Tvingades kuta igång min Kawasaki ER5 idag...

Varför? Tro inte allt du hör, eller läser för den delen.

Jag tror inte allt jag hör - men jag gör inte heller gärna tvärtemot utan att kolla fakta först, för det vore ju vansinnigt pinsamt om man inte lyder råd och det skiter sig sen, eller hur? :)
 
Men... om det är batteriet, borde då inte instrumentpanel och lyktor vara döda de också?

Det är inte säkert. Om batteriet bara är lite dåligt kan det fortfarande orka driva lampor och sånt, men det går rätt mycket mer ström när man vevar startmotorn och då kan det bli problem.
 
Jag ringde till säljaren idag och ska köra dit den på lördag. (Hem kör jag med Triumphen som är lagad nu... :-D )
Eftersom startmotorn inte ens går runt så trodde de inte att det var batteriet. Den går inte ens med laddaren i väggen. Jag återkommer när jag vet vad det är för tjall!
 
Den laddaren ger inte tillräckligt för att starta med. Men kör du den till verkstafen istället så slipper du krånglet. Men det är tyvärr så att man bör veta vad som är fel för att slippa bli lurad, och om du kopplade ihop med en bil så vet du iaf att det inte är batteriet.
 
Jag ringde till säljaren idag och ska köra dit den på lördag. (Hem kör jag med Triumphen som är lagad nu... :-D )
Eftersom startmotorn inte ens går runt så trodde de inte att det var batteriet. Den går inte ens med laddaren i väggen. Jag återkommer när jag vet vad det är för tjall!

Har du försökt starta den men laddaren i väggen kan du ha bränt säkringen i laddaren (lätt att byta och kostar någon krona bara). Precis som Torpalasse säger ger den inte tillräckligt med ström för att starta.

Det är ingen fara att starta med bilbatteri så länge inte bilen är igång och det är samma spänning som på hojen vilket det med största sannolikhet är om du inte kör någon stor Jenkar truck typ.
Känner du dig osäker kan du starta med en annan hoj istället. Funkar precis som med två bilar, men se till att "hjälphojen" är igång innan du försöker starta din.

Har själv använt mig av båda metoderna på min gamla hoj.

Startrelät är oxo ett alternativ, men som sagt bör du göra någon form av felsökning.
 
Kan vara trasiga celler i batteriet, då funkar belysning mm. Men ger inget power när man vrider på nyckeln. Biltema hade problem med det i början vet jag på några bilbatterier.

Jag köpte ett batteri därifrån i våras, och hitills har det funkat klockrent.

Glöm inte att skriva vad firman kom fram till så vi får lösningen. :)
 
Jag tror som Svenne på startrelät isåfall om den är HELT tyst.
Det ska ju klicka när man rör knappen och det kräver inte mycket ström.
Går lamporna så ska relät klicka.
 
En kompis hade ett liknande problem men det visade sig att hans hoj hade dålig jordning.
 
Stendött o stendött??Tändning har du då ni kunde knuffa igång den, tickar det bara till, händer ingen när du trycker på startknappen fast du har tändning? Jag tror på startrelä som gett sig, relativt billigt om du köper utbytes, beggat från skroten, lätt under 1ooo lappen, och lätt att byta själv, 2 tåtar(har jag för mig)
 
Kutade igång den idag också (himla lätt att få igång hojen på det viset jämfört med min gamla Volvo! Jättekul!)
Lämnade in den på garantilagning och provkörde min andra hoj som precis blivit garantilagad...
Batteriet är tydligen hyfsat dåligt men det är nåt mer också. Vi får se om jag får hämta den på tisdag eller veckan därpå, men jag hoppas det är ett skitfel! Beställde byte till ett gel-batteri när jag ändå var av med hojen, oavsett hur det gamla mår! :)
 
Erkänn detta bara:
Så snabbt har den aldrig accat som när du sprang igång den;)
 
Ja, det är ju nästan genant att erkänna, men det första jag gissade på var startknappen och jag stod och fipplade med kablarna en bra stund. En satt inte helt fastdragen, men det hjälpte förstås inte att dra fast den. Hur som helst - det var ärg under startknappen... *facepalm* de putsade lite och nu går min goa lilla PimPim som en klocka igen.

Jag tror förresten inte att min säljare skulle försöka blåsa mig, jag litar på dem till 100%! De vet att om jag är nöjd så kommer jag tillbaka om ett par år och köper den där feta Victoryn som jag alltid står och dreglar över... Rrrrr... :kär
 
springa igång hojen kan kosta dig en hel del. Den kan lätt sticka ifrån dig när den startar
 
springa igång hojen kan kosta dig en hel del. Den kan lätt sticka ifrån dig när den startar
Det finns två ganska säkra sätt att springa igång en hoj ensam:
1: Man sitter på hojen och paddlar upp farten med fötterna. När man fått upp farten ställer man sig upp på fotpinnarna och släpper sedan kopplingen samtidigt som man sätter sig igen.
2: Man springer bredvid hojen och håller i styret. När man fått upp farten så hoppar man upp i sadeln och släpper kopplingen samtidigt som rumpan slår ner i sadeln.
 
Nu har jag sån jäklans tur att jag bor på toppen av en kulle. Det är ett par 100 meters nerförsbacke. Och skulle jag ändå inte hinna så kan jag svänga vänster och så har jag flera 100 meter till, fast med lite trafik. Paddlade kanske 25 meter innan den gick igång. Springa bredvid skulle jag aldrig våga! Eller aldrig och aldrig, mitt hojkort fyllde just 1 månad, vi kan snacka igen om ett par år :D
 
springa igång hojen kan kosta dig en hel del. Den kan lätt sticka ifrån dig när den startar

Hemligheten är att ha vänsterhandens fingrar runt kopplingen jämt. Drar den iväg så kommer ju fingrarna automatiskt att trycka in kopplingen :)

:expertpåspringstart
 
Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Back
Top