TV-licens för datorer den 1 januari 2010

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Bara för att man gör en tjänst tillgänglig på Internet så kan man inte automatiskt ta betalt av alla eller?

Borde det inte vara så att SVT skyddar sin hemsida till förmån för de som betalat avgiften, SVT borde förstå att de ska avgiftsbelägga sin hemsida och inte tvärtom eller ? helt klart låter de som att de missbrukar lagen.

Att SVT börjar sända alla kanaler även på nätet, beror på att alla de som har en dator ska förstå att de är skyldiga att betala tv-avgiften, meddelade SVT:s vd Eva Hamilton i lördags, enligt Ekot.
:näsblod

http://www.idg.se/2.1085/1.151061

Nu ska de ha ha betalt för kameraövervakning också. :näsblod

Radiotjänst kräver att företag med övervakningskameror betalar TV-licens. Men många företag ställer sig frågande till avgiften. – Det är vansinnigt, skärmarna är inte avsedda för TV-tittande, säger Svensk Handels säkerhetschef Dick Malmlund.

– Radiotjänst har valt att tolka lagen så att kameraövervakning ingår men jag undrar om lagstiftaren verkligen menade så från början. Lagstiftaren får problem när teknikutvecklingen går väldigt fort så jag tycker att Radiotjänst borde titta på varje specifikt fall, säger han.

Daniel Johansson på Radiotjänsts kommunikationsenhet menar att de endast följer lagen och att den som har kameraövervakning kopplad till en TV ska betala avgiften.

http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/radiotjanst-kraver-licens-for-kameraovervakning-1.864035

Last edited:
Jag har fått för mig att radiotjänst börjat hårdra regeltolkningen just för att det skall klargöras hur utformningen av lagar och regler kring avgifterna skall se ut nu när förutsättningarna ser så annorlunda ut jämfört med när de skrevs. De är ju en myndighet som måste följa regelverket och eftersom det inte är de själva som stiftar lagar så brukar det ju krävas några märkliga regeltolkningar för att lagarna skall skrivas om. Man brukar ju kunna se samma fenomen när hos typ migrationsverket eller försäkringskassan där lagstiftning och verklighet inte gått hand i hand.

Jag har fått för mig att radiotjänst börjat hårdra regeltolkningen just för att det skall klargöras hur utformningen av lagar och regler kring avgifterna skall se ut nu när förutsättningarna ser så annorlunda ut jämfört med när de skrevs. De är ju en myndighet som måste följa regelverket och eftersom det inte är de själva som stiftar lagar så brukar det ju krävas några märkliga regeltolkningar för att lagarna skall skrivas om. Man brukar ju kunna se samma fenomen när hos typ migrationsverket eller försäkringskassan där lagstiftning och verklighet inte gått hand i hand.

ok men hur låter den här formuleringen? och SVT:s protetester mot att företag ska befrias från TV-licensen?

Att SVT börjar sända alla kanaler även på nätet, beror på att alla de som har en dator ska förstå att de är skyldiga att betala tv-avgiften, meddelade SVT:s vd Eva Hamilton i lördags, enligt Ekot.

http://www.idg.se/2.1085/1.151061

ok men hur låter den här formuleringen? och SVT:s protetester mot att företag ska befrias från TV-licensen?

Personligen tycker jag att det låter helt djävla tokigt sjukt om de skulle kunna ta ut en avgift av alla datorinnehavare. Där hoppas jag att man ändrar reglerna per omgående. Det är inte rimligt att de börjar inkassera pengar baserat på vem som har en hypotetisk möjlighet att ta emot tjänsten.

Givetvis får man göra som alla andra nättjänster och i såfall ta betalt av de som väljer att utnyttja den. Till skillnad mot en gammal tv och en antenn på hustaket kan man vid nätsändningar utan problem se vem som betalt och vem som inte betalt.

Betald licens ger inloggningsuppgifter.... Ingen licens, ingen möjlighet att logga in, så var det problemet löst.

Släpp en jääääfla bomb över dom någon gång. Orkar inte höra dessa äckliga jävla metoder under 2000-talet!!!:gnissla:död:huvet:mad:

Last edited:
Kan vi inte alla bara ta och mobilisera en skattestrejk som vi launchar samtidigt. De kan inte straffa alla och det underskott de då skulle sätta oss människor i maktposition. Då kunde man säga åt sossestaten att: gör nu detta och detta så ska vi se om du får lite mer pengar. Sen sticker man åt dem en mille eller två som de får hushålla med.

Kan vi inte alla bara ta och mobilisera en skattestrejk som vi launchar samtidigt. De kan inte straffa alla och det underskott de då skulle sätta oss människor i maktposition. Då kunde man säga åt sossestaten att: gör nu detta och detta så ska vi se om du får lite mer pengar. Sen sticker man åt dem en mille eller två som de får hushålla med.

mmen det är ju borgarna som styr? :confused:

själv äger jag varken dator eller mobil f.om 1jan 2010!

Uuu, Rånartjänst är fan hopplösa. Undra vad nästa steg blir efter detta? Jag kommer aldrig att äga något som gör en skyldig att betala tv-licensen..

Fattar inte varför dom inte gör så det funkar som en betalkanal istället. Fast dom är väl rädda för att tappa en stor del av kunderna då...

Vore bättre ifall det var betalkanal så folk fick bestämma själva ifall de vill betala eller inte.

Det kanske börjar bli dags och sticka in reklam för östeuropa? Hallå, vem kommer märka skillnad?

[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/PNSK-gnAdDQ&hl=sv&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/PNSK-gnAdDQ&hl=sv&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

Ok, inte riktigt vad ni som försöker skapa en folkstorm är intresserade av men gemene man är inte de som borde brusa upp över det här då de flesta redan har TV... däremot företagen, det är där som de har den stora kassakon som radiotjänst kommer snuva på pengar.

slänger hellre ut datorn än betalar tv-licens för o kolla på fotboll och pårökta flummnissar som läser dikter, dom kan starta en betalkanal för dom som är intresserade så är problemet löst

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT