta av på båda sidor så det hade funkat minst lika bra.

Det kanske är du som är "något av det dummaste som finns på vägen"..



.

Vanligtvis så gillar jag det mesta du skriver, men nu var du bara onödig.
Killen är 18 bast, hur gammal är du?
 
Last edited:
Strax innan vajerräckena kom, så diskuterades det täckdikning längs med vägarna.
Avåkningszoner.
Kanon.
Vajerräcken var billigare.
Jag tror att många allvarliga olyckor skulle undvikas med uppenbart ofarliga "diken".
Talades till och med om lecafyllning.
Mosand som harvas årligen är (nästan) lika bra men billigare.
 
Vad kostar ett liv? Är det rimligt, att istället för att titta på en lösning som fungerar för alla fordon, medvetet välja bort motorcyklisternas säkerhet?

Ett liv är ett liv. Punkt. Därför ser jag inte någon skillnad på en bilists liv och en hojåkares. Därför skall man välja den lösning som minimerar antalet förlorade liv på vägarna. Om det innebär att en åtgärd ökar risken marginellt för en liten grupp medan risken minskar vesäntligt för en stor grupp så är det självfallet rätt att genomföra åtgärden.


Nu finns det väl ingen som avsiktligt föredrar en lösning som är sämre för en grupp trafikanter framför en lösning som är optimal för alla trafikanter.

Det är snarare så att man måste kompromissa. Vi kan inte madrassera in hela sveriges vägnät så det gäller att hitta någon form av balans mellan säkerhet och ekonomi och där är vajerräcket för närvarande svårslaget.

Dessutom förstår jag inte att folk verkar räddare för vajerräcket än för mötande bilar.
 
Ett liv är ett liv. Punkt. Därför ser jag inte någon skillnad på en bilists liv och en hojåkares.

Där håller jag med dig. Men jag tror inte att det är omöjligt att få till en lösning som fungerar väl även för motorcyklister. Det ena ska inte vara på bekostnad av det andra. Nu är det ju för sent hur som helst. För dom sitter där dom sitter, och kommer så att göra tills dom är uttjänta. Men nästa gång dom ska bytas(eller sätta upp nya), om 20 år? 30? Hoppas jag att dom tänker lite längre....
 
Last edited:
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top