Tyck INTE synd om mig! Mitt senaste år i ord!

Så, anledningen att det går utför med Sverige är inte att folk är sjukskrivna utan att dom BLIR sjukskrivna för att arbetsmiljön inte sköts, oavsett om det är den fyskiska eller psykosociala.
:va
Jag säger som Teller BULLSHIT så bra arbetsmiljö som vi har nu i Sverige har vi aldrig tidigare haft den kan givetvis bli bättre men kom inte och säg att våra höga sjukskrivningstal beror på detta. Nä svensson ligger där på sitt feta :arsele och låter andra försörja dem bara för att man var lite snuvig den morgonen och har dom sen en liten kalle så blir ju den stackarn sjuk samtidigt så vips slapp man ju den där otrevliga karensdagen också:mad: detär en jävla tur att det blir förändringar på det nu när borgarna tar över:banana :banana
Det skal alltid löna sig att ARBETA:yoparty

Missvims skrev:
2571994 Det är faktiskt så att på många jobb så funkar inte allt som det ska, vilket gör att anställda mår dåligt av en eller flera orsaker. Nu vet inte jag anledningen till just den här arbetsplatsen, men har en kompis som blev mobbad av sin chef och p g a detta nu är totalt utbränd.
Så, anledningen att det går utför med Sverige är inte att folk är sjukskrivna utan att dom BLIR sjukskrivna för att arbetsmiljön inte sköts, oavsett om det är den fyskiska eller psykosociala.
Ryska gruvarbetare är tydligen jävligt friska, hur nu det går ihop :hihi

Missvims skrev:
2571994 Det är faktiskt så att på många jobb så funkar inte allt som det ska, vilket gör att anställda mår dåligt av en eller flera orsaker. Nu vet inte jag anledningen till just den här arbetsplatsen, men har en kompis som blev mobbad av sin chef och p g a detta nu är totalt utbränd.

Det finns dom som forskar i det här som säger att det är sjuknärvaron,
och inte sjukfrånvaron, som är det stora problemet.

När oljetryckslampan börjar lysa och kamkedjan börjar skramla så kan
man ju tänka: Ny olja, nytt oljefilter, kamkedjesträckning, ventiljustering,
ny kedja, nya drev! Inte konstigt att det går utför med min ekonomi!

Men nu är det så att motorcyklar är skapta så att de behöver bli lite
ompysslade ibland, går sönder och behöver bli reparerade ibland.

På samma sätt behöver människor också service, reparation och
återhämtning ibland, både kroppsligt och själsligt. Ibland får man
intrycket att det anses fel eller fult eller att vara sjuk, men att inte lyssna
på sin kropp och själ är ungefär lika smart som att tejpa över
oljetryckslampan.

Mavve skrev:
2571143
Man styr inte allting nej, men man behöver inte heller göra sig så beroende av någon att så fort nån får för sig en massa konstiga saker så hamnar man själv i rännstenen - då får man ju skylla sig själv egentligen.

När någon man älskat rycks bort från en kan man må hur dåligt som
helst. Antagligen för att människor som fungerar på det sättet är bra på
att överleva och fortplanta sig. Men, man kan ju alltid leva hela livet utan
att älska så kan man dö lycklig, eller ... ?

Jag skiter i att du inte vill bli tyckt synd om, jag gör det i alla fall, fast
det fixar sig säkert.

Harvest skrev:
2572108 :va
Jag säger som Teller BULLSHIT så bra arbetsmiljö som vi har nu i Sverige har vi aldrig tidigare haft den kan givetvis bli bättre men kom inte och säg att våra höga sjukskrivningstal beror på detta. Nä svensson ligger där på sitt feta :arsele och låter andra försörja dem bara för att man var lite snuvig den morgonen och har dom sen en liten kalle så blir ju den stackarn sjuk samtidigt så vips slapp man ju den där otrevliga karensdagen också:mad: detär en jävla tur att det blir förändringar på det nu när borgarna tar över:banana :banana
Det skal alltid löna sig att ARBETA:yoparty

Jag skulle ha lagt fram det på ett mer nyanserat sätt, men det funkar ju såhär med!:D

Ett tillägg bara. Det är dom slappa jä--arna som sabbar för dom som egentligen är sjuka! Det är dom som gör att folk inte har råd att vara hemma när dom är verkligen är sjuka.

Vackert skrivet:kär

Man måste uppskatta alla småsaker helt enkelt. Lycka till med hus och ekonomi:tummenupp

BostonGurka skrev:
2572124 Det finns dom som forskar i det här som säger att det är sjuknärvaron,
och inte sjukfrånvaron, som är det stora problemet.

Källa tack!

Jag anser att det också är bullshit om man kontrar den kostnaden mot fusket.

Intressant grej ur Göteborgsposten den 25/10-06

Fler sjukskrivs i norr - Attityder till sjukförsäkringen kan förklara skillnaden
Göteborgs-Posten 1 2006-10-25
PÄR DÜSING
Sektion: EkoPol Sida: 71

Attityder till sjukförsäkringen förklarar till stor del skillnaderna i "ohälsa" mellan länen. Och alla skyller på alla när försäkringen inte enbart betalas ut vid sjukdom eller skada.

Efter en bred enkätundersökning bland läkare, handläggare på försäkringskassan, arbetsledare och försäkrade har försäkringskassan kommit fram till att attityder till användning av sjukskrivning och sjukförsäkringssystemet till stor del förklarar de regionala skillnaderna i ohälsotalet. Sjukförsäkringen används inte enbart som en försäkring av inkomstbortfall när man inte kan utföra sitt normala arbete på grund av sjukdom eller skada, utan även för att lösa försörjningen vid en rad olika situationer i livet. Se även faktaruta.

Ohälsotalet, som mäter antalet ersättningsdagar med sjukpenning och sjuk- eller aktivitetsersättning i befolkningen 20-64 år, varierar sedan länge mellan länen. Jämtland och Norrbotten har högst ohälsotal, cirka 55 dagar.

En förklaring skulle alltså vara att de fyra aktörerna i Norrlandslänen har en mer "tillåtande" inställning till hur försäkringen kan användas. Jönköping och Kronoberg har lägst ohälsotal, cirka 38. Västra Götaland ligger i mitten med cirka 46 dagar.

Utredningen visar samtidigt att samspelet mellan handläggaren på försäkringskassan, läkaren och den anställdes arbetsledare är mycket bristfälligt. Det är nära nog omöjligt att med tillräcklig precision avgöra när en sjukskrivning är berättigad i förhållande till individens arbetssituation, menar utredarna. Och i denna situation pekar den ene på de andra två för systemets tillkortakommande.

I nästa steg blir konsekvensen att det främst är de försäkrade som avgör hur utrymmet för olika försörjningslösningar vid olika situationer kan användas.

Generaldirektör Curt Malmborg, Försäkringskassan, säger i en kommentar att bristerna i dagens sjukförsäkring kan göra det nödvändigt med en total översyn av hela systemet.

FAKTA

attityder och ohälsa
:

Handläggare på försäkringskassan, läkare, arbetsledare och försäkrade har i undersökningen fått svara på frågor kring attityder till olika sjukskrivningsskäl:
Personliga skäl, exempelvis barn med problem.
Arbetssituation, exempelvis slippa missförhållanden på arbetsplatsen, arbetslöshet.
Livsstil, exempelvis huvudvärk för att ha druckit sprit kvällen innan eller kraftig övervikt.
Sjukdomssymtom, exempelvis förkylning med lite feber samt ständig värk som personen inte kunnat få hjälp för.
Kartläggningen visar att attityderna står för den näst viktigaste förklaringen till de regionala skillnaderna i ohälsan. Ålderssammansättningen är främsta förklaringen.

Sluta utnyttja försäkringen och renovera kök samtidigt...

Mavve skrev:
2570949 Fan va löjligt, livet blir vad man gör det till.

Låter man ens sambo knäcka en så gör han väl det.

Låter man jobbet knäcka en så gör det det.

Ligger man o bölar händer inget och det vet man.

Kul att du haft en rolig sommar iaf.

Du skulle egentligen ha en stor fet jävla smäll, MÅSTE du vara så jävla överlägsen & kaxig hela tiden?? IDIOT!!!!!! :mad:

juha01 skrev:

Och där håller jag med helt och hållet. Är man så sjuk att man är sjukskriven ska man inte (kunna) renovera huset.

anja skrev:
2572249 Och där håller jag med helt och hållet. Är man så sjuk att man är sjukskriven ska man inte (kunna) renovera huset.

Jag fick minsann intrycket att det var en tjänst hon skulle köpa och inte göra själv...
Så om man är sjukskriven får man inte köpa saker och tjänster. :va

Milla: God fortsättning! :)

Last edited:
Flamma77 skrev:
2572263 Jag fick minsann intrycket att det var en tjänst hon skulle köpa och inte göra själv...
Så om man är sjukskriven får man inte köpa saker och tjänster. :va Milla: God fortsättning! :)

För att sysselsätta sig med något och slippa tänka på exet och allt annat så började jag riva köket i april för att renovera det, och det slutade med att jag upptäckte att taket är mögelskadat.

:tråkad

Milla skrev:
2570818 Det är fan nyttigt att inte alltid glida omkring på en räkmacka. Man lär sig uppskatta saker så mycket mer när man verkigen får kämpa för det.

Jag var inte lycklig i det förhållandet heller, så han tog rätt beslut åt oss båda. Han kunde ha gjort det på ett bättre sätt, men va fan, det var då, nu är nu, och vi båda är nog mycket lyckligare så här!

.

Precix ... Det kunde vart värre.... HAN kunde vart kvar!

juha01 skrev:
2572152 Källa tack!

Jag anser att det också är bullshit om man kontrar den kostnaden mot fusket.

Intressant grej ur Göteborgsposten den 25/10-06

Fler sjukskrivs i norr - Attityder till sjukförsäkringen kan förklara skillnaden
Göteborgs-Posten 1 2006-10-25
PÄR DÜSING
Sektion: EkoPol Sida: 71

Attityder till sjukförsäkringen förklarar till stor del skillnaderna i "ohälsa" mellan länen. Och alla skyller på alla när försäkringen inte enbart betalas ut vid sjukdom eller skada.

Efter en bred enkätundersökning bland läkare, handläggare på försäkringskassan, arbetsledare och försäkrade har försäkringskassan kommit fram till att attityder till användning av sjukskrivning och sjukförsäkringssystemet till stor del förklarar de regionala skillnaderna i ohälsotalet. Sjukförsäkringen används inte enbart som en försäkring av inkomstbortfall när man inte kan utföra sitt normala arbete på grund av sjukdom eller skada, utan även för att lösa försörjningen vid en rad olika situationer i livet. Se även faktaruta.

Ohälsotalet, som mäter antalet ersättningsdagar med sjukpenning och sjuk- eller aktivitetsersättning i befolkningen 20-64 år, varierar sedan länge mellan länen. Jämtland och Norrbotten har högst ohälsotal, cirka 55 dagar.

En förklaring skulle alltså vara att de fyra aktörerna i Norrlandslänen har en mer "tillåtande" inställning till hur försäkringen kan användas. Jönköping och Kronoberg har lägst ohälsotal, cirka 38. Västra Götaland ligger i mitten med cirka 46 dagar.

Utredningen visar samtidigt att samspelet mellan handläggaren på försäkringskassan, läkaren och den anställdes arbetsledare är mycket bristfälligt. Det är nära nog omöjligt att med tillräcklig precision avgöra när en sjukskrivning är berättigad i förhållande till individens arbetssituation, menar utredarna. Och i denna situation pekar den ene på de andra två för systemets tillkortakommande.

I nästa steg blir konsekvensen att det främst är de försäkrade som avgör hur utrymmet för olika försörjningslösningar vid olika situationer kan användas.

Generaldirektör Curt Malmborg, Försäkringskassan, säger i en kommentar att bristerna i dagens sjukförsäkring kan göra det nödvändigt med en total översyn av hela systemet.

FAKTA

attityder och ohälsa
:

Handläggare på försäkringskassan, läkare, arbetsledare och försäkrade har i undersökningen fått svara på frågor kring attityder till olika sjukskrivningsskäl:
Personliga skäl, exempelvis barn med problem.
Arbetssituation, exempelvis slippa missförhållanden på arbetsplatsen, arbetslöshet.
Livsstil, exempelvis huvudvärk för att ha druckit sprit kvällen innan eller kraftig övervikt.
Sjukdomssymtom, exempelvis förkylning med lite feber samt ständig värk som personen inte kunnat få hjälp för.
Kartläggningen visar att attityderna står för den näst viktigaste förklaringen till de regionala skillnaderna i ohälsan. Ålderssammansättningen är främsta förklaringen.

Källa: Läs boken "Så påverkas dina muskler av stress" som finns att köpa på Arbetsmiljöverkets hemsida så kan du få förklaringen på ordet sjuknärvaro och varför den bör mätas.

Flamma77 skrev:
2572263 Jag fick minsann intrycket att det var en tjänst hon skulle köpa och inte göra själv...
Så om man är sjukskriven får man inte köpa saker och tjänster. :va

Milla: God fortsättning! :)

Ännu bättre. Trådskaparen har inte pengar att betala alla sina räkningar med och väljer att (anlita någon för att) renovera köket samtidigt som hon är sjukskriven.

Näe, jag blir helt mållös.

juha01 skrev:
2572280 För att sysselsätta sig med något och slippa tänka på exet och allt annat så började jag riva köket i april för att renovera det, och det slutade med att jag upptäckte att taket är mögelskadat.

Men hon sjukskrev sig väl inte pga ebola, utan pga stressrelaterad depression. Det är väl inget som säger att hon måste vara fysisk okapabel. Tror knappast att hon börjar må bättre fortare genom att ligga och stirra i taket hela dagarna. Tycker det är lite överdrivet att folk ska skämmas för att gå upp ur sängen om man är sjukskriven. Beror naturligtvis på vad man är sjukskriven för. Det är nog inte så lätt att förstå sig på utbrändhet för oss som aldrig behövt uppleva det.

Last edited:
anja skrev:
2572302 Ännu bättre. Trådskaparen har inte pengar att betala alla sina räkningar med och väljer att (anlita någon för att) renovera köket samtidigt som hon är sjukskriven.

Näe, jag blir helt mållös.

Meh... hon berättade ju om ett helt år...

juha01 skrev:
2572280 För att sysselsätta sig med något och slippa tänka på exet och allt annat så började jag riva köket i april för att renovera det, och det slutade med att jag upptäckte att taket är mögelskadat.

Inte riktigt samma kategori som att själv spika ny veranda när man är sjukskriven för tennisarmbåge...

Last edited:
Om du inte har några pengar till att betala räkningar, tycker du då det är konstigt att banken inte vill låna ut mer pengar till dig för att renovera ett kök (samtidigt som du är sjukskriven) samtidigt som du har en MC (men inget körkort). Du har ju bara dig själv att skylla för fortkörningen (jag har också varit av med körkortet men det är så det fungerar, kör man för fort så kan man åka dit för fortkörning).

Livet är inte rättvist, så är det och du har inte haft det värre än någon annan, skillnaden är att du grävt ner dig för djupt i svackorna. Döden härjar tydligen runt mig då tre släktingar till mig och två kompisar till min sambo dött de senaste två åren men det är bara att leva vidare och se framåt...

MVH

Johan

Milla skrev:
2570776 Jag har varit med om mycket skit i mitt liv, och det senaste året har verkligen varit en enda stor prövning.

Det började i december 2005 då jag blev fetdumpad av min dåvarande sambo samtidigt som utbrändheten verkligen slog till.
LIVSKRIS med diagnos stressrelaterad depression. Hela ens framtid, allt man planerat, bara försvann.

Var apatisk i några månader, vattenledningarna frös, och det fanns ingen ved= 9 grader inomhus som värst..
När man tagit sig i kragens å pass mycket att man orkade börja jobba lite igen så blev jag uppsagd från mitt vikariat på OKQ8´s huvudkontor. Det betydde att de ville skicka tillbaka mig till macken där jag redan varit i två omgångar och verkligen vantrivdes.. Funkade inte, och 100% sjukskrivning igen.

För att sysselsätta sig med något och slippa tänka på exet och allt annat så började jag riva köket i april för att renovera det, och det slutade med att jag upptäckte att taket är mögelskadat. Alla turen med säljarens dolda fel-försäkring, och med snickarna som skulle göra offerer mm tog sin tid, och för några veckor sedan fick jag svar att jag inte får någon ersättning. Pga normalt slitage mm mm.

Banken tycker inte om min ekonomi och "tvingar" mig till att sälja min pärla, hojen, annars hjälper de inte mig med pengar till renoveringen. :gråta

Den 10 oktober så blev jag dessutom av med körkortet för att ha kört i snitt 126 km/h på 90 väg. Yeah! Bor ute i skogen med en mil till Kungsängen, Bro och Bålsta, och med rätt kassa bussförbindelser. Som grädde på moset kom ju de 4000:- i böter man fick oxå. Totalt onödigt när man ändå inte har pengar till alla räkningar..

I lördags på SH-puben lyckas jag dessutom supa bort mina nycklar och min digital kamera. Fick krossa rutan på altandörren för att komma in, och pengar till en ny kamera har man ju inte..

NU så kommer jag äntligen till poängen med all denna text, och det är :

Jag är så jävla glad ändå, jag har mött så många helt underbara människor i sommar genom onsdagskörningarna och på Lunda. Har haft en av de bästa somrarna i mitt liv, och det är tack vare alla dessa hojpolare! Jag har skrattat mer de senaste veckorna än jag gjort på två år. Tack för att ni finns och förgyller mitt liv, ni är bäst!!! Gillar er som fan. Nämner inga namn, men jag hoppas att ni vet vilka ni är!!!

Dessutom fick jag behålla min enda trygghet jag hade kvar, min älskade lilla stuga.

Livet är jävligt ibland, men så jävla värt att leva!!! :yoparty

Edit: Jag är inte ute efter en massa sympati, och tycksyndommig-uppmärksamhet. Jag vill bara hylla mina fina vänner här, som fått mig tillbaka på banan!

mr_rockster skrev:
2572332 Om du inte har några pengar till att betala räkningar, tycker du då det är konstigt att banken inte vill låna ut mer pengar till dig för att renovera ett kök (samtidigt som du är sjukskriven) samtidigt som du har en MC (men inget körkort). Du har ju bara dig själv att skylla för fortkörningen (jag har också varit av med körkortet men det är så det fungerar, kör man för fort så kan man åka dit för fortkörning).

Livet är inte rättvist, så är det och du har inte haft det värre än någon annan, skillnaden är att du grävt ner dig för djupt i svackorna. Döden härjar tydligen runt mig då tre släktingar till mig och två kompisar till min sambo dött de senaste två åren men det är bara att leva vidare och se framåt...

MVH

Johan

Nej det tycker jag inte är konstigt, men det är inte roligt för det. Hojen är en viktig del av mitt liv, så det är tur i oturen för mig att det ändå är vinter..

Självklart är det mitt eget fel att jag kör för fort. Det var otroligt dumt och onödigt, och jag tar ju mitt straff genom att inte köra outlaw.

Jag visste att jag skulle få skit av folk för att man skriver som jag gjort.
Dock förstår jag inte nöjet i att "kasta skit"?
Tror du verkligen inte att jag redan vet och inser det du just skrev?

Kan kanske vara så att jag har varit med om saker som inget barn någonsin bör få gå igenom i min barndom, och tillslut så rinner bägaren över? Jag klarade inte av livet tillslut, så enkelt är det. Jag har inte kroppsligt ont längre, men hjärnan är oxå en del av kroppen, som kan må mindre bra.
Skitsamma, ni tar hela tiden bort fokus från det som VERKLIGEN var viktigt med denna tråden. Tur att de uppskattar både mig och min hyllning till dem! Puss!!!

Stå på dig gumman !! :tummenupp
Jag har nog sällan mött någon person som som ändå har haft ett så gott och glatt humör som du, trots allt som hänt.
Livet är ju rena berg och dalbanan, tyvärr ibland med lite för långa nerförsbackar tycker jag själv iallafall.
Och som folk skriver så är det ju så att det kommer bättre tider, känns bara väldigt jobbigt och långt tills man når dit.
Lycka till Milla, och du vet att det finns massor av kompisar som tycker om dig!!
:pannkyss

Missvims skrev:
2572296 Källa: Läs boken "Så påverkas dina muskler av stress" som finns att köpa på Arbetsmiljöverkets hemsida så kan du få förklaringen på ordet sjuknärvaro och varför den bör mätas.

Att den bör mätas förstår jag, men att den skulle vara ett större problem än fusket är knappast verklighetsförankrat.

Ang stress och muskler. Vart vill du komma?

Flamma77 skrev:
2572315Inte riktigt samma kategori som att själv spika ny veranda när man är sjukskriven för tennisarmbåge...

Men om man kan riva kök, så kan man väl kränga korv och soppa på OK?

Om man blir sjukskriven från macken för att man vantrivs där, så är det knappast en lösning. En dag blir man friskförklarad och går tillbaka till pissjobbet och sjukskrivs igen.

Byta jobb is da shit, helst innan skitjobbet tar knäcken på en.

Edit: Jag menar inte att man ska gå oberörd ur en separation. Det är en av dom jävligaste situationer jag befunnit mig i någonsin.

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...