TV-köp

Varför man tycker att en LCD skärm ser vassare ut och skarpare ut än en PLASMA är att en LCD skärm ger ifrån sig mer "ljus" än en Plasma. Men i ett normalt TV rum på kvällskvisten så har en plasma behagligare bild tycker jag än en LCD.

Men tycker ändå att LCD teven lirar en annan klass. En LCD tv som jag hade i Spanien hade lysrör bakom sig vilket var väldigt behagligt. Ljus ska ju vara bra att ha bakom tven för ögonen vad jag har hört.

Ena plasman som är inköpt heter px70 tror jag men står sig inte alls emot samsung LCD tv enligt mig

Jävla djungel när man som helt okunnig ska köpa ny TV. Först ska man ta ställning mellan plasma och LCD, sedan ska man bestämma storlek som passar ett avstånd på tre meter från TV:n och slutligen ska det passa plånboken som rymmer max 15 000 kr.

Hjälp mig!

Jag hade satsat på en 42" Plasma. De är typ 10ggr snabbare än vad en lcd tv i den sizen är. Alltså om du kollar på fotboll och någon skuter så kanon du få som ett vit sträck på LCD tv.in men inte på plasman för den är mycket snabbare. Har väl iofs utvecklats rätt så bra på senaste men Plasman är endå snabbare när man kommer upp i lite size. Har med ca 3-4m ifrån soffan till Tv:en och 42" är inte för stort. mät därifrån du har huvudet ungefär och längst bort till vägen eftersom De är platta så får du se.

Sen när du köper en LCD eller PLASMA så kolla inte bara på att bilden ser kanon och väldigt mätt ut. Utan fråga verkligen en som är kunnig på saken för ibland så luras ögat, Alltså en som är en skit tv kanske ser ut att ha bättre bild än en som kostar 10 000mer. kolla på kontraserna och konturerna. be att de sätter på en test film, (brukar de ha) om det är en bra affär. Så kommer du se skillnaderna på linjerna på en dyr och billig tv, På den billiga kommer färgen och mättmaden se bra ut men linjerna kommer vara oregelbundna och hackiga, på den fina kommer linjerna vara helt släta och fina.

Mitt råd är att köpa den i affär så du kan titta och jämföra, Desutom mycket smidigare om den går sönder med eller börja strula att prata med någon öga mot öga en via en telefonlur.

jag kan varmt rekomendera BRL´s affärer där brukar det jobba personer som har hifi som intresse och inte som på FUCKOFF (onoff) folk som knappt vet vad det är för skillnad på plasma eller lcd eller måste gå och titta på sin dator varje gång man frågar något som de inte vet svaret på.

kolla även upp så det är en fläktfri Plasma du köper om du köper plasma, de äldre t.ex den jag har, har fläktar i sig som surrar lite. De nya har ingen plast skiva framför skärmen och kan därför stråla ut värme där och behöver inga fläktar. kolla även så att den är RIKTIGT HD kompatibel och inte bara HD ready för det är inte alls säkert den klarar HD tv bara för att den är HD ready.

LG 42" kör jag med själv och är kanon nöjd. har en 27" Samsung Lcd i mitt sovrum den är också kanon, men 42":an är :yoparty

Ser nu att det börjar droppa in 50 och 55" på affärerna får nog bli en sådan nästa gång... SUGEN....

///Micke

Last edited:
För film och tv är plasma genrellt sett bättre. Ska man därmeot mata från dator eller tvspelskonsoll kan LCD göra sig bättre..

Ibland känns det som LCDförespråkarna är samma folk som hävdar att den bästa stereon är den som har mest bas..
- Lyssna på Basen, fan vad fett!
- Men den totala ljudbilden då?
- Men hör'u inte vicken fet bas det är!?

- LCD har grym upplösning! Fett många pixlar!
- Naturlig färgåtergivning då, svärta, behag för ögat!
- Men är'u döv eller, FULL HÅÅDEE

Men tycker ändå att LCD teven lirar en annan klass. En LCD tv som jag hade i Spanien hade lysrör bakom sig vilket var väldigt behagligt. Ljus ska ju vara bra att ha bakom tven för ögonen vad jag har hört.

Jag tror han menar ljus direkt bakom själva skärmen (som man ser när man trycker lite på skärmen). En säljare på InWarehouse illustrerade detta när han förklarade LCD:ns problem att visa svärta. Han gav för övrigt ett mycket trovärdigt och kunnigt intryck i sitt förespråkande för plasma (förutom för 32-tummare där han berömde LCD). En klar skillnad från "experterna" på SIBA och El-Giganten som förespråkade LCD oavsett storlek utan att ha en susning om vad de skulle svara när jag frågade varför.

Nej, det blir en plasma för mig. Frågan är bara vilket märke och storlek jag väljer...

Nej, det blir en plasma för mig. Frågan är bara vilket märke och storlek jag väljer...

Jag har en Panasonic PX70 42" och är mycket nöjd! Jag rekommenderar den starkt!
PV70 hade dom inte där jag handlade och jag brydde mig inte så mycket då jag ändå inte tänkt att använda den inbyggda digitalboxen.
Sen ska du veta att den boxen som sitter i just PX70 inte är hd-ready. Detta tycker jag personligen är riktigt kasst, för man vill ju ha så lite boxar och junk som möjligt runt tvn tycker jag.
Och sen om man har lagt ut 15 papp på en tv så vill man ju gärna kunna utnyttja den för fullt, alltså mata tvn med lite hdsignaler.
Så mitt tips är, köp en PX eller PV70 och en hd-box från Canal Digital.
Farsan har föregångaren till PX och PV70, PV60 och bilden på Discovery HD eller Canal + HD är übergrym! Då ska man komma ihåg att han inte har fingrat något på några inställningar heller.
Du kommer inte bli missnöjd!

Lycka till!

Mvh Bobby

Jag tror han menar ljus direkt bakom själva skärmen (som man ser när man trycker lite på skärmen). En säljare på InWarehouse illustrerade detta när han förklarade LCD:ns problem att visa svärta. Han gav för övrigt ett mycket trovärdigt och kunnigt intryck i sitt förespråkande för plasma (förutom för 32-tummare där han berömde LCD). En klar skillnad från "experterna" på SIBA och El-Giganten som förespråkade LCD oavsett storlek utan att ha en susning om vad de skulle svara när jag frågade varför.

Jag menar inte ordagrant att den ger ifrån sig mer ljus, utan detta är en uppfattning ögat får när man jämför dessa olika produkter. Människan blir "lurad" och uppfattar LCD som skarpare och bättre bild när man tittar på dessa hastigt !! Därför att LCD är mindre ljus känslig för extern belysning som lysrör i taket osv.

För film och tv är plasma genrellt sett bättre. Ska man därmeot mata från dator eller tvspelskonsoll kan LCD göra sig bättre..

Ibland känns det som LCDförespråkarna är samma folk som hävdar att den bästa stereon är den som har mest bas..
- Lyssna på Basen, fan vad fett!
- Men den totala ljudbilden då?
- Men hör'u inte vicken fet bas det är!?

- LCD har grym upplösning! Fett många pixlar!
- Naturlig färgåtergivning då, svärta, behag för ögat!
- Men är'u döv eller, FULL HÅÅDEE

Plasma är lika bra som en LCD om man ska mata den med PC eller spelkonsoll, vad som spelar roll är vilken upplösning man ska köra datorn i. Vad har ni för upplösning på erat "skrivbord" på PC´n, har ni runt 1024x768 eller 1280x??? eller nå liknande köp då en plasma, kör ni däremot 1920x1080 på erat skrivbord, köp då en LCD om ni vill ha den upplösningen.

Har man däremot en ny spelkonsoll alá PS3 och vill utnyttja fulla potentialen som 1920x1080 ur den så är det LCD som gäller oxå. Men kom dock ihåg att man ser knappt någon skillnad på 720p eller 1080p

Den här då? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=165800

Den är ju nyare och dyrare än PX70, så då måste den väl va bättre? Nån som har koll på va det är för skillnad?
Det är nästan xakt samma TV, den har mer bild inställningsfunktion för att kunna ISF kalibreras, digital caoxial ljudutgång har den, minneskortläsare för digitalkameror.

Annars så är det samma panel på dom

Köp en 40"+ samsung, dom har gått om SONY på LCD-marknaden. Oh yeas :tummenupp
Av alla tester jag har läst så har aldrig en Samsung TV varit bland dom 3 bästa, utan dom har tillhört mitten segmentet.

Sist Samsung hade en bra TV var typ 2004 när M61 kom ut på marknaden och det var några år sedan !!

Sony och Sharp är dom 2 som gäller på LCD marknaden just nu

Last edited:

Glömde skriva att jag inte har läst alla tester i som finns ute i välden, sen skriver dom där att den är BÄST, men jag kan inte se något test på den sidan mot andra LCD TV eller någon länk till något test ??

Vi får se. 8 generationen har ju just kommit ut, så det lär nog dyka upp massor med tester snart i tidningar och på nätet. Dom kanske är tillbaks på topp igen. Problemet Samsung har haft ät att dom har en bildförbättrings funktio som heter DNIe som inte går att stänga av förrutom att gå in i service meny på TV och då ryker alla garantier och försäkringar.

Denna DNIe funktion förstör faktiskt bilden mer än vad den förbättrar.

Vad är det som gäller på Plasma-marknaden då ? :) (I prisklassen 10-15 k) .. Du verkar ju kunna "en del" om detta !
Kan du stäcka dig till 15509 kr så är denna det bästa enligt min mening 42PX700

Max 15 000kr så är det denna
42PX70

Last edited:
Glömde skriva att jag inte har läst alla tester i som finns ute i välden, sen skriver dom där att den är BÄST, men jag kan inte se något test på den sidan mot andra LCD TV eller någon länk till något test ??

Vi får se. 8 generationen har ju just kommit ut, så det lär nog dyka upp massor med tester snart i tidningar och på nätet. Dom kanske är tillbaks på topp igen. Problemet Samsung har haft ät att dom har en bildförbättrings funktio som heter DNIe som inte går att stänga av förrutom att gå in i service meny på TV och då ryker alla garantier och försäkringar.

Denna DNIe funktion förstör faktiskt bilden mer än vad den förbättrar.

Tester säger inte ett skit egentligen. Jag gick in på expert och glodde på 20 plasmor/lcd. Tog en samsung för den hade 100HZ och bäst skärpa. Resten är juh rätt ointressant.

Tester säger inte ett skit egentligen. Jag gick in på expert och glodde på 20 plasmor/lcd. Tog en samsung för den hade 100HZ och bäst skärpa. Resten är juh rätt ointressant.

Men då justerade du givetvis alla apparaterna för bästa bild...?

I dagsläget skulle jag nog köpa LCD då de har hämtat sig en jävla massa mot bara för nåt/några år sedan.
Men egentligen så kvittar det, köper man någon av de 5 mest sålda nya modellerna så blir man inte besviken, så är det.

I dagsläget skulle jag nog köpa LCD då de har hämtat sig en jävla massa mot bara för nåt/några år sedan.
Men egentligen så kvittar det, köper man någon av de 5 mest sålda nya modellerna så blir man inte besviken, så är det.

4 kottar till mig köpte TV några veckor innan mig, nu är dom avis på min :) då pratar vi inte runk som LG och SHARP :D

Du har rätt och du har fel ang mest sålda TV, går man på mest sålda hos El giganten och andra stor marknader där den högre medelåldern köper, så ligger nog Andersson, Amoi, nån budget LG osv på topp 5 av mest sålda, ser du på tex prisjakt på mest sålda så får du nog en bättre fingervisning vad som gäller.

Men detta är vad jag tror

4 kottar till mig köpte TV några veckor innan mig, nu är dom avis på min :) då pratar vi inte runk som LG och SHARP :D

HAr du gjort nå större kalibrering på din TV eller är det ganska llikt fabriks inställningarna du kör ??

Last edited:
Du har rätt och du har fel ang mest sålda TV, går man på mest sålda hos El giganten och andra stor marknader där den högre medelåldern köper, så ligger nog Andersson, Amoi, nån budget LG osv på topp 5 av mest sålda, ser du på tex prisjakt på mest sålda så får du nog en bättre fingervisning vad som gäller.

Men detta är vad jag tror

Kan man köpa tv på elgiganten :va Givetvis menar jag prisjakt eller pricerunners listor. Jag köper ingen elektronik utan att handla den via prisjakts rekommenderingar så att säga.

Kan man köpa tv på elgiganten :va .

Nej, elgiganten säljer inte några TV-apparater! :rolleyes: :tungan

....självklart kan man köpa TV på elgiganten om de har ett pris som är värt det. Däremot är jag ytterst skeptisk till alla de stora elkedjornas säljare generellt och oftast är deras lockprodukter rena rama scheiten... Men om de däremot säljer en TV som är begräftat bra som t.ex. px70 så had ejag nog hellre köpt den på elgiganten än via nätet för det finns en viss smidighet att ha nära till inköpsstället... Men då ska själkvklart priset vara detsamma....

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman