TV:n konstrar

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Haft problem med att tvn blir blå och gulnyansig och diverse linjer över bilden, så jag la en cylinderrad från en gammal gsx och det löste genast problemet. Någon som vet vad som är fel och hur man kan lösa det på annat sätt? Vill helst inte ha en gjutjärnsklump under tvn :va

HAHAHA, menar du allvar? :D

Den kan ha fått magnetism i sig, min tv blir lila emellanåt, har du haft högtalare i närheten?

Mina högtalare stod för när tv:n innan.

Haha ok :va Kolla om en högtalare e för nära ja, annars testa med en annan antennsladd, funkar inte det så hivar du ut helvetet från balkongen o sticker o köper dig 2st plasma, en till dig o en till mig :3freak

cRoC skrev:
Haft problem med att tvn blir blå och gulnyansig och diverse linjer över bilden, så jag la en cylinderrad från en gammal gsx och det löste genast problemet. Någon som vet vad som är fel och hur man kan lösa det på annat sätt? Vill helst inte ha en gjutjärnsklump under tvn :va

Fel på TV:n => använd MCdelar... Öhhhm... Frågan är hur man kommer på en sådan lösning? :3freak :tummenupp

tobbeviking skrev:
Prova dra ur nätsladden över natten och se om det blir bättre.
//Tobbe

Alldeles rätt ibland om du flyttar tv bara på bänken eller dyligt så kan du få konstiga färger men om du drar ut elsladden (norsk reset) räcker med några minuter.
när du sätter in den igen och slår på tv´en gör den en automatisk avmagnetisering av bildröret.

Mvh pho

tobbeviking skrev:
Prova dra ur nätsladden över natten och se om det blir bättre.
//Tobbe

Alldeles rätt ibland om du flyttar tv bara på bänken eller dyligt så kan du få konstiga färger men om du drar ut elsladden (norsk reset) räcker med några minuter.
när du sätter in den igen och slår på tv´en gör den en automatisk avmagnetisering av bildröret.

Mvh pho

Jag hade grymma problem med att hörnen på min TV blev missfärgade, och jag blev tvungen att göra "norsk reset".

Tillslut tipsade någon mig om att dra ut och vända stickproppen till videon andra vägen (videon står på hylla under TV'n) för att på så sätt ändra magnetfältet från den.

Jag trodde givetvis att det var ett skämt, men det funkade!!!

Tydligen ändras magnetfältet beronde på vilken tåt som är nolla/fas.
Den enda förklaringen jag kan komma på är att man vänder någt magnetfält efter någon trafo inne i videon.

Jag gjorde ett test med att vända tillbaka, och dom grönblå hörnen återkom, denna gång vände jag stickproppen till TV'n, och det funkade lika bra???

Skumt är det IAF, din cylinderrad fungerar kanske som en järnkärna och avleder magnetismen???

GuW skrev:
Jag hade grymma problem med att hörnen på min TV blev missfärgade, och jag blev tvungen att göra "norsk reset".

Tillslut tipsade någon mig om att dra ut och vända stickproppen till videon andra vägen (videon står på hylla under TV'n) för att på så sätt ändra magnetfältet från den.

Jag trodde givetvis att det var ett skämt, men det funkade!!!

Tydligen ändras magnetfältet beronde på vilken tåt som är nolla/fas.
Den enda förklaringen jag kan komma på är att man vänder någt magnetfält efter någon trafo inne i videon.

Jag gjorde ett test med att vända tillbaka, och dom grönblå hörnen återkom, denna gång vände jag stickproppen till TV'n, och det funkade lika bra???

Skumt är det IAF, din cylinderrad fungerar kanske som en järnkärna och avleder magnetismen???
Detta är allmänt känt bland audiofiler, tydligen gör det skillnad på ljudet om du har fas och nolla "rätt" genom anläggningen.
Men som med det mesta inom denna genre så är det lite hokus pokus kring ljud/bild.
En del saker funkar för en del apparater, medans det inte gör ngn som helst skillnad på andra.
Men tv och datorskärmar är känsligare än många tror för magnetism, tex så har många stora "bildrörsskärmar" en kompensation tom för jordmagnetismen.
Så norsk reset är oerhört effektivt i dessa sammanhang.
Detta med video/tv kombon har jag inte tänkt på, men det är INTE ologiskt på ngt sätt.
//Tobbe

ifall det är magnetfält så ta din skärm, ställ dom bildrör mot bildrör och tryck på degauss, det funkar faktiskt, annars kanske magnetslingan som ska degaussa din tv trasig eller nå, jag gick ju faktiskt elektronikreparation men det blev mest supande av det :/

tobbeviking skrev:
Detta är allmänt känt bland audiofiler, tydligen gör det skillnad på ljudet om du har fas och nolla "rätt" genom anläggningen.
Men som med det mesta inom denna genre så är det lite hokus pokus kring ljud/bild.
En del saker funkar för en del apparater, medans det inte gör ngn som helst skillnad på andra.
Men tv och datorskärmar är känsligare än många tror för magnetism, tex så har många stora "bildrörsskärmar" en kompensation tom för jordmagnetismen.
Så norsk reset är oerhört effektivt i dessa sammanhang.
Detta med video/tv kombon har jag inte tänkt på, men det är INTE ologiskt på ngt sätt.
//Tobbe

jag tycker det är ganska ologiskt eftersom det är växelström i vägguttagen som växlar i 50hz hela tiden. I stereosammanhang så är det för att annars så slår högtalarna inåt istället för utåt.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back