Tv-muppar här?

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Var det inte nån här som drev en hemmabio-site eller nått? Jag behöver expertinfo..

Tänkte köpa mig en julklapp i år, en 50" dlp-projektions teeeve (eller nått) och ett xbox360/ps3. Jag är lite nyfiken på det här med upplösning o skit för jag vill utnyttja konsollens max-upplösning. (Åtminstone PS3an ska ju stödja 1080p)

Om kan kollar på plasma- och lcdskärmar så skiftar ju upplösning ganska mkt och om vi bortser från lågupplösningsskräp (852 x 480) så finns det ju 1024x1024, 1280x786, 1366x768 osv. Hur bra blir bildkvaliten på dessa jämfört med en tv som har äkta hd-tv upplösning (1280x720)? Torskar man mkt kvalitet om bilden måste sträckas hit eller dit?

Och när vi ändå är inne på ämnet..

Superbit-dvds.. innebär det bara att bilden är mindre komprimerad än normalt, det är fortfarande samma upplösning?

eisbaer skrev:
Och när vi ändå är inne på ämnet..

Superbit-dvds.. innebär det bara att bilden är mindre komprimerad än normalt, det är fortfarande samma upplösning?

Samma upplösning yes, iofs beroende om det är PAL eller NTSC.

Tänk dig att ha möjlighet att se fler detaljer i en scen från din favoritfilm. Bakgrunds-bilderna är tydliga, och filmen du redan sett många gånger får nytt liv. Förutom den förbättrade klarheten av bilden, erbjuder Superbit högsta möjliga kvalitétsljud.

Superbit utbudet ger dig valet av Dolby Digital 5.1 eller DTS ljud genom ett avancerat överförings-system. Detta är möjligt pga att alla extra features har tagits bort, och gett plats åt mer informations-utrymme på skivan.

Superbit-titlarna utnyttjar en hög bithastighet digital överföringsprocess som optimiserar videokvalitén samtidigt som den erbjuder valet av både DTS och 5.1 Dolby Digital audio.

Enkelt sagt, skivutrymmet som vanligtvis tilldelas extramaterial och olika språkmenyér används nu istället för att förbättra bilden och ljudet. Superbit DVD är kodade vid ungefär dubbla den normala bithastigheten samtidigt som den bibehåller full kompatibilitet med DVD-Video formatet. Resultatet är en bildkvalitét med enastående detaljer och är det närmaste man kan komma orginalet hittills på DVD. Superbit DVD spelar på vanliga spelare och ingen extra DVD utrustning krävs.

*Edit*
PAL = 720 x 576 pixels
NTSC = 720 x 480 pixels

Last edited:
eisbaer skrev:
Om kan kollar på plasma- och lcdskärmar så skiftar ju upplösning ganska mkt och om vi bortser från lågupplösningsskräp (852 x 480) så finns det ju 1024x1024, 1280x786, 1366x768 osv. Hur bra blir bildkvaliten på dessa jämfört med en tv som har äkta hd-tv upplösning (1280x720)? Torskar man mkt kvalitet om bilden måste sträckas hit eller dit?

Så länge upplösningen håller 16x9 ska det inte vara några problem att bilden sträcks ut och blir konstig, nu kommer jag inte ihåg hur man räknar (trött).

Men 1024x1024 blir ju inte 16x9, 1366x768 borde väl bli runt 16x9.
Alltså så sträcks bilden ut lika i båda ändar.

Iofs sitter det väl något chip som fixar detta på 1024x1024.

Ska du ha en DLP så är väldigt många nöljda med denna.

Last edited:
1024 x 1024 är en gammal teknik som kallas ALIS.
Den innebär att skärmen alternerar mellan två horisontella linjer hela tiden.
Den faktiska upplösning är 512 linjer med det talar Sony, Philips och de andra tyst om.

1024 x 768, XGA, är ingen 16:9-upplösning men pixlarna är rektangulära vilket gör att man får en skärm i 16:9-format.

De lågupplösta skärmar jag har sett har inte en chans mot de högupplösta, minst XGA, och faktum är ju att de har sämre upplösning än vad vanliga TV-program har 720 x 576.

För att se HDTV i den lästa upplösning ska skärmen/projektorn har en upplösning på minst 1280 x 720 men tillverkarna har enats om att alla produkter med minst 720 linjer på höjden räknas som HD ready.

Förutom kommande HDTV är de två nya DVD-formaten HD-DVD och Blu-Ray på gång.

Angående Superbit så har jag ett par titlar och skillnaden mellan de vanliga utgåvorna och Superbit är enligt mig marginella.

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8