Tv-Tablå på skrivbordet

jens__E

Mjao!
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
X-JELL
1. Till att börja med så laddar vi ner senaste versionen av Samurize, det gör du Här . (sidan kan vara väldigt seg ibland)

2. Installera nu Samurize på valfri plats på hårddisken.

3. För att kunna visa TV-tablån behöver vi ett script, det kan du hitta Här.

4. Zippa nu upp filen till Samurize\Scripts.

5. Starta editorn (Samurize\Config.exe). Tryck på Add meter > Add active script

6. Tryck på fliken där det står Source, sen under Select Script väljer vi GetTv. Under där har vi Select Function To Run där vi väljer vilken kanal vi vill visa. I detta exempel tar vi 1an (GetSVT1).

7. Vill man styla till texten lite kan man trycka på fliken Display. Till att börja med där så tar vi nu bort texten "ActiveScript:", men ta INTE bort %v, den är viktig.
Lite längre ner står det Select font och Select color, tryck på Select font. Där ändrar vi till t.ex. Verdana, storlek 8, och nu ska vi ändra färg. Fast jag behåller svart då jag har vit bakgrund.
Nu bör det se ut ungefär så här

8. Jag känner att det skulle bli fint med lite ikoner som visar vilken TV-kanal det är. Det är ju även snyggt när lite grafiska saker är inblandade. Så ikoner tar vi och tankar, eftersom vi nu håller på med SVT 1, vilket är en svensk kanal, behöver vi svenska ikoner. Det hittar vi här

9. Packa upp ikonerna på valfri plats (Samurize-mappen är ett bra ställe, då vet man exakt vart man har dom). Nu måste vi lägga till ikonerna, och det gör vi så här. Vi väljer fliken Edit Graphics sen Add Background Object och till sist Add image...

Nu trycker vi på Browse-knappen (...).

Sen letar vi upp bilden

Att välja 32x32px-bilden är ett smart val, så slipper den bli så stor.

10. Nu när vi lagt till bilden vill vi gärna ha den på ett snyggt ställe (brevid tabellen är ett bra tips)

Så, nu var det klart. Nu måste vi bara spara configen samt öppna programmet.
Spara configen vet ni säkert hur man gör (File > Save As), spara den gärna i Samurize\Configs så den blir lätt att hitta.

Nu ska vi starta programmet, det gör du i Samurize\Client.exe. Nu ser du antagligen en ny ikon nere i trayen, det är Samurize. Där högerklickar vi sen klickar på Select Config file, där i listan bör den finnas om ni sparat den i Configs-mappen.

Nu bör den finnas på erat skrivbord.

* Lite bra info *

GetSVT1 visar vad som visas på 1an just nu.
GetBarSVT1 använder man bl.a när man ska göra bars, alltså en mätare som visar hur långt programmet gått.
GetNextSVT1 visar alltså nästa program som kommer på 1an.

Tänkte även berätta hur ni ställer in hur ofta scriptet ska uppdateras, det gör ni om ni klickar på TV-scriptet, sen under fliken Source finner du Run every x min, skriv in 10 för att få den att uppdateras var 10e minut. Själv har jag satt på 2 minuter.
Vill ni att den ska uppdateras ofta än varje minut på får ni klicka i Run more frequently då skriver ni i hur många sekunder istället för minuter.

Givetvis finns det massvis mer inställningar du kan göra också, men det orkar jag inte riktigt gå in på då det finns hur många som helst ..Men testa dig fram och lek lite så komer du lära dig ganska fort.

Med Samurize går det givetvis göra mer än bara en TV-tablå, det orkar jag inte förklara här :wink: , men det finns, jag lovar. I programmet finns många saker och ännu fler att tanka på den officiella Samurize-sidan.

Har alltid varit sugen på att testa, men aldrig fått den berömda röven ur vagnen, nu fick du igång mig ordentligt.

En fråga bara: kan man göra så att ikonerna är samma "layer" som bakgrunden, dvs. att dom inte går att flytta runt på skrivbordet utan att dom sitter fast.?

Vet faktist inte. Jag får flytta på mina när jag startar programmet. Men eftersom datorn alltid är på så är det inte allt för ofta :P

coolt!:tummenupp

har dock ett problem, får inte det med bar att funka (t.ex getbarkanal5) uatn det kommer bara upp ett tal (57) hur ska jag göra? jag gjorde som din guide först och då funkade det men jag vill ha en bar isället så jag bytade getkanal5till getbarkanal5 och det kom det bara ett tal?

Fixade till Canal+ i scriptet så att jag fick med alla nya kanalerna, hittade dock inte ikoner till dom, men jag har precis börjat.
http://blk.ath.cx/skit/test.gif

trelleborgaren skrev:
2619755 coolt!:tummenupp

har dock ett problem, får inte det med bar att funka (t.ex getbarkanal5) uatn det kommer bara upp ett tal (57) hur ska jag göra? jag gjorde som din guide först och då funkade det men jag vill ha en bar isället så jag bytade getkanal5till getbarkanal5 och det kom det bara ett tal?

Byt från text till progressbar, där jag ringat in så ska det fungera.
http://blk.ath.cx/skit/bar.gif

Last edited:
tack, det löste sig:tummenupp

men vart fick du tag på ikonerna till canal+, discovery, mtv mm??

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla