Tvekar o bluddrar lite vid 5500 varv

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Första provturen avklarad. Avsaknad av blinkers och tuta avhjälptes snabbt, det var ju bara säkringen som gått. Men .... motorn tvekar och bluddrar lite vid 5-5500 varv. Om jag trycker på och varvar ur ett par ggr så upphör fenomenet men bara för att återkomma om jag inte varvar utan glider lite på mer sansade varv. Vad kan det vara som spökar?
Det jag gjort i vinter som ev kan påverka är att jag rensat ljuddämparen. Kan den gå för snålt nu? Vidare har jag bytt bränslefilter men jag har använt ett orginal och monterat det korrekt. Det som jag tänkt prova är att köpa en db-killer och se om det lite ökade motståndet påverkar positivt, i så fall vet jag ju vad det beror på. Förslag på vad jag ska felsöka? Hojjen är en vfr 750 1991.
Kan det vara stiften?

Provade att lägga ut detta i VFR-tåden men fick inga svar.

Prova med Db-killer du, det är ju ett enkelt prov.
Är det öppnare avgassystem än oem och hojen inte fått mer bränsle för detta, så är bludder i en del av registret inte helt osannolikt beroende på att den går magert där. Det märks som tydligast så här års, när det är kallare ute, vilket gör att många motorer behöver mer bensin. När du dragit ur den har motorn byggt värme och kan gå bättre en stund.

Säkraste sättet att bestämma om den går för magert är att använda en logger eller besöka en bromsbänk.

Om hojen stått hela vintern kan det vara bra att tappa ur ev förgasare och/eller använda cleaner i en tank, tex Kemetyls Ki-Akut.

Det kan vara många orsaker till att en hoj bluddrar, man får felsöka med uteslutningsmetoden, ta de enkla billiga sakerna först, typ stift, dränera ev förgasare osv.

Last edited:
Db-killer monterad likaså nya stift. Skulle såklart gjort det ena före det andra men nu blev det båda samtidigt så jag vet inte vilket som gav önskad effekt. Hur som helst så går den bra nu :-)
Satte db-killern i framkant av ljuddämparen eftersom det finns lite rester av inälvorna kvar en bit in framifrån så db-killen gick inte ända in. Måste mao ta bort ljuddämparen för att ta bort db-killen men ludet blev bra o hojen går bra så det får bli en annan gång.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back