Tv4 nu eletriker?

Vad säger du

• Antal röstningar
    0

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Jag tittade på TV4 och då var det en gubbe som sa
att dom i skåne säger "ELE TRIKER" alltså eletriker istället för ELEKTRIKER.

Visst jag uttalar det kanske lite som Elektrikår,
men att jag inte säger två k är skitsnack, är här någon från skåne
som säger eletriker? :confused:

En skaunepåaug till här som uttalar det så här; e l e k t r i k å r, därmed bastu :)

Säger som det stavas; elektriker.Däremot jobbar jag med en som säger "elektrikare",varför vet jag inte.Har däremot hört det alldeles för många gånger här i Kristianstads trakten, låter ju för jävligt... :fatta!
Men men, bara man vet vad som menas så är det väl lugnt. :3freak

Jag är iofs inte skånsk utan svensk, men jag är elektriker. Jag upplever att gemene man har talfel och säger elettriker. Detta oavsett vart i världen man är.

Bucho skrev:
En sak man på skånska gör, är att göra om ord som slutar på "kel" (även Hallänningar).

T.ex cirkeln -> cirklen
cykel ->cyklen

:fyllisar
SUCK!!!!

jag hatar när ni ska tala om för OSS hur skåningar pratar,
jag säger cirkeln, cykeln osv.

de enda jag har hört säga cirklen är småbarn.

det är helt otroligt så mycket man får höra att skåningar "säger" :rolleyes:

Haha känn på denna som jag fick höra från en skåning "dörren är låsat, kan jag få låna nycklen"

Oddjob skrev:
och har talfel? :)

Alla skåningar har väl talfel? Och varför måste ett ord bli så utdraget och långt, en mening som tar tio sekunder att säga på riktig svenska tar ca 15 sekunder att uttala på skånska...

Näe förlåt, nu var jag elak :(

Dee_cati skrev:
Alla skåningar har väl talfel? Och varför måste ett ord bli så utdraget och långt, en mening som tar tio sekunder att säga på riktig svenska tar ca 15 sekunder att uttala på skånska...

Näe förlåt, nu var jag elak :(
Men ååh lär er skilja på bönder och vanliga skåningar.

OLJEKYLD GSXR skrev:
Jag är iofs inte skånsk utan svensk, men jag är elektriker. Jag upplever att gemene man har talfel och säger elettriker. Detta oavsett vart i världen man är.

Får hålla med dig där, satt själv o sa ordet ett par gånger och märkte att ja sa eletriker.

½ OT: Någon som vill ha en nyexaminerad eletriker i sitt stall?

Här i halland har jag hört nån som har sagt ele triker. Men han säger även tömma trä om tumstock så jag vet inte vart felet är. :va
Tur att man såg vad det var han tog upp när han sa så annars hade man inte haft en aning om vad det var.

När jag låg i lumpen var det två riktiga grytskåningar som man fick ha tolk för att förstå.... när vi höll på med slut vården av allt material inför muck blev de "lite" arga på varandra. De började skrika och skulle slåss. det är enda gången som jag sett ett helt kompani (kompanichefen och alla övriga befäl inräknade) stå och gapskratta så tårarna rann. Dom puttades och svingade boxar som man såg skulle komma flera sekunder innan dom träffade och ingen fattade ett skit av vad dom sa eller vad det handlade om.... fy fan (sitter och fnittrar som en skol flicka)

skit samma kul var det och skit i elektrikerna , rörmokare är faktiskt lite bättre!!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg