tv-ut problem radeon

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Då jag kör ut på tvn så pulserar det mellan svartvitt och färg. en sekund svartvitt och en halv sekund färg, konstant. Känns som att det är en signal av något slag men jag har ingen aning om vad det betyder.

Hur gör jag? Har aldrig någonsin kört en dator med radeon förut. :va

Hade ett ATI all-in-wonder en gång, som betedde sig liknande, men utan konstant växling...
Jag laddade ner senaste dricisen från ATI´s hemsida och det kurerade problemet.

En annan sak: Låter du grafikkortet dela minne med datorn?
Om så är fallet: Har du minne så det räcker, och är det minne med tillräcklig snabbhet? Annars: Disabla denna feature.

Dr.Bike skrev:
Hade ett ATI all-in-wonder en gång, som betedde sig liknande, men utan konstant växling...
Jag laddade ner senaste dricisen från ATI´s hemsida och det kurerade problemet.

En annan sak: Låter du grafikkortet dela minne med datorn?
Om så är fallet: Har du minne så det räcker, och är det minne med tillräcklig snabbhet? Annars: Disabla denna feature.
Jag satte i det i min stationära dator igår för att nånting var fel på mitt gffx5600 så det är nog inte delbart minne för det är det väl bara bärbara datorer som har? :va Eftersom jag installerade det igår så blev det självklart de senaste drivarna från atis hemsida, tror jag iallafall, var ganska förvirrande där man skulle tanka hem dom.

det är ett.. eeeh.. 6900xt??

honkiie skrev:
Jag satte i det i min stationära dator igår för att nånting var fel på mitt gffx5600 så det är nog inte delbart minne för det är det väl bara bärbara datorer som har? :va Eftersom jag installerade det igår så blev det självklart de senaste drivarna från atis hemsida, tror jag iallafall, var ganska förvirrande där man skulle tanka hem dom.

det är ett.. eeeh.. 6900xt??

9600XT ska det nog heta.

Har du ställt in rätt land och utsignal?

PAL-B
Composite (funkar på 99% av tvs) eller S-video (kan vara problem med lite äldre tv aparater).

hulkenstrong skrev:
9600XT ska det nog heta.

Har du ställt in rätt land och utsignal?

PAL-B
Composite (funkar på 99% av tvs) eller S-video (kan vara problem med lite äldre tv aparater).
Rätt så ny tv-apparat, tänkte också på att ställa in pal-b och så vidare men jag hittade det inte och det ska ju ändå inte blinka långsamt i jämnt tempo på det där viset. Sen så kan jag ju även ta emot ntsc signaler utan att det blir svartvitt. Grymt skumt.

Datorn är förövrigt en xp 1600 så det är ju inte den senaste.

honkiie skrev:
Rätt så ny tv-apparat, tänkte också på att ställa in pal-b och så vidare men jag hittade det inte och det ska ju ändå inte blinka långsamt i jämnt tempo på det där viset. Sen så kan jag ju även ta emot ntsc signaler utan att det blir svartvitt. Grymt skumt.

Datorn är förövrigt en xp 1600 så det är ju inte den senaste.

Vid tex secam eller s-video som jäklas kan det bli skumma fenomen. Har inget ATI kort längre men vet att inställningarna för pal osv finns någonstans.

Använder du Catalyst Control Center finns en genväg på skrivbordet till deras konfigurationsverktyg. Där ska det finnas en flik för TV.

hulkenstrong skrev:
Vid tex secam eller s-video som jäklas kan det bli skumma fenomen. Har inget ATI kort längre men vet att inställningarna för pal osv finns någonstans.

Använder du Catalyst Control Center finns en genväg på skrivbordet till deras konfigurationsverktyg. Där ska det finnas en flik för TV.
Ganska säker på att det var catalyst jag körde, körde nån guide men lyckades inte finna några riktiga inställningar, jaja ska kolla mer när jag kommer hem

honkiie skrev:
Ganska säker på att det var catalyst jag körde, körde nån guide men lyckades inte finna några riktiga inställningar, jaja ska kolla mer när jag kommer hem
k jag ahr ett radeon 7250 hade samma prob. Du fick med en adapter till kortet. ska ligga i kartongen. använd den. utan den nada färg. har du den och använder den kollar du om du har komposit signal.

MDM skrev:
k jag ahr ett radeon 7250 hade samma prob. Du fick med en adapter till kortet. ska ligga i kartongen. använd den. utan den nada färg. har du den och använder den kollar du om du har komposit signal.
Grejen är ju att det blinkar mellan färg och svartvitt, menar du att du bara hade svartvitt eller?

honkiie skrev:
Grejen är ju att det blinkar mellan färg och svartvitt, menar du att du bara hade svartvitt eller?
yepp.
och kolla vilken signal typ du har. borde vara composit och inte svideo?
Och en liten sak... Du bränner kort utgången VÄLDIGT LÄTT om du tex drar ut svideo kabeln när datorn är igång... och nej ingen garanti där.
borde vara utgångs signalen dock. tror sweclockers har en guide hur du byter till composit men hojta till om du vill ha hjälp

Du bör köra s-video om möjligt, dessutom kan du inte köra komposit med en s-videokabel.

