Two stroke maskiner: konkurrenskraftiga eller ej?

Tlinden

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Ort
Borås
Hoj
Yamaha YZF450 -09 SM, Ktm 250exc korvgrillningsenduroräsern
Ja! Jag undrar om 250cc t2 i överhuvudtaget är konkurrenskraftigt i supermoto?

Tänker mig Open klassen först och främst så det går ju givetvis skaffa större eller (gud förbjude ;) ) en fyrtaktare, men det är ändå nåt som gnager mig om dagarna då jag nästa säsong ska testa denna tävlingsformen från enduron där jag normalt sett motionsåker.
 
Klart det går. Speciellt i Open där det, ännu mer än i SM, är föraren som avgör.
Jocke Karlsson kom trea i SM 2004 (2005?) på en KX250.
 
Absolut att det går att åka på. Men rätt cykel och förare tror jag även det går vinna med, iaf Open men även SM för den delen. Kolla i Tyska S2-klassen där Jasinski har vunnit heat med sin 380cc 2-t Husaberg.

Sen tror inte jag att det överlag är någon fördel att åka 2-t, av flera olika anledningar. Men det betyder ju inte att det är fel att testa.
 
Ok! men vad är dem egentliga nackdelarna med 2t?

är det att motorbromsen? eller är det just att effektkurvan i motorn?
 
Ok! men vad är dem egentliga nackdelarna med 2t?

är det att motorbromsen? eller är det just att effektkurvan i motorn?

Kräver lite annan körstil förstås och är svårare att köra så att man utnyttjar effekten på bästa sätt. Så, ja motorbroms och effektkurvan (bred och körbar) är sånt som ger en 4t fördelar. Fast en erfaren 2t-förare som kan köra "på attack" kan stå sig väl i konkurrensen, men är antagligen minst lika snabb på en 4t, med lite övning. Jag är övertygad om att man bättre lär sig hushålla med varvtal och optimera körningen på en 2t - kunskaper som sedan ger fördelar på 4t, även om man måste lägga om körstilen en aning.

Sen finns det förstås miljöskäl som talar för 4t, men det är en annan fråga. 2t har ändå fördelen att den ljudmässigt inte stör på lika stora avstånd.
 
Kräver lite annan körstil förstås och är svårare att köra så att man utnyttjar effekten på bästa sätt. Så, ja motorbroms och effektkurvan (bred och körbar) är sånt som ger en 4t fördelar. Fast en erfaren 2t-förare som kan köra "på attack" kan stå sig väl i konkurrensen, men är antagligen minst lika snabb på en 4t, med lite övning. Jag är övertygad om att man bättre lär sig hushålla med varvtal och optimera körningen på en 2t - kunskaper som sedan ger fördelar på 4t, även om man måste lägga om körstilen en aning.

Sen finns det förstås miljöskäl som talar för 4t, men det är en annan fråga. 2t har ändå fördelen att den ljudmässigt inte stör på lika stora avstånd.

Ok, jag är ett stort fan av attackkörning (med ett uns finess) i alla fall när de gäller bil även om det är två vilt skilda världar.

jaja! det finns en hel vinter att förbereda och ändra sig tusen gånger om innan säsongen börjar igen.

Men sånt här är bra att veta och tack för hjälpen! :)
 
Tyvärr är det få fördelar med tvåtakt,bara på en supermotobana i Sverige kan man dra lite nytta om man har mycket effekt och det är i Linköping.
Idealiska tvåtaktaren tror jag är en KTM 250SX med 300-kit och större förgasare.
Då får du ett långt varvregister med en bra botten och en "hyffsat" toppeffekt (ca 55 hkr bakhjul).
Även lätt att skaffa motarddelar som passar! :tummenupp
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top