TV-Kort, vilket ska man ha?

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Har länge gått i tankarna att införskaffa mig ett tv-kort för att kunna ta in dvb-t i burken, dock måste jag erkänna att det är ett ganska främmande område för mig. Har kollat runt lite efter någon smidig lösning via usb då ett pci-kort inte skulle funka något vidare i burken.
Kraven jag har är att det ska vara ett bra kort som inte är speciellt känsligt för störningar. Kikade på MSI Mega Sky 580, vilket är ett väldigt billigt kort, och det verkade vad jag förstår fallera ganska hårt på just detta. Skall vara svårt att få bra mottagning obereonde av antenn.
Kortet får ska inte heller kosta mer än helst en tusenlapp. Kikade då åt pinnacles produkter, vilka har ganska stor vana av just ljud och bild på mjukvarufronten.
De hade 3 kort som verkade någorlunda hyffsade, PCTV 70E/200E/320E. Någon som har erfarenhet av att använda något av dessa kort? Främst 200E tycker jag verkar mest intressant. Dock skulle jag vilja ha en "dongel" version, vilken man hittar 320E och 70E i. Har dock inga krav på att kunna ta in det analoga nätet, så därför verkar 320E vara att kasta en del pengar i sjön.

Hur tusan ska jag göra? :va Tips mottages mycket tacksamt.

Spiken skrev:
2320413 Har länge gått i tankarna att införskaffa mig ett tv-kort för att kunna ta in dvb-t i burken, dock måste jag erkänna att det är ett ganska främmande område för mig. Har kollat runt lite efter någon smidig lösning via usb då ett pci-kort inte skulle funka något vidare i burken.
Kraven jag har är att det ska vara ett bra kort som inte är speciellt känsligt för störningar. Kikade på MSI Mega Sky 580, vilket är ett väldigt billigt kort, och det verkade vad jag förstår fallera ganska hårt på just detta. Skall vara svårt att få bra mottagning obereonde av antenn.
Kortet får ska inte heller kosta mer än helst en tusenlapp. Kikade då åt pinnacles produkter, vilka har ganska stor vana av just ljud och bild på mjukvarufronten.
De hade 3 kort som verkade någorlunda hyffsade, PCTV 70E/200E/320E. Någon som har erfarenhet av att använda något av dessa kort? Främst 200E tycker jag verkar mest intressant. Dock skulle jag vilja ha en "dongel" version, vilken man hittar 320E och 70E i. Har dock inga krav på att kunna ta in det analoga nätet, så därför verkar 320E vara att kasta en del pengar i sjön.

Hur tusan ska jag göra? :va Tips mottages mycket tacksamt.

Pinnacle gör trevliga leksaker, lägg några kronor till på något av Hauppages kort istället http://www.hauppage.com/ . Förslagsvis ett WinTV-PVR-500.

/Fenix

Fenix skrev:
2320447 Pinnacle gör trevliga leksaker, lägg några kronor till på något av Hauppages kort istället http://www.hauppage.com/ . Förslagsvis ett WinTV-PVR-500.

/Fenix
Är det bra grejer eller? Har haft ett Hauppage analogt kort för väldigt länge sedan, WinTV Go har jag för mig att det hette, och mina uppleveleser av det var allt annat än positiva.

Spiken skrev:
2320475 Är det bra grejer eller? Har haft ett Hauppage analogt kort för väldigt länge sedan, WinTV Go har jag för mig att det hette, och mina uppleveleser av det var allt annat än positiva.

Deras "riktiga" kort dvs. pvr-serien är väldigt bra då de har hårdvarustöd för mpeg2 och lite annat, så med andra ord tar det ingen cpu-kraft att köra t.ex. HD -kvalite.

/Stefan

Jag har ett Hauppauge (bara namnet är en anledning att välja ett annat) PVR och jag har aldrig fått allt i kortet att fungera fullt ut.
Struligt med olika drivrutiner för olika funktioner.
Verkar som om Hauppauges produkter inte är så där 100%iga - nu är mitt kort ett antal år gammalt så de som säljs idag kanske är bättre...

Pinnacles tvkort har jag inte provat men jag kör deras mjukvara och är mycket nöjd med Studio10plus.

Själv sitter jag med analog-kabeltv så jag kör Plextor usb-2 lösning som jag är nöjd med. Denna lastar inte CPU *men* hårddiskarna måste vara lediga för annars kan det bli nåt enstaka ryck i bilden vid högre dataströmmar.

Har även ViVo i grafikkortet (via videons tuner) men det blir bättre med plextor då ljudet inte behöver gå via ljudkortet vid digitalisering.

Last edited:
Spiken skrev:
2320413De hade 3 kort som verkade någorlunda hyffsade, PCTV 70E/200E/320E. Någon som har erfarenhet av att använda något av dessa kort? Främst 200E tycker jag verkar mest intressant. Dock skulle jag vilja ha en "dongel" version, vilken man hittar 320E och 70E i. Har dock inga krav på att kunna ta in det analoga nätet, så därför verkar 320E vara att kasta en del pengar i sjön.

Jag skulle kunna recensera Pinnacle 70e eftersom jag köpte ett sådant igår .. tyvärr har jag inte lyckats få in en enda tv-kanal trots försök med olika antenn-varianter så tyvärr har jag inget utlåtande över produktens eventuella kvalitet.

Om jag möjligen skulle råka få in någon kanal återkommer jag ...

UltraMarine skrev:
2320528 Jag har ett Hauppauge (bara namnet är en anledning att välja ett annat) PVR och jag har aldrig fått allt i kortet att fungera fullt ut.
Struligt med olika drivrutiner för olika funktioner.
Verkar som om Hauppauges produkter inte är så där 100%iga - nu är mitt kort ett antal år gammalt så de som säljs idag kanske är bättre...

Pinnacles tvkort har jag inte provat men jag kör deras mjukvara och är mycket nöjd med Studio10plus.

Själv sitter jag med analog-kabeltv så jag kör Plextor usb-2 lösning som jag är nöjd med. Denna lastar inte CPU *men* hårddiskarna måste vara lediga för annars kan det bli nåt enstaka ryck i bilden vid högre dataströmmar.

Har även ViVo i grafikkortet (via videons tuner) men det blir bättre med plextor då ljudet inte behöver gå via ljudkortet vid digitalisering.
hur kopplar man in så man får bild via ViVo ingången på grafikkortet.. från tex tv odyl.
ati x1800xl kort sitter jag med.. å jag har en vivo sladd men ja fick inte TVut å funka ordentligt med den :va

Smeddie skrev:
2321767 Jag skulle kunna recensera Pinnacle 70e eftersom jag köpte ett sådant igår .. tyvärr har jag inte lyckats få in en enda tv-kanal trots försök med olika antenn-varianter så tyvärr har jag inget utlåtande över produktens eventuella kvalitet.

Om jag möjligen skulle råka få in någon kanal återkommer jag ...
Tackar, det där hjälpte mig mycket. Kan då på rak arm nu säga att det inte blir något 70E-kort eftersom det tycks lida av samma problem som msi mega sky :)

Nyheter
Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...

Stor invigning på Sulas MC