Twin!

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Hoj
Sålda fifan
Var ner på stan och provkörde en gsxr häromdagen, blev väldigt förvånad och besviken på hur den var att köra. Körstilen på en twin tilltalar mig mer kort sagt. Så nu sneglar jag återigen på någon vettig twinmaskin men med lite mer krut än min 900SS.

Felix och RSVR, kan ni ge mej lite Milleinfo att dregla över medans jag väntar på solen och en resa till Biscaya. Försök gärna vara lite opartiska och nämn både + och -. Vad är det t.ex för kopplingskrångel man läst en del om?

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=1956

Där har du kvällslektyren jag skulle rekomendera till alla blivande ägare av Aprilia. Även dom som redan äger en har funnit den tråden läsvärd, även fast den är lång....
Och där står svaren på ALLT du möjligtvis skulle vilja veta och lika mycket till!!

Lång jag vet, men den är värd det. :)

Om du sedan vill ha ägarmanualerna, servicemanual, sprängskisserna, reservdelsnummer, öhlinsägarmanual och andra dokument så finns allt på www.famiglia-aprilia.se
Jag har skrivit ut över 1000 sid med precis ALLT!! Så service mm blir nu en barnlek, och ruskigt billigt!

frekke skrev:
Jag var lite rädd att bli hänvisad till dendär tråden, jag har läst en del i den och kommer fortsätta. Var bara lite nyfiken på er personliga uppfattning om hur cykeln är och +/- saker ni ser hos den.

Ok, den är inte så snäll och len som en rad4. (menar då på låg och mellan varv)
Utan mer som en brutal best! Jobbig i stan och när det går sakta, men rolig när det svänger och går fort.
Det har ju blivit en och annan "burn" ofrivilligt i stan när den börjar "tugga" och klaga över för låga varv. Lätt hänt att det blir ett avgrundsvrål och baken sticker iväg lite....
Men själv gillar jag dessa monster egenskaper så jag ser det inte som ett problem.
Men det skilljer en hel del mot den snälla lena sukan jag hade förr. Aprilian känns inte så "femenin" (om man nu får säga så) och ganska osminkad med en hydral koppling som hugger och bettar till! Måste ha varv för att komma iväg. Inge "släppa ut kopplingen på tomgång i korsningar inte", för då blir det nyp...

På högvarv känns den mer lik en stor rad4 men utan den sista hysteriska toppen i registret. (som är rolig den med)
Visst finns det en topp men inte alls i närheten som typ R1 med fler...

2001 kördes ett test i BIKE mellan mille R, ducce 996 och honda SP1. Millen vann på landsväg för stabiliteten och åk-komforten. Millen vann på bana med snabbaste vartid av samtliga förare. Den hade bäst bränsle ekonomi, ärligast toppfart och bästa ax...
Den sopade golvet med motståndarna helt enkelt! :)

Med instrumentet kan du mäta toppfart, varvtid, ställa gershiftindikator och en massa saker... Det redan på hojen tillverkad 1999! :tummenupp

Bygget som sådant känns oerhört välanpassat. Passningen och lösningarna på kåpor mm är outstanding! Lätt mekat och en fröjd att pyssla med i garaget. Kvalitén på komponenterna ligger klart i topp! Detalj arbetet lika så...

En stor negativ sak är att reservdelarna är svin dyra. Så klota INTE! En sving 16K, tank 16K, ljuddämp 14K. Det som är billigt är dock oljefiltret som kosta en 70 spänn! Hahaha, glad blev jag då det är dags för service.

Jag tycker du ska satsa på en från 2001 och framåt, då dessa saknar barnsjukdomarna som de första millarna hade. (koplings problem mm)
Om du vill skjutsa så köp inte en R modell då den inte har bakram som är gjord för det. Det sitter bara en kort variant på 00 och 01:ans R modeller. 2002 fick R:en längre bakram och skjutspinnar för passagerare. Betänk också att R modellerna och Factoryns Öhlins dämpare INTE är lämpade för wheelies! Dessa går då sönder och behöver nya packboxar. Öhlinarna kräver även mer kärlek på vintern då de måste "gungas"/komprimeras med jämna mellanrum för att smörja upp packboxarna. Dessa läcker annars en bit in på våren.... :(
2001 fick topparna även 2 mm större insugs ventiler som gav den 2 hk mer.

2004 ändrades i princip hela hojen inklusive motor! Men det kan nog Felix berätta mer om!

Det som skilljer gamla R och nya Factoryn mot en vanlig mille är.

Vanlig

Brembo gjutna fälgar
Plast detaljer istället för coolfajber
Showa gafflar och (tror) Sacs (stavning?) bak
Andra dekaler
Längre bakram för att kunna skjutsa

R/Factory-modellen

OZ smidda fälgar
Coolfajber detaljer istället för plast
Öhlins gafflar, bakdämp och styrdämp
Andra dekaler
Kortare bakram som ej går att skjutsa på. Kom dock med skjuts möjlighet 2002.

Och det märks ingen större skillnad för en vanlig dödlig på svenska skitvägar. Om du nu inte ska köra mycket bana, då R:en lämpar sig bäst. Snackade med en Aprilia försäljare i götet, han sa att R:ens extra grejer löst skulle kosta 70K, om man nu ville uppdatera en vanlig mille....

Finns en hel del godis att köpa till! Men som vanligt kostar ju sånt en slant...

Kolla in på:
www.rsvr.net Har allt innom styling/tuning mm
www.af1racing.com Har allt innom styling/tuning mm
www.renegade-products.com Säljer mycket bra aiir-kit
www.ducati-kaemna.de Mycket prylar, kolfiber/trim mm
www.rsvmille.de
www.geocities.com/sl_mille Står mycket om hur man servar V990 motorn mm
www.serviceaprilia.com/Index_f.htm Service manualer mm
www.aprilia-parts.de Mer pryla till Aprilia
http://aprilia.no-ip.org Busters alla Aprilia mille dokument som är skit bra att ha!
Och glöm nu inte www.famiglia-aprilia.se , där i filarkivet finns en massa bra att ha filer.

Phuuu, hoppas det va lite svar på dina frågor?

Så åk nu till Biscaya och provkör en så får vi se om en Aprilia är något för dig....

Last edited:
RSV_R skrev:
Utan mer som en brutal best! Jobbig i stan och när det går sakta, men rolig när det svänger och går fort.................

Jag tycker att du ska ta å ägna dig åt ditt arbete...
inte bara sitta här å skriva massa jä..a drabbel..

:lol

Peppo skrev:
RSV_R skrev:
Utan mer som en brutal best! Jobbig i stan och när det går sakta, men rolig när det svänger och går fort.................

Jag tycker att du ska ta å ägna dig åt ditt arbete...
inte bara sitta här å skriva massa jä..a drabbel..

:lol

Och det kommer från den största löken på bygget..... (har inte du en lampa att byta eller nått?)

:rofl

Ujuj, tackar för den uppsatsen :)

Den stökiga gången i stan är jag van vid, allegatan på min ducce är :zpy
Stadskörning, bakbromsen och axet var det enda som var bättre på gixxern jämfört me min ducce tycker jag... resten zzög.

Vad är det för serviceintervall o va kostar de? Du köper servicen av biscaya eller?

Chille skrev:
Eran avdelning är inte inne på sista versen va? Ni har fortfarande full beläggning? :)
Finns de någon tidsbegränsning? Är det inte bara att sätta sig vid en "surfdator"? Helst på andra sidan fabriken då. :)

frekke skrev:
Finns de någon tidsbegränsning? Är det inte bara att sätta sig vid en "surfdator"? Helst på andra sidan fabriken då. :)

Jag vet inte... vi blev av med internet igår. Så jag gick in och sa upp mig.

:tummenupp

Chille skrev:
Jag vet inte... vi blev av med internet igår. Så jag gick in och sa upp mig.

:tummenupp
Seriöst?

Jag gick också in igår, bad chefen fixa papper tills idag. Enda som är lite jobbigt är hur jag ska finansiera hojbytet :va

frekke skrev:
Ujuj, tackar för den uppsatsen :)

Den stökiga gången i stan är jag van vid, allegatan på min ducce är :zpy
Stadskörning, bakbromsen och axet var det enda som var bättre på gixxern jämfört me min ducce tycker jag... resten zzög.

Vad är det för serviceintervall o va kostar de? Du köper servicen av biscaya eller?

Servar själv nu. Men 99-04 ska servas var 750, och 04-05 var 1000:e. Stora servicen med ventil koll mm skulle kosta hutlösa 4800 på biscaya.... Har man inte tummen mitt i handen så gör man den själv för halva priset. Och har ännu inte träffat någon som behövt ställa ventilerna trotts ca:4000 mil.... Man betalar största delen för jobbet, då shimsen kostar kaffepengar.

Edit: Bakbromsen suger på millen med. Men med 2st 500cc kolvar så behövs den inte! Aprilia har tom fått sätta dit en slirkoppling så inte baken låser sig vid motorbroms...

@chille: lugn nu, bara lite småpul kvar!
:tungan

RSV_R skrev:
Och det kommer från den största löken på bygget..... (har inte du en lampa att byta eller nått?)

:rofl

Du vet ju hur det är..varje gång jag har kommit in til er så har jag vart så svettig å luktat gresafi..a å det har inte blitt bättre efteråt heller..

har du tagit ut honan på vägarna än eller?

..va ju ute å åkte med han som tvekade att köpa falco & köpte en zx9 ångrade sig lite efter våran tur..han frågade om jag hade dubbelt så mycke vrid ..."jag sätter ut den på annons sa han" = han hängde bannemig inte på för han fick växla så jedra mö...jag kontra med men din e ju en sporthoj å min e ju bara en sport/touring :banana

Peppo skrev:
Du vet ju hur det är..varje gång jag har kommit in til er så har jag vart så svettig å luktat gresafi..a å det har inte blitt bättre efteråt heller..

har du tagit ut honan på vägarna än eller?

..va ju ute å åkte med han som tvekade att köpa falco & köpte en zx9 ångrade sig lite efter våran tur..han frågade om jag hade dubbelt så mycke vrid ..."jag sätter ut den på annons sa han" = han hängde bannemig inte på för han fick växla så jedra mö...jag kontra med men din e ju en sporthoj å min e ju bara en sport/touring :banana

Du är elak Peppo! Man FÅR inte köra ifrån sporthojar med en touring!!! Tänk vad han har gråtit inatt....

Honan har vädrat besten 2 ggr i trafik nu. Och både hon + hoj är fortfarande hela!

RSV_R skrev:
Du är elak Peppo! Man FÅR inte köra ifrån sporthojar med en touring!!! Tänk vad han har gråtit inatt....

Honan har vädrat besten 2 ggr i trafik nu. Och både hon + hoj är fortfarande hela!

så du är alltså klar nu då eller :confused:

RSV_R skrev:

gött å höra...are she "the shosen one" eller...

FREKKE : Vilken trevlig avatar du har fixat...man riktigt känner doften av promillehalten eller tom procenthalten i luften.

robb skrev:
så du är alltså klar nu då eller :confused:

Naj! Bara den ena hojen som är körbar. Den andra fortfarande i delar.... men det tar sig! Håller på att gjuta om lite kåpor och sånt nu.

RSV_R skrev:
Naj! Bara den ena hojen som är körbar. Den andra fortfarande i delar.... men det tar sig! Håller på att gjuta om lite kåpor och sånt nu.

Putsbög! :mattias

frekke skrev:

Ja. Jag sa upp mig. Men det berodde kanske inte så mycket på just internet. Utan min löneförhöjning. Blev så trött så jag fixade ett nytt jobb, med 7 papp bättre i grundlön. Dock kommer jag få slita som ett arsel men det är ändå ett bättre jobb.

RSV_R skrev:

okej.. låter som om det är på G att bli klart inom några veckor då eller? :)

mvh robban

*/ ?>
Back