Om det inte är drivisproblem, kan din bios ha blivit korrupt på kortet, hände på min brorsas radeon 9700Pro. Som tur var hade jag ett fungerade likadant kort som jag kunde kopiera bioset ifrån. Ingen helt lätt operation, och avrådes om du inte vet vad du sysslar med. Finns ett windowsprogram för att flasha radeonbios direkt under windows, fungerar bra. Om du kan hitta ett bios för ditt kort att ladda hem så kan du prova att flasha om det med den filen istället.

Notera också att de flesta tv-apparater kan inte ta emot s-video på alla scartingångar (om du använder en svideo->scart adapter), kolla i din manual till tvn för att ta reda på ivlken scartingång som stödjer det.

Det kan vara kabeln som är käs. Jag har ett Radeon 9600XT och jag får bara svartvit bild med de flesta s-videosladdar förutom med vissa kablar. Förmodligen för att det är en kombinations-utgång med både komposit och s-video så känner inte kortet av att det sitter en s-videokabel i om den är av sämre snitt; därmed körs endast komposit (som default) vilket ger svartvit bild med s-video (endast krominans).

Har inte hittat några inställningar heller för att tvinga till s-video. :va

morlock skrev:
Det kan vara kabeln som är käs. Jag har ett Radeon 9600XT och jag får bara svartvit bild med de flesta s-videosladdar förutom med vissa kablar. Förmodligen för att det är en kombinations-utgång med både komposit och s-video så känner inte kortet av att det sitter en s-videokabel i om den är av sämre snitt; därmed körs endast komposit (som default) vilket ger svartvit bild med s-video (endast krominans).

Har inte hittat några inställningar heller för att tvinga till s-video. :va

Bör medfölja en s-video till komposit adapter om du ej har s-video och composite utgång.

S-video och svart/vit bild tyder på 2 saker. Fel landsinställning. Tv som inte stödjer s-video (förutsatt att man inte har en lång kass kabel.).

hulkenstrong skrev:
Bör medfölja en s-video till komposit adapter om du ej har s-video och composite utgång.
S-video och svart/vit bild tyder på 2 saker. Fel landsinställning. Tv som inte stödjer s-video (förutsatt att man inte har en lång kass kabel.).
Har en adapter och kan köra komposit, men färgerna blöder ihop lite för mycket och vill hellre köra s-video.

Landsinställningen har inget med saken att göra eftersom min tv stödjer pal,secam och framförallt ntsc som kan bli problem för vissa maskiner. PAL/B eller /G kör jag. Min TV stödjer s-video dels på fronten, dels på 2 av de 4 scartarna.

varför får jag känslan att folk upprepar vad andra sagt hela tiden? :tomten

Lånar tråden lite:
Har exact samma problem med mitt Geforece Ti4600.
Får svartvitt till tvn.

Jag har tvingat den till s-video, kabeln fungerar till tvn.
(har fungerat tidigare). Kör b/pal och även provat g/pal.

Har provat gammla drivers och har nu nyaste, samma sak.

Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till, jobbigt att se film på en 19" skärm istället för en 32" tv..

Xyron skrev:
Lånar tråden lite:
Har exact samma problem med mitt Geforece Ti4600.
Får svartvitt till tvn.

Jag har tvingat den till s-video, kabeln fungerar till tvn.
(har fungerat tidigare). Kör b/pal och även provat g/pal.

Har provat gammla drivers och har nu nyaste, samma sak.

Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till, jobbigt att se film på en 19" skärm istället för en 32" tv..
till gforce finns en hel del bra program som låter dig styra precis allt. har inte namn i huudet men sweclockers borde ha link. hade aldrig prob med mina gforce kort men kan det vara som så att du väljer fel kanal på tvn? finns en svartvit och en färg. en är scart den andra svideo.

är det bara jag som avskyr catalyst control center??

tacka vet jag gamla hederliga controlpanel.. ccc är ju bara massa flashigt oöverskådligt ögongodis :mad:

Angående svart-vitt

Jag hade samma problem.
Efter att ha testat flera olika AV-kanaler och kollat att jag körde PAL och att drivrutinerna var uppdaterade började jag läsa TV:ns instruktionsbok. På min Philips TV ( ca 3 år gammal) gjorde man en inställning så att TV:n kunde tolka signalen rätt. Jag tror man ändrade till EXT eller liknande. Problemet låg inte i datorn.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg