Two Stroke High Performance Tuning/Four Stroke High Performance Tuning

De finns inte på svenska och de går att köpa i närmsta internetbokhandel.

Kundunderlaget är nog alldeles för litet för att motivera en översättning.
Många läser engelska här. Lättare läsa fackböcker än romaner på andra språk.
Facktermerna lär man sig snart.
Men leta upp böckerna du. Det är dom bästa jag känner till.:tummenupp
/u

ulf_lundin skrev:
2626408 Kundunderlaget är nog alldeles för litet för att motivera en översättning.
Många läser engelska här. Lättare läsa fackböcker än romaner på andra språk.
Facktermerna lär man sig snart.
Men leta upp böckerna du. Det är dom bästa jag känner till.:tummenupp
/u

Skall göra det :tummenupp

Boken bara behandlar ämnet trimning rent generellt i de olika delarna. Du hittar samma information fast mer i detalj här på Sporthojs forum.

andersbrink skrev:
2626685 Boken bara behandlar ämnet trimning rent generellt i de olika delarna. Du hittar samma information fast mer i detalj här på Sporthojs forum.

Men ändå trevlig att läsa innan man ska sova:)

Har läst den och tyckte den var väldigt bra, dock för mig som inte är yyber duktig på engelska så var det ganska svårt att förstå allt.

Även "Two-stroke performance tuning by Graham Bell" är verkligen kanon om man vill lära sig och fördjupa sig i tvåtaktarna. Ska läsa den igen vid tillfälle.

Last edited:
Har själv "Two-stroke performance tuning by Graham Bell". Väldigt intressant bok då man lär sig om två-taktsmotorn och hur man trimmar dom- och varför det fungerar så! :) Ska bara själv få mig tid att läsa igenom den så!

Det finns även lite äldre bra böcker. "Two Stroke Tuners Handbok" av Gordon Jennings är en bra bok. Köpte denna samt även "Two Stroke Performance Tuning" av Graham Bell på Margie Bookshop i Sthlm i mitten på 80-talet. De går båda att få tag på idag. "Two Stroke Performance Tuning" tror jag finns på Bokus.

Tvåtaktshälsningar

Jörgen

Last edited:
Bokus har alla fyra av Bells böcker (eller fem är det nog nu, inklusive den för året nya versionen av Four Stroke Performance Tuning). Har de fyra böckerna (Two stroke..., four stroke..., modern engine tuning, forced induction performance tuning), brukar läsa i dom då och då.
Two stroke performance tuning har jag i princip läst sönder, tejpade ryggen på den för något år sedan för att vara säker på att den skulle hålla ihop många år till. ;) Four Stroke Performance Tuning är en bra bok också, men av de fyra är den mest svårbegriplig, det är lite mer tekniskt snack i den och mindre förklaringar tycker jag. Men kan man engelska hyfsat och har lite koll på hur en motor fungerar bör man begripa det mesta av den.

andersbrink skrev:
2626685 Boken bara behandlar ämnet trimning rent generellt i de olika delarna. Du hittar samma information fast mer i detalj här på Sporthojs forum.
Det talar för att man ska börja med böckerna. Sen kan man iaf mer än 90 % av forumdeltagarna här.
Och slipper göra sånt här http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=141078
Och sen kan man lyssna på dom resterande 10 % här. :)
/u

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!