Jävla djungel när man som helt okunnig ska köpa ny TV. Först ska man ta ställning mellan plasma och LCD, sedan ska man bestämma storlek som passar ett avstånd på tre meter från TV:n och slutligen ska det passa plånboken som rymmer max 15 000 kr.
Hjälp mig!
Jag hade satsat på en 42" Plasma. De är typ 10ggr snabbare än vad en lcd tv i den sizen är. Alltså om du kollar på fotboll och någon skuter så kanon du få som ett vit sträck på LCD tv.in men inte på plasman för den är mycket snabbare. Har väl iofs utvecklats rätt så bra på senaste men Plasman är endå snabbare när man kommer upp i lite size. Har med ca 3-4m ifrån soffan till Tv:en och 42" är inte för stort. mät därifrån du har huvudet ungefär och längst bort till vägen eftersom De är platta så får du se.
Sen när du köper en LCD eller PLASMA så kolla inte bara på att bilden ser kanon och väldigt mätt ut. Utan fråga verkligen en som är kunnig på saken för ibland så luras ögat, Alltså en som är en skit tv kanske ser ut att ha bättre bild än en som kostar 10 000mer. kolla på kontraserna och konturerna. be att de sätter på en test film, (brukar de ha) om det är en bra affär. Så kommer du se skillnaderna på linjerna på en dyr och billig tv, På den billiga kommer färgen och mättmaden se bra ut men linjerna kommer vara oregelbundna och hackiga, på den fina kommer linjerna vara helt släta och fina.
Mitt råd är att köpa den i affär så du kan titta och jämföra, Desutom mycket smidigare om den går sönder med eller börja strula att prata med någon öga mot öga en via en telefonlur.
jag kan varmt rekomendera BRL´s affärer där brukar det jobba personer som har hifi som intresse och inte som på FUCKOFF (onoff) folk som knappt vet vad det är för skillnad på plasma eller lcd eller måste gå och titta på sin dator varje gång man frågar något som de inte vet svaret på.
kolla även upp så det är en fläktfri Plasma du köper om du köper plasma, de äldre t.ex den jag har, har fläktar i sig som surrar lite. De nya har ingen plast skiva framför skärmen och kan därför stråla ut värme där och behöver inga fläktar. kolla även så att den är RIKTIGT HD kompatibel och inte bara HD ready för det är inte alls säkert den klarar HD tv bara för att den är HD ready.
LG 42" kör jag med själv och är kanon nöjd. har en 27" Samsung Lcd i mitt sovrum den är också kanon, men 42":an är
Ser nu att det börjar droppa in 50 och 55" på affärerna får nog bli en sådan nästa gång... SUGEN....
///Micke