frekke skrev:
Jag var lite rädd att bli hänvisad till dendär tråden, jag har läst en del i den och kommer fortsätta. Var bara lite nyfiken på er personliga uppfattning om hur cykeln är och +/- saker ni ser hos den.
Ok, den är inte så snäll och len som en rad4. (menar då på låg och mellan varv)
Utan mer som en brutal best! Jobbig i stan och när det går sakta, men rolig när det svänger och går fort.
Det har ju blivit en och annan "burn" ofrivilligt i stan när den börjar "tugga" och klaga över för låga varv. Lätt hänt att det blir ett avgrundsvrål och baken sticker iväg lite....
Men själv gillar jag dessa monster egenskaper så jag ser det inte som ett problem.
Men det skilljer en hel del mot den snälla lena sukan jag hade förr. Aprilian känns inte så "femenin" (om man nu får säga så) och ganska osminkad med en hydral koppling som hugger och bettar till! Måste ha varv för att komma iväg. Inge "släppa ut kopplingen på tomgång i korsningar inte", för då blir det nyp...
På högvarv känns den mer lik en stor rad4 men utan den sista hysteriska toppen i registret. (som är rolig den med)
Visst finns det en topp men inte alls i närheten som typ R1 med fler...
2001 kördes ett test i BIKE mellan mille R, ducce 996 och honda SP1. Millen vann på landsväg för stabiliteten och åk-komforten. Millen vann på bana med snabbaste vartid av samtliga förare. Den hade bäst bränsle ekonomi, ärligast toppfart och bästa ax...
Den sopade golvet med motståndarna helt enkelt!
Med instrumentet kan du mäta toppfart, varvtid, ställa gershiftindikator och en massa saker... Det redan på hojen tillverkad 1999!
Bygget som sådant känns oerhört välanpassat. Passningen och lösningarna på kåpor mm är outstanding! Lätt mekat och en fröjd att pyssla med i garaget. Kvalitén på komponenterna ligger klart i topp! Detalj arbetet lika så...
En stor negativ sak är att reservdelarna är svin dyra. Så klota INTE! En sving 16K, tank 16K, ljuddämp 14K. Det som är billigt är dock oljefiltret som kosta en 70 spänn! Hahaha, glad blev jag då det är dags för service.
Jag tycker du ska satsa på en från 2001 och framåt, då dessa saknar barnsjukdomarna som de första millarna hade. (koplings problem mm)
Om du vill skjutsa så köp inte en R modell då den inte har bakram som är gjord för det. Det sitter bara en kort variant på 00 och 01:ans R modeller. 2002 fick R:en längre bakram och skjutspinnar för passagerare. Betänk också att R modellerna och Factoryns Öhlins dämpare INTE är lämpade för wheelies! Dessa går då sönder och behöver nya packboxar. Öhlinarna kräver även mer kärlek på vintern då de måste "gungas"/komprimeras med jämna mellanrum för att smörja upp packboxarna. Dessa läcker annars en bit in på våren....
2001 fick topparna även 2 mm större insugs ventiler som gav den 2 hk mer.
2004 ändrades i princip hela hojen inklusive motor! Men det kan nog Felix berätta mer om!
Det som skilljer gamla R och nya Factoryn mot en vanlig mille är.
Vanlig
Brembo gjutna fälgar
Plast detaljer istället för coolfajber
Showa gafflar och (tror) Sacs (stavning?) bak
Andra dekaler
Längre bakram för att kunna skjutsa
R/Factory-modellen
OZ smidda fälgar
Coolfajber detaljer istället för plast
Öhlins gafflar, bakdämp och styrdämp
Andra dekaler
Kortare bakram som ej går att skjutsa på. Kom dock med skjuts möjlighet 2002.
Och det märks ingen större skillnad för en vanlig dödlig på svenska skitvägar. Om du nu inte ska köra mycket bana, då R:en lämpar sig bäst. Snackade med en Aprilia försäljare i götet, han sa att R:ens extra grejer löst skulle kosta 70K, om man nu ville uppdatera en vanlig mille....
Finns en hel del godis att köpa till! Men som vanligt kostar ju sånt en slant...
Kolla in på:
www.rsvr.net Har allt innom styling/tuning mm
www.af1racing.com Har allt innom styling/tuning mm
www.renegade-products.com Säljer mycket bra aiir-kit
www.ducati-kaemna.de Mycket prylar, kolfiber/trim mm
www.rsvmille.de
www.geocities.com/sl_mille Står mycket om hur man servar V990 motorn mm
www.serviceaprilia.com/Index_f.htm Service manualer mm
www.aprilia-parts.de Mer pryla till Aprilia
http://aprilia.no-ip.org Busters alla Aprilia mille dokument som är skit bra att ha!
Och glöm nu inte www.famiglia-aprilia.se , där i filarkivet finns en massa bra att ha filer.
Phuuu, hoppas det va lite svar på dina frågor?
Så åk nu till Biscaya och provkör en så får vi se om en Aprilia är något för dig....