tv som datorskärm

Förstärkaren gör väl om signalen från tvn till surround ändå typ, whatever..

Köp dig en LCD så kan du kika på datorn så fint så..o en LCD kopplar du in i datorn precis som en vanlig skärm, alltså inget tv-out o skit...

Sa jag nåt felaktigt nu :va

AndreasNo skrev:
2592978 Förstärkaren gör väl om signalen från tvn till surround ändå typ, whatever..

Köp dig en LCD så kan du kika på datorn så fint så..o en LCD kopplar du in i datorn precis som en vanlig skärm, alltså inget tv-out o skit...

Sa jag nåt felaktigt nu :va
Blir det inte svårt för förstärkaren att avgöra vad den ska skicka fram/bak och till centern?

prulle skrev:
2592964 Du har en klar poäng där. Brukar väll stå rca out? Jaja ser ändå aldrig på film på tv eftersom jag inte står ut med reklam.
Inte så mycket surroundsändningar heller på de vanliga kanalerna. Behöver väl parabol för att ta in sådant ljud på de enstaka sändningar som har det?

jag har min 32" LCD "ATEC"(märket) som jag köpte på netonnet för typ 6,000 koplad som dataskärm.. funkar kanon =) VGA HQ kabel från kjell & Co mellan bara... =) hur fint som helst =)
för övrigt jävligt nöjd med tv:n.. 32 LCD HD ready med 4 års garanti för detta pris tycker jag inte är helt fel =)

scud skrev:
2594383 Inte så mycket surroundsändningar heller på de vanliga kanalerna. Behöver väl parabol för att ta in sådant ljud på de enstaka sändningar som har det?

Två saker,

1. Surroundljud finns i ALLA tvsändningar som sänds i Stereo, däremot är det bara "dolby pro logic" dvs, bakkanalerna är "samma" kanal. I praktiken alltså 4.0 ljud istället för 5.1)
Men ska man ha 5.1 ljud, då är det sattelit som gäller (ex. canal + ) annars har boxer (marksänt) också 5.1 ljud på VISSA kanaler, annars är det digital stereo (vilket blir sjyst ljud överlag) som gäller

2. Jag använder min LG rz-32lz50 som tv och som skärm (via dvi) fungerar klockers, mkt bra betraktningsvinkel.
Fördel med denna tv: BILLIG/BRA! tror att den ligger runt 8000:- i dagsläget,
Nackdel: Den är inte HD-ready, men den är HD-Förberedd (klarar upplösningar osv, men har inte HDMI ingång, och dvi ingången är det osäkert om den klarar hdcp (ingen som vet, inte ens LG själva !!!) Vill man ha den i hd-ready format så heter tv:n : LG rz-32lz55 och kostar väl runt 11000:- tror jag

LG gör generellt mkt bra skärmar/tv's i både plasma segmentet och lcd segmentet, jag skulle satsat på LCD då denna teknik är lite ... tåligare...
plasma har så många saker man måste tänka på, inbränningar, lägg aldrig tv ner (då förstörs plasmabubblorna) osv..

Lcd å andra sidan har sämre kontraståtergivning (framförallt svart) och lite mindre rika färger, men får väldigt sällan inbränningar (ÄVEN OM DET ÄR FULLT MÖJLIGT)

jaja, just my 2 cent

Last edited:
cybertron skrev:
2600453 Två saker,

1. Surroundljud finns i ALLA tvsändningar som sänds i Stereo, däremot är det bara "dolby pro logic" dvs, bakkanalerna är "samma" kanal. I praktiken alltså 4.0 ljud istället för 5.1)
Men ska man ha 5.1 ljud, då är det sattelit som gäller (ex. canal + ) annars har boxer (marksänt) också 5.1 ljud på VISSA kanaler, annars är det digital stereo (vilket blir sjyst ljud överlag) som gäller

2. Jag använder min LG rz-32lz50 som tv och som skärm (via dvi) fungerar klockers, mkt bra betraktningsvinkel.
Fördel med denna tv: BILLIG/BRA! tror att den ligger runt 8000:- i dagsläget,
Nackdel: Den är inte HD-ready, men den är HD-Förberedd (klarar upplösningar osv, men har inte HDMI ingång, och dvi ingången är det osäkert om den klarar hdcp (ingen som vet, inte ens LG själva !!!) Vill man ha den i hd-ready format så heter tv:n : LG rz-32lz55 och kostar väl runt 11000:- tror jag

LG gör generellt mkt bra skärmar/tv's i både plasma segmentet och lcd segmentet, jag skulle satsat på LCD då denna teknik är lite ... tåligare...
plasma har så många saker man måste tänka på, inbränningar, lägg aldrig tv ner (då förstörs plasmabubblorna) osv..

Lcd å andra sidan har sämre kontraståtergivning (framförallt svart) och lite mindre rika färger, men får väldigt sällan inbränningar (ÄVEN OM DET ÄR FULLT MÖJLIGT)

jaja, just my 2 cent
beror väl på vilken lcd man köper...
den samsung jag har har inga som helst problem med svärtan.. å det är 178° betraktningsvinkel
bara i vissa dåligt kodade divxfilmer så blir de svarta lite grönaktigt bitvis

heimdal skrev:
2600535 beror väl på vilken lcd man köper...
den samsung jag har har inga som helst problem med svärtan.. å det är 178° betraktningsvinkel
bara i vissa dåligt kodade divxfilmer så blir de svarta lite grönaktigt bitvis

ALLA Lcd har dålig svärta, oberoende av modell (är självklart bättre med lcds för typ 25000:- och uppåt :D ) men detta är självklart jämfört med en plasma!
jag tycker att min svärta är alldeles utmärk! och har även jag 178° betraktningsvinkel (även om det blir lite lila ton i skärmen vid dessa vinklar)

btw. jag förespråkar lcd framför plasma every day of the week :yoparty

de svarta kan inte bli mer än svart :va

nån som kan nått om kablar?
för på min mottagare för parabolen har jag en S/PDIF utgång (som ser ut exakt som intilligande RCA-utgångar.
å ja vill koppla in den i min dvdspelare.. men den har ju bara vanliga rca ingångar å en digital ingång.. går det? för den spdif borde ju skicka ut alla 6 kanalers ljud genom en futtig kabel å de tycker jag låter konstigt.. fast så står de i manualen

heimdal skrev:
2600627 de svarta kan inte bli mer än svart :va

nån som kan nått om kablar?
för på min mottagare för parabolen har jag en S/PDIF utgång (som ser ut exakt som intilligande RCA-utgångar.
å ja vill koppla in den i min dvdspelare.. men den har ju bara vanliga rca ingångar å en digital ingång.. går det? för den spdif borde ju skicka ut alla 6 kanalers ljud genom en futtig kabel å de tycker jag låter konstigt.. fast så står de i manualen

svärta är mer än bara visa svart, det är kontrastförhållandet m.m...men sak samma, det viktiga är ju ändå att man köper en tv som man själv anser har bra bild.! jag har sett tv's i 30000:- som JAG tycker haft sämre bild än tv:n som stod bredvid och kostade 8000:-.

ang. kablar så är s/pdif egentligen bara en digital rca kabel, vad har du för ingång på förstärkaren? är det "coaxial" ingång (gul, ser ut som rca/s/pdif) eller är det en optisk? är den optisk kan du köpa en konverterare för ca 150:- på netonet
är den däremot coaxial/rca då behöver du bara en digital coaxkabel.
ex. på netonnet Avant Pro Koaxial Digital 1,5 m för 129:-

och ja, spdifen skickar ut alla kanaler i en kabel :D (dock måste den vara digital, kabeln alltså)
personligen föredrar jag optisk ljudkabel, enligt mig, bättre ljudkvalite :D

Last edited:
jag har ju egentligen bara en dvd/förstärkare.. så de e ju ingen riktig reciever

men den har
en optisk ingång (men den e upptagen av PS2an)
2 x R och L rca ingångar (standard röd/vit)
1 x R / L rca utgång

så de verkar väl kört å få ut "riktigt" 5.1 ljud.
har iofs möjligheten å använda vanliga RCA utgångar (L & R) som finns på digitalboxen, men de känns inte lika flashigt
min gamla dvd som e minst 7år gammal har fan mer utgångar än den nyare :va

heimdal skrev:
2600672 jag har ju egentligen bara en dvd/förstärkare.. så de e ju ingen riktig reciever

men den har
en optisk ingång (men den e upptagen av PS2an)
2 x R och L rca ingångar (standard röd/vit)
1 x R / L rca utgång

så de verkar väl kört å få ut "riktigt" 5.1 ljud.
har iofs möjligheten å använda vanliga RCA utgångar (L & R) som finns på digitalboxen, men de känns inte lika flashigt
min gamla dvd som e minst 7år gammal har fan mer utgångar än den nyare :va

Du kan ju använda den optiska ingången om du vill, men då får ju ps2:an lida, har för mig att jag har sett "splitters" för optiska kablar, kika runt lite på nätet

alternativ 2,. det bättre alternativet som gör dig nöjd: Skaffa en riktig reciever! Du kommer garanterat att bli mer nöjd med det än en inbyggd i dvd:n :tummenupp

hittade en switch: 129kr på netonnet ...så det finns hopp för dig!
Modell: Optisk switch 1-3
Art nr: 103823
Beskrivning: Idealisk till att utöka antalet anslutna enheter med optiska utgångar till förstärkaren. 3 extra utrustningar kan anslutas genom Toslink kontakt. Utrustad med 1 utgång och 3 ingångar som väljs separat.

Last edited:
om ja ska använda den optiska.. så får ja skaffa en switch för optiskt.. å en rca>toslink adapter.. verkar vara för mkt besvär.. men tack ändå

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025