Twin Bike satsning 2010?!

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mors!

Efter att ha blitt biten av dragracing efter att ha sett polaren "Micke Bagge" med sin överladdade 1700 är jag nu sugen på att testa att köra Twin Bike nästkommande år.

Dock så finns ett par hinder på vägen:

1. Har aldrig testat att köra tidigare så jag har inte en susning om jag är kass eller ej.
2. Finn det någonstans att öva runt Stockholm? Tullinge m.fl. finns ju inte kvar.
3. Vilka kostnader får man räkna med?
- Medlemskap i klubb 300:-
- Licens 1600:-
- Kostnad per race?
4. Funkar min trimmade 1100 att köra med?

Vore som sagt kul som attans att testa, men tid+pengar är ju det alltid en brist på ;)

Välkommen till dragbike racingen Skoj som bara den med twin åkare, en klass som du kan börja köra i är Street Bike där du själv sänker ditt index ju fortare du kör, en perfekt instegsklass. Har du frågor så kolla gärna på www.harleydrags.com där skriver blandat men kunnigt folk;-)

Klockers!

Vad är det för skillnad på streetbike och twinbike?
Är twinbike en ren bracketklass?

Är osäker på skillnaderna dem emellan.

Skillnaden är att i Street Bike sätter du ditt egna index så att om du bara sätter ditt index rätt så kan du va med o vinna oavsett om du kör långsamt eller snabbt, ju mer du utvecklas o kör fortare så sänker du bara ditt index = bracketracing. I Twin Bike så kör du mot ett fast index som är 7,20 1/8 11,3 1/4, så för att va en vinnare i en sådan klass så måste du köra ner på dom tiderna o gör du inte det så är du väck för dom bästa i sådana klasser kör med en precision på 100 delar ifrån indexet.

Glömde ju:huvet En annan skillnad är att i Street Bike körs det blandat Twinnar Tripplar o radfyror. Medans i Twinbike enbart twinnar o det e jäkligt skoj att vinna över radfyror när man själv kör twin:tummenupp

Last edited:
Hmm.. ok!

Så Twinbike har ett fast index för alla?
Alltså samma tid för alla?

Som jag skrev tidigare så har ju jag inte en jäkla aning om vad jag skulle köra på då jag aldrig testat. Jävligt synd att det inte finns någonstans att träna.. :(

Hmm.. ok!

Så Twinbike har ett fast index för alla?
Alltså samma tid för alla?

Som jag skrev tidigare så har ju jag inte en jäkla aning om vad jag skulle köra på då jag aldrig testat. Jävligt synd att det inte finns någonstans att träna.. :(

Ett sätt att testa är ju att köra "prova på" på t.ex Kjula. Desutom finns det en del andra arrangörer som dyker upp då och då i t.ex Västarvik. Så har jag gjort i år och det är hur skoj som helst. Sen kan man ju ta beslutet att satsa på någon klass. Det är inte helt lätt att sätta en bra tid och upprepa det gång på gång:gnissla. Men man träffar alltid en massa trevligt folk på dessa tillställningar.

/Ingvar

Helt klart ett alternativ!

Vad har du för hoj, kan ju va en Thruxton 1100 men dom är rätt ovanliga? Hur mycket effekt har du, vet vi det så kan vi gissa hur fort den kan gå.
Finns det nån prova på i närheten så ska du givetvis köra där, men annars så anmäl dej till vilken tävling som helst, alla är välkomna, nya som gamla

Det är tänkt att jag skall köra mitt bygge på strippen.
I grunden en 1100 Dragstar = skittrist dussin custom hoj.

Idag en tokstrippad ombyggd hoj. Lättad 40 pannor, R1 gaffel, Bulldog fälgar, ISR bromsar etc. Motormässigt kommer följande att vara gjort i vår (mycket är redan klart):

- Dyna 3000
- Dyna tändspolar
- Keihin flatslide
- HC kolvar 10.6 JE
- Höglyftkammar
- Ventilfjädrar
- KN Pods
- Barnett tryckplatta
- Ev portning

Hojjen är inte bänkad än då arbetet pågår, men jag siktar väl på strax under 95-100 pållar på slangen, vridet återstår att se vad det hamnar på.
Inget våldsamt effektmonster, men det rör på sig ändå ;)

I vinter satsar jag på att minska hojjen ytterligare i vikt cirkus 4 pannor till med diverse plast.

Med 100hp bör du breaka ut dej i twin bike när du övat lite, streetbike blir nog bra i så fall

Klockren tråd :tummenupp

Bor du i Stockholm så är det som Ingvar nämnde en mycket bra grej, Kjula. Det som finns på plats där är helt perfekt för det du är ute efter.

En varning dock: Dragracing i alla former är starkt beroendeframkallande och leder oåterkalleligt till brist på tid och pengar.

Tack för tipsen boys!

Blir till att fundera vidare ;)

Söderhamn har ocså test´n´tune och race, helt ok avstånd från Stockholm. Där är det bra grepp, mycket åka och bra folk.
Lindesberg lär ju vara färdiga med sin 402:a nu till kommande säsong.
Lycka till !!! (Du är säkert redan fast kan jag ana.....)
/ Jesper

Man börjar ju bli riktigt sugen :)

Tack för tipset!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